page0150

page0150



136

bez względu na to, czy ona jest nową czy starą. Dyamcnt jest zawsze cennym, ba nawet z wiekiem zyskuje na wartości. Uciecha w szukaniu i znajdowaniu prawdy prowadzi dziecko do pewnego osiągnięcia onejże. Każde zwycięstwo ducha w osiągnięciu pojedynczych prawd jest nową podnietą do dalszych zdobyczy duchowych. »Prawda musi być zawsze dla samego wychowawcy czcigodną i świętą. Niech okazuje tę swoją cześć przy każdej okoliczności nietylko w słowach, lecz osobliwie przykładem, swoim żywym zapałem w dalszem własnem kształceniu się, serdeczną uciechą przy nowych odkryciach i niekłamanym szacunkiem dla wszystkiego, bez względu na to, czy stare czy nowe, byle tylko było prawdziwe* (Stapfj.

b)    Szczególniej niech zważa nauczyciel na rodzaj i sposób nauki, ażeby uciechę dzieci w uczeniu się utrzymać i powiększyć. Gruntowność bez luk i energiczne postępowanie naprzód, konsekwencya, ciepły, żywy wykład, odpowiednie zatrudnienie obudzają uciechę i zadowolenie. Im więcej dzieci przy zdobywaniu wiedzy same muszą być czynne, im więcej potrafi nauka ich siły i działalność podniecić, tern większą będzie ochota i zamiłowanie do nauki. Gdy dzieci czują, że postępują naprzód; gdy przy pomocy nauczyciela jedną trudność po drugiej szczęśliwie przezwyciężają; gdy korzyść tego czego się nauczyły, przez zastosowanie w domowem prakty-' cznem życiu same pojmują: wtedy rośnie dążność do poznania prawdy i odwaga do podjęcia wszelkich trudów, celem wszechstronnego i gruntownego przyswojenia sobie onejże.

c)    Korzystaj z uciechy wychowanków, jakiej doznają przy trafnem rozwiązaniu zadania i z niezadowolenia w razie nieudania się, ażeby ich do nowej gorliwości podniecić. Również apelować trzeba do ambicyi i obudzać między uczniami ożywioną emulacyę. Także nagrody miernie i sprawiedliwie zastosowane sprawią osobliwie u młodszych uczniów dobry skutek. Wynagradzać jednak należy nie talent, gdyż to jest dar Hoży, lecz pilność i wykonanie.

d)    Przedstawiaj wychowankowi pouczające przykłady, które okazują, co człowiek wytrwałą pilnością zdziałać może. Historya kościelna i powszechna dostarczają nam mnóstwo takich przykładów.

http://rcin.org,pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
94298401 468 ST. BĄDZYŃSKI żył i to bez względu ua to, czy w pierwszych dniach podania tkanki dokł
skanuj0008 „mnie”. Wszystko to jest jedynie wyobrażeniem, bez względu na to, czy w to wierzymy, czy
Przemawianie publiczne (plakat) Nauczasz? Przemawiasz? Występujesz publicznie? Bądź profesjonalistą.
skanuj0008 „mnie”. Wszystko to jest jedynie wyobrażeniem, bez względu na to, czy w to wierzymy, czy
ksiadz marek1 — bez względu na to, czy jest to ekstaza, czy nienawiść, rozpacz, mściwość czy zbrodn
IMAG0201 (7) dalszych posiadaczy do zapłaty za weksel* bez względu na to czy w stosunku do osoby, kt
2 2.    prawa wszystkich państw są tak samo respektowane, bez względu na to, czy chod
Jazda z przyczepą / bagażnik dachowy Bez względu na to czy jedziesz sam... ...czy samochód jest zała
P1010033 (10) k ("JiL k ("JiL 134 Richard Sheppard kadzie. Przede wszystkim jednak — bez w
CCF20090811003 Część I - Rozdział II. Bóg, Syn 9371PANIE, ZBLIŻ NAS KU SOBIE 71 Panie Jezu Chryste,
CCF20110124001 stępna i staje się dla mnie znacząca bez względu na to, czy między jego i moimi proc
wykupienia mniejszej porcji lub tylko jednego dania. Wszystkie dzieci jedzą ten sam posiłek bez wzgl
gawędowym. Szkoda wyrządzona pokrzywdzonemu podlega odszkodowaniu bez względu na to, czy osoba dozna
91 i przemysłu bez względu na to. czy kandydatki wakacyjne były członkami jakiego stowarzyszenia lub
Witamy w Optymalizacji Google Bez względu na to, czy chcesz całkowicie przebudować swoją stronę głów
DSC04674 (2) — bez względu na to, czy jest to ekstaza, czy nienawiść mściwość czy zbrodnia. Judytę c

więcej podobnych podstron