page0147

page0147



133

kiein z natury bogato uczuciami wyposażonym, a inaczej z tym, który okazuje się zimnym i apatycznym. Jednostronne kształcenie uczuć jest również zgubnem jak jednostronne kształcenie rozumu.

e)    Nie trzeba obudzać żadnych uczuć bez odpowiednich wyobrażeń, niewyraźne uczucia są tak samo szkodliwe jak mętne myśli, wstrętne sentymentalne życie jest ich skutkiem, prowadzą również do chimeryczności, która tak niepokojąco oddziaływa na całe otoczenie i utrudnia bardzo całe wykształcenie.. Chimeryczni ludzie są nieznośni.

f)    Wszystkie uczucia powinny być uległe rozsądnej woli i prawom Bożym; dlatego trzeba im wskazać należyty kierunek ku ziemskiemu i niebieskiemu celowi: religijne wykształcenie człowieka jest najlepszym środkiem do rzetelnego wykształcenia uczuć.

(j) Wreszcie trzeba też zważać na objawianie się uczuć. Niech ono będzie naturalne i pozostaje w granicach przyzwoitości i rozsądku. Każde nienaturalne i wyszukane objawienie1 uczuć razi.

Psychologia dzieli uczucia: a) według ich charakteru na uczucia chęci i niechęci: b) według ich pobudki na zmysłowe i duchowe: c) według ich wyrazistości na określone i nieokreślone: d) według ich mocy na spokojne i ruchliwe; e) według ich kierunku na indywidualne, soc-yalne i religijne. Na stosunku człowieka do siebie samego, do współbliżnich, t. j. społeczeństwa i do Boga, polega cała ich żywotna działalność, następnie też cała ich siła. Dlatego też ostatni podział bierzemy za podstawę naszej rozprawy.

I. Kształcenie indywidualny cli uczuć.

Szczególniejszego znaczenia jest tu uczucie własnej godności. Jestto radość z posiadania cielesnej i duchowej siły do skutecznego rozwiązania zadania ściśle określonego. Wszelkie pocieszające, skuteczne usiłowanie na niem polega: gdzie go brakuje, lam panuje ospałość i gnuśność duchowa śmierć. Nauczyciel więc powinien obudzać i podtrzymywać uczucie własnej godności w dzieciach, niech im zadaje prace, odpo-

http://rcin.org.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
page0160 156 szczegóły tektoniki Alp, Karpat, Tatr i Wogezów, a z ich badań okazuje się, iż zdarzały
90 2 trójwymiarowy model wilka Jacoha. „Nasze wilki wyposażono w układ mięśniowy, który porusza
page0124 116 Summa teologiczna które z natury potrafimy, nie potrzebujemy łaski. Lecz anioł zwraca s
page0133 133 to mojem hasłem, któremu pragnąłem nie sprzeniewierzyć się nigdy. Oszczędności moje wzr
page0134 - 133 — może być każdej godziny, i lada chwila może nas powołać. Tak pomyślawszy, zaraz uda
page0135 133 sio-nification de fenigme, Cette femme ne menagea ni pleurs ni caresses pour engager so
page0136 133 a trzeba było umieć się rządzić polskiej królewnie, bo jej szczupłe mienie, nie raz sta
page0137 133 do ludzi znanych z głupoty. Dr. Surbled na str. 98 przytacza jenerała Tom Pouce, który
page0137 133 rze bardzo wysokiej i takiemuż ciśnieniu. Dociekania więc retrospektywne co do dziejów
page0143 133 mówiąc, psycholog, który zachwala wyższość swej metody a wykazuje tylko rezultaty niższ
page0143 133 WROŃSKIEGO ŻYCIE I 1’RACE. podstawy motoru, s drogę całkowita i peryodyczną, jaką motor
page0143 133 ciw niemu nie dowodzą, gdyż na miliardy lat przedtem mogła przyroda ulegać
PEDAGOGIA 133 węgicrsko-czcsko-polski, [który] różnił się od Zachodu, ale też i od Rusi” m. Jest to
page0055 45 w prawdzie historycznej, wcale inaczej wyglądają. Wydaje nam się zrazu, że to ludzie wie

więcej podobnych podstron