page0170

page0170



156

nia sobie i zmysłowość, które w tylorakich postaciach występują i tak straszne spustoszenie we wszystkich kierunkach sprawiają.

Również ze względu na kształcenie indywidualnych duchowych jako też socyalnych i religijnych popędów możemy się odwołać na to, cośmy powiedzieli o kształceniu intelektualnych, socyalnych i religijnych uczuć, gdyż popędy z uczuciami jak najściślej się łączą. Co te przyjemnie dotyka i zadowala, to wywołuje dążność ku temu, podczas gdy to wszystko, co wytwarza nieprzyjemne uczucia, spowodowuje też natychmiast reakcyę woli. Kładziemy przeto nacisk, tylko jeszcze na niektóre szczególniej ważne popędy, które w poprzednich wywodach albo wcale nie, albo tylko niedostatecznie mogły być omówione.

a)    Popęd do działania, który najpierw objawia się jako popęd do zabawy, a potem wykształca się na popęd do unormowanej i świadomej celu pracy, jest bardzo wielkiego znaczenia, bo praca jest głównem zadaniem życia. Poprzesz je w ten sposób, że przyzwyczaisz dziecko do porządku, skierujesz jego popęd do działania na właściwe, t. j. stosowne i odpowiednie przedmioty, zawsze to dziecko tak zajmiesz, ażeby gnuśność nie znalazła miejsca, ale go nie przeciążysz. Wytwarzaj też osobliwie chęć i zamiłowanie do samodzielności, do pilności i wytrwałości i do punktualnego wykonywania pracy. Nauka szkolna nastręcza ustawicznie sposobność, ażeby dziecko przyzwyczajać do uregulowanej pracy, nakłaniać do myślenia przed nią i w czasie onejże. Na szczególniejszą uwagę zasługują dzieci gnuśne, te muszą być konsekwentnie zmuszane do czynności; najpierw do robót lżejszych, jakie mogą wykonać bez wielkiego trudu, a potem stopniowo do trudniejszych. Wykonanie powiększa chęć do pracy.

b)    Popędowi do naśladowania, który bardzo wcześnie obudzą się w dziecku i bardzo silnie występuje, trzeba zawsze przeciwstawić dobry przykład. »Samego siebie we wszyltkiem podawaj przykładem dobrych uczynków«. ('Pyt. 2, 7.). Czuwaj sumiennie nad otoczeniem dziecka, oddalaj i usuwaj wszystko, coby tylko dzieci choćby w czemś najmniejszem mogło spowodować do złych i nieprzyzwoitych obyczajów. Strzeż je

http://rcin.org.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0279 (4) nia zmęczeniowe, a objawiają się również w postaci odprysków cząstek materiału. Odksz
IMG190 (2) bardzo złożone, przyczyny. Życie tworzy nowe, barwne obrazy, które wypierają postacie baj
page0109 POWSTANIR ORGANIZMÓW. 103 w wodach, które z razu pokrywały ziemię, zaczyna się pierwsze życ
page0119 ZASŁUGI ANAXYMENESA.I 13 sprzeczności, które się z niego wydobywają na wierzch i świat ukła
page0121 117 od niej paciorki, które zawsze na piersiach nosił. Zapewniają także, że jadąc raz do Na
page0126 122 nia robiła, zapytując Stwórcy swego w modlitwie, czemby mu się jeszcze mogła stać milsz
page0129 PRZEZWISKA nia), d) od miejsca zamieszkania albo pochodzenia, e) od zawodu lub funkcji, f)
page0130 130 że sobie dodawałem franka do wydatków na pożywienie. Fabrykanci zabawek polubili mnie w
page0130 128 PLATON. układzie ciał, które od dziesięciu tysięcy lat zawsze malowane tym samym sposob
page0156 156 oczu. Jest niedopuszczalnem, by ktoś miał osądzić, że was nie stać na lepsze
page0157 156    (£$. 3.    6. J0 grjecpóto obpu§qenie. a nab Śnie
page0158 — 157 — Łatwo sobie wyobrazić, jakie wychowanie taka macocha mogła dać swoim pasierbom.
page0158 156 odważnych lecz bojaźliwych, nie pomysłowych lecz ciasnych, nie przenikliwych lecz głupi
page0158 156 wahaj się go namaścić.” Samuel wziął natychmiast naczynie pełne oliwy świętej, i namaśc
page0159 156 następcy, przechodząc sam na Płockie biskupstwo. Właśnie wrócił był tylko co z poselstw
page0160 156 Przypatrzmy się, ile prawdy w tem twierdzeniu. Czynność jakaś psychiczna może być mierz
page0160 156 szczegóły tektoniki Alp, Karpat, Tatr i Wogezów, a z ich badań okazuje się, iż zdarzały
page0162 — 156 — dnobei z pewną oświatą, gdy w innych guberniach Królestwa zaledwie 20%) 1) najmniej

więcej podobnych podstron