page0152

page0152



138

dobra w powabnych przykładach i zajmujących opowiadaniach. Sam zaś niech będzie żywym przykładem dobrego, niech wszędzie okazuje uciechę z dobra, a wstręt przed złem, gdzie tylko to się okaże, a niech unika wszystkiego, coby nawet w najmniejszym stopniu mogło obrażać delikatny zmysł młodzieży. Jedno słówko, jedno spojrzenie, jeden uśmiech, bardzo często wystarcza, ażeby go zachwiać. Ponieważ przykład tak potężnie działa, trzeba tedy pilnie czuwać nad otoczeniem dzieci; nie można im pozwolić się bawić z innemi, jak tylko z wypróbowanej moralności dziećmi. »Powiedz mi z kim przystajesz, a ja ci powiem, kim jesteś«. Wszystko, co się dostaje pod zmysły dzieci słowo czyli też czyn, musi mieć na sobie znamię moralnego dobra.

4.    Obok pouczania i przykładu jest wczesne i konsekwentne przyzwyczajanie dzieci do moralnego życia bardzo wielkiego znaczenia. Dzieci muszą także czynnie to wykonywać, co uznały za moralnie dobre, bo tylko tak może się stać ono ich drugą naturą.

5.    Ażeby je zaś podczas pokus w dobrem utwierdzić, trzeba zwracać ich uwagę na nagrodę onegoż, która już tu jako pokój serca okazuje się, a osobliwie na nagrodę Boską w wieczności, jaką przyobiecał Boski Zbawiciel wszystkim swoim wiernym sługom.

6.    Zachodzi jeszcze pytanie, czy to jest korzystnem naprowadzać przykłady złych ludzi, ażeby odstraszyć dzieci od złego. Jeżeli te przykłady więcej ogólnikowo się okazują, a przedstawia się w nich kara wyraźnie jako skutek grzechów, to mogą one bardzo skutecznie działać; nawet pismo święte używa tego środka. Jednakowoż, jeżeli one wnikają w szczegóły i jeżeli przedstawiają występek w pięknych barwach, a kara obraża moralne prawo, pozostając w dysproporcyi do złego czynu, wtedy trzeba ich stanowczo zaniechać. Rozniecają bowiem pociąg człowieka do złego, miasto go stłumić, a tak mogą spowodować jak największą moralną ruinę. Niestety tym błędem dotknięte jest niejedno dzieło naszych klasyków, a przeważna część literatury romantycznej i nowelistycznej. Nadzór nad lekturą dzieci jest zatem obowiązkiem sumienia.

http://rcin.org.pl

0


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
148 RÓWNANIA RÓŻNICZKOWE CZĄSTKOWE Przykład 3. Znaleźć całkę ogólną równania Niech A będzie dov
Slajd10 Dobra pochwała jest: •    Prawdziwa, czyli sam w nią wierzę •
Slajd10 Dobra pochwała jest: •    Prawdziwa, czyli sam w nią wierzę •
page0111 107 dobra ludzkości, by zakazały używać ziemniaków, jako potrawy bardzo mało zawierającej f
page0138 - 137 - W lesie puścił .osiołka na trawę; sam usiadł pod drzewem, zapalił latarkę i zaczął
page0139 - 138 — podróży. Lecz jakież było jego zadziwienie, gdy nieznalazł ani jednego człowieka pr
page0139 138 Otj. 2. Sttobł. 26. £)jięfcj. ja ®o§cioł ©. (£łjrj. i ^otDolt^nja^ ftóremuś ftę tu ftom
page0140 138 Jisfynami!” I wsfrząst potóin nhiedwie kolumny taką‘siłą, że gmach runął i zgniótł
page0140 138 PLATON. i liczbą mieszkańców i potężną flotą handlową był niewątpliwie pierwszym miaste
page0141 138 kwiami i z wielkim diamentem, co sięprzechował aż do wojen ze Szwedami, a potem wśród i
page0142 138 jaśniał czynność erupcyjną wulkanów w sposób co dopiero wspomniany, ale nadto on pierws
page0144 138 SZKOŁA JOŃSKA. blicznein, ten mizantrop nielubiący rodaków, jeszcze zachował dosyć grec
page0144 — 138 czajności w statystykach kryminalnych nie przedstawia się licznie, dążność bowiem now
page0146 138 Summa teologiczna które daje się z łaski, chciał je posiadać mocą własnej natury, a nie
page0148 138 te zależne są od sposobów poznania, użytych dla pochwycenia strony duchowej i fizycznej
page0148 138 d. WCKSTEIN. lcońskicj. W tym właśnie czasie występuje Wroński jako filozof polityki na
page0148 138 LITERATURA I WIEDZA LUDÓW EUFRATEJSKICH Oby bóg, którego znam i nie znam, uspokoił się!

więcej podobnych podstron