page0141

page0141



R. LXIIl. O kłości aniołów.odnośnie d :> \v:nv 133

Odpowiedź na drugi zarzut. Ciała niebieskie mają tylko naturalne działanie. I dlatego, jak nie może w ich naturze być zła zepsucia, tak i w naturalnem ich działaniu nie może być zła nieporządku. Lecz ponad działaniem naturalnem jest u aniołów działanie wolnej woli, a co do tego przydarza się, że jest w nich zło.

Odpowiedź na trzeci zarzut. Dla anioła jest naturalnem, by się zwracał ruchem miłości ku Bogu, jako początkowi bytu naturalnego. Lecz to, by się zwracał ku Niemu, jako ku przedmiotowi szczęśliwości nadprzyrodzonej, jest z łaski darmo danej, od której grzesząc, mógł się odwrócić.

Odpowiedź na czwarty zarzut. Grzech w czynie wolnej woli może zdarzyć się dwojako. Jednym sposobem przez to, że się wybiera jakieś zło; jak naprzykład grzeszy człowiek wybierając cudzołóstwo, które samo w sobie jest złem. 1 taki grzech zawsze pochodzi z jakiejś niewiadomości lub błędu; inaczej tego, co jest złem, nie wybrałoby się jako dobra. Błądzi mianowicie cudzołożnik w poszczególnym wypadku, wybierając tę rozkosz czynu nieporządnego, jako jakieś dobro, które należy teraz uczynić, z powodu skłonności namiętności lub nawyku; nawet gdyby ogólnie mówiąc nie błądził, lecz prawdziwie o tern sądził. W ten sposób zaś nie może być grzechu w aniele; gdyż w aniołach niema ani namiętności, któreby krępowały rozum lub umysł, jak wynika z tego, co powyżej powiedziano (R. LIX, par. 4), ani też znowu nie mógł nawyk wyprzedzać pierwszego grzechu, skłaniając do grzechu. — Innym sposobem można wolną wolą grzeszyć, wybierając coś, co odnośnie do siebie jest dobrem, lecz nie jest dobrem co do porządku należnej miary, czy reguły; tak, że brak wprowadzający grzech, pochodzi tylko ze strony wyboru, który nie zachowuje należytego porządku, a nie ze strony rzeczy wybranej; jak naprzykład, gdyby ktoś wybrał modlitwę, nie zwracając uwagi na porządek, który Kościół ustanowił. I tego rodzaju grzech nie wymaga upizedniej niewiadomości, lecz tylko braku rozważania tych rzeczy, które należy rozważać. I w ten sposób zgrzeszył anioł, zwracając się wolną wolą do własnego dobra, pomijając porządek reguły woli bożej.

http://rcin.org.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
page0149 R. LXIIl. O złości aniołów odnośnie do winy 141 z tego, że zgrzeszyli w pierwszej chwili, n
page0155 R. LX1II.    O złości aniołów odnośnie do winy    147 Od
page0105 R. LX. O miłości czyli kochaniu aniołó”/ 97 Odpowiedź na trzeci zarzut. Jak poznanie p
page0143 R. LXII1. O złości aniołów odnośnie do winv 135 poddawać się przełożonemu. Stąd pierwszy gr
page0145 R. LXIII. O złości aniołów odnośnie do winy 137 znawczą, by upadając w czemś poszczegó
page0147 R. LXII1. O złości aniołów odnośnie do winy 139 się to zło, że trawi on inne rzeczy, l
page0151 R. LXIII. O złości aniołów odnośnie do winy 143 swe] szczęśliwości, niszcząc poprzednią
page0153 R. LX11I. O złości aniołów odnośnie do winy § 7. CZY- ANIOŁ NAJWYŻSZY WŚRÓD GRZESZĄCYCH RYŁ
page0157 R. LXIII. O złości aniołów odnośnie do winy 149 anioł miał wyższą moc naturalną od niższych
page0041 R. LIII. O ruchu miejscowym aniołów 33 Odpowiedź na trzeci zarzut. W ruchu ciągłym, być zmi
skanuj0007 (464) 26. podwzgórze w odpowiedzi na podwyższoną .temperaturę ciała wysyła impulsy do; a
page0048 ROZDZIAŁ IV. Odpowiedź na niektóre zarzuty i streszczenie. Poprzednie idee przedstawiliśmy,
page0058 50 Srmma teologiczna Odpowiedź na pierwszy zarzut. W umyśle anioła istnieją podobieństwa st
page0240 232 Summa teologiczna Odpowiedź na szósty zarzut. Jak mówi Augustyn w I super Gen. contra M
page0101 R. LIX. O woli aniołów 93 żniamy wielu władz wzrokowych odnośnie do różnicy białego i
page0135 R. LXII. O doskonałości aniołów w bycie laski i chwały 127 Odpowiadam, że aniołowie błogosł
page0113 - 112 - Dwóch Aniołów z przyjściem wiosny zstąpiło na ziemię, aby się ucieszyć skrzę-tnośei
page0115 R. LXI. O utworzeniu aniołów w bycie naturalnym 107 Zarzut trzeci. Oprócz tego, wszyst

więcej podobnych podstron