page0173

page0173



” rr - . .

” rr - . .

163




RZUT OKA NA KULTURĘ EGIPTU I BABILONU

łączy się zapomocą smoły ziemnej (por. Gen. 11, 3; Ex. 1, 14; ryc. 24 E). Jeszcze większe podobieństwo spotykamy w kształtach pierwotnych świątyń egipskich i babilońskich. Uwydatnia się to np. na najstarszej świątyni egipskiej w Abusir (ryc. 12 E). Zbudowana na sztucznem podwyższeniu, składała się z wielkiego dziedzińca kwadratowego (75X100 m), na którego brzegach były komory i kryte chodniki. Środek dziedzińca zajmował wysoki nasyp trapezowy, a na nim obelisk (razem 7 m wysoki); przed obeliskiem mieścił się ołtarz. Otóż całkiem podobne jest urządzenie i rozmieszczenie świątyni babilońsko-asyryjskiej (ryc. 91). I tu całość składa się z obszernego dziedzińca kwadratowego i z wysokiej piramidy o kilku (zwykle 7) stopniach. Zachowały się dwa systemy tych wieżyc piramidowych (ryc. 92). Każdy składał się z coraz mniejszych tarasów, leżących jeden na drugim, a* połączonych ze sobą albo zapomocą wjazdowej rampy, albo zapomocą schodów. Na szczycie ostatniego tarasu wznosiła się mała świątyńka z obrazem bóstwa (ryc. 95), służąca za kaplicę i mieszkanie bożka. Sam ołtarz babiloński (ryc. 31) był to blok kamienny czworograniasty, zakryty okrągłą płytą, a więc znów jak w Egipcie (ryc. 102 E). Całość takiej zikkurat babilońskiej (ryc. 96) to nic innego tylko egipska piramida ze stopniami (ryc. 105 E), która — jak wiemy — dała początek późniejszym gładkim piramidom. Jakie znaczenie miała taka zikkurat babilońska? Znany asyrjolog Hilprecht tak o tern mówi:

„W najstarszym okresie sumeryjskim występuje wieża (ryc. 89)w swej najwyższej części jako siedziba ojca bogów (Enlila), mieszkającego w niebiesiech; w swej średniej części wraz z tamże umieszczonym ołtarzem uchodzi za miejsce kultu, składanego bóstwu przez ludzi, na ziemi mieszkających; w swej dolnej części, która fundamentami sięga pozornie w same podziemia, przedstawia się jako miejsce, około którego spoczywają zmarli. Prawdziwie wzniosłe pojmowanie świątnicy w najstarszej historji babilońskiej, które w pewnym stopniu dochowało się aż do ostatnich czasów w kościołach chrześcijańskich, otoczonych dookoła cmentarzami1“ (Lindl, 1. c. str. 101). Dopiero w późniejszych czasach piramidy egipskie i zikkurat babilońskie zatracają swój pierwotny charakter. Piramidy stały się grobowcami królów; zikkurat zaczęto uważać za grobowce bogów, a kapliczki na szczycie stały się także obserwatorjami, wobec ścisłego związku astrologji z religją.

Drobny napozór szczegół, że Egipt był szeroką i suchą doliną, którą z obydwóch stron otaczały pasma gór, Babilonja zaś krajem płaskim, niezdrowym i ciągle na wylewy narażonym, ten szczegół sprawił, że Egipcjanie (powodowani swemi pojęciami religijnemi), doszli w architekturze i dekoracji grobów do wspaniałych wyników, które mieliśmy sposobność podziwiać w tomie I (ryc. 112 E), podczas gdy Babilończycy ograniczyli się do palenia zwłok i przechowywania ich popiołów w urnach (ryc. 17). Ze wobec tego — w przeciwieństwie do Egiptu — nie rozwinęło się w Babilonji ani malarstwo,

11*

http://rcin.org.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
page0171 XVI. RZUT OKA NA KULTURĘ EGIPTU I BABILONU Zbierzmy krótko w jedno najważniejsze myśli nasz
page0175 RZUT OKA NA KULTURĘ EGIPTU I BABILONJI 165 Religje Wschodu charakteryzuje przedewszystkiem
page0177 RZUT OKA NA KULTURĘ EGIPTU I BABILONJI 167 Trzy też najważniejsze religje ówczesne: żydowsk
page0015 część r.Świat jako całość rozpatrywany. ROZDZIAŁ I. Jedność świata. § 1. Rzut oka na
page0716 703Smet — śmieć :> źu F/jusie VII (1823), Nową Geografiję (1824, tomów 2); Rzut oka na h
64e (3) WYKŁAD 5 5.2. Rzut oka na rozwój teorii aktów mowy Początek językoznawstwu pragmatycznemu, r
CCF20090831205 386 Rozum obserwujący [Konkluzja) Rzut oka na rozpatrywany przez nas dotychczas szer
188 KRONIKA 72.    Rzut oka na stosunki odpływu Prypeei. Prace Biura Melior. Polesia,
~LWF0039 Tesi 28 Dla odmianyNotizie d’agenzia Rzut oka na włoskie gazety utwierdza w przekonaniu, że
MYSZKA SZARUSIA LOGOPEDIA (48) rWieże £ Spójrz! Na pierwszy rzut oka wszystkie wieże wyglądają ide
warsztat RZUT oka na prawowarsztaty dla studentów i młodych architektów dotyczące
Henryk Markiewicz Przedmowa........ 5 Henryk Markiewicz Rzut oka na współczesną teorię badań literac
64e 5.2. Rzut oka na rozwój teorii aktów mowy Początek językoznawstwu pragmatycznemu, rozumianemu ja
Obraz1 (9) LXXXVI RZUT OKA NA DZIEJE RECEPCJI szłości. W tych utworach, w których Lechoń do niej na

więcej podobnych podstron