page0176

page0176



168


Robins — Robinson

szczono w tranzakcyjuch filozoficznych z r. 1727, a w końcu tegoż roku wszedł do towarzystwa królewskiego. W roku następującym wystąpił w zapasy naukowe z Janem Bernouilli’m z powodu pytania o silach żywych; największą jednak sławę pozyskał pracami nad nauką fortyfikacyi i balistyką. Zostawszy parem pod nazwiskiem hrabiego Oxford, i będąc jednym z najczynniejszych członków izby gmin, nie przestał pracować nad nauką; umarł 1751 r. w Indy-jach Wschodnich, dokąd się udał jako inżenier. Przyjaciel Robins’a doktor Wilson zebrał wszystkie dzieła jego filozoficzne i matematyczne i ogłosił w 2 tomach, w Londynie, 1761 r. pomiędzy któremi, prócz nowych zasad arty-leryi (New principles of gunnery) i innych rozpraw, znajduje się pismo p. t.: Stan teraźniejszy rzeczy pospolitej naukowej, w którem występuje przeciwko teoryjom Leibnitz’a i Bernouilli’ego.

RobinSOIl (Edward), jeden z najznakomiszych uczonych amerykańskich, urodzony 1794 w Southington w Connecticut, gdzie ojciec jego był kaznodzieją. Ojciec ten przeciwny skłonności syna do nauk, z trudnością w 1811 pozwolił mu uczęszczać do kollegium Hamilton w Stanie Nowego Yorku. Tam przebywszy lat 4, Robinson poświęcił się nauce prawa, ale wkrótce został nauczycielem matematyki i języka greckiego w kollegium Hamilton. Ożeniony w 1818, podziękował za tę posadę i udał się do majętności swojej małżonki, która mu jednak wkrótce zmarła. W r. 1821 uczył się teologii w Andover w Massa-husetts. We dwa lata później sam został nauczycielem w tamtejszem semina-irum teologicznem i zasłużył się przekładem WahPa Claris No ci Testamenti i Winer’a Grammatyki n o wo testamen to w ego narzecza. W r 1826 popłynął do Europy i uczył się najprzód w Paryżu, a potem w Berlinie i Halli biblijno-wschodnich języków i literatury. W Halli zaślubił autorkę znaną pod imieniem Talvi (ob. Robinson Teresa Albertyna Ludwika), potem podróżował po Niemczech, Francyi, Włoszech i Szwajcaryi i w r. 1830 wrócił do Ando-ver, gdzie zaraz został professorem i bibliotekarzem. Tu wydał tłomaezenie Grammatyki greckiej Buttmann’a i założył ważne teologiczne czasopismo: The biblical repository. Od 1833—37 r. żył w Bostonie, gdzie pracował nad grecko-angielskim słownikiem do Nowego Testamentu: przekładał także he-brejsko-łaciński słownik Geseniusa. W r. 1837 przesiedlił się do Nowego Yorku jako professor teologii. Lecz w tymże jeszcze roku znowu wyjechał do Europy, podróżował w r. 1838 po Egipcie, półwyspie Synai i po Palestynie, żył czas niejaki w Berlinie i dopiero w r. 1840 we Wrześniu wrócił do Nowego Yorku. Wrażenia swojej podróży po Wschodzie, opisał w dziele: Biblical researches m Palestine and fhe adjacent coimtries (3 tomy, Londyn i Nowy York, 1841), ktorem przez surowość swojej krytyki i niezwykłe bogactwo treści, w świecie naukowym najwyższe sobie wyrobił uznanie i za króre od towarzystwa jeograficznego w Londynie otrzymał złoty medal. Liczne inne traktaty jeograficzne o Palestynie Robinson drukował w swojej Biblioteca sacra. W r. 1851 przybył znowu wraz z rodziną do Europy, a w r. 1852 przedsięwziął powtórną podróż do Palestyny. W r. 1852 jesienią wrócił do Nowego Yorku i zajęty jest zamieszczeniem rezultatów swoich najświeższych badań, w obszernem dziele, z którego wyjątków udzielił: Czasopismu niemieckiego towarzystwa wschodniego.Robinson (Teresa Albertyna, Ludwika), jako autorka znana pod nazwiskiem Talvi, małżonka poprzedzającego, jedna z najuezeńszych i najdowcipniejszych niewiast, urodziła się 26 Stycznia 1797 w Halli, gdzie ojciec jej, L. H. von Jakób, wtedy był professorem. W spokoj nej młodości swojej doznała wstrząśnienia, wtedy gdy ojciec jej skutkic


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Sponsorzy2501 15 tki swojej we wsi Sulikowie około Pilicy, w pobliżu Krakowa; przybył w końcu te
page0175 167Robida — Robins Robida (Karol), pisarz słowiański, benedyktyn, professor fizyki w girnna
I 2g drogą ku Z., następnie ścieżką zachodnim brzegiem lasu, w końcu zachodnim brzegiem potoku do uj
img099 (13) Seria Wielcy filozofowie obejmuje następujące dzieła: 1.    Arystoteles,
I. PEDAGOGIKA I FILOZOFIAi 1. Wychowanie jako powodowanie relacji człowieka do prawdy i dobra Termin
144 Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja mamy do czynienia raczej z obroną pewnej wiz
Rozdział szóstyU źródeł neokcmtyzmu Analiza filozofii poheglowskiej wymaga odwołania się również do
200 Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja logiczne do naszego, ale prawie zawsze bardz
page0072 66 DKPINICYA I Rl‘OKl FILOZOFII OREOK1KJ. W czwartej epoce dwa kierunki do siebie nie podob
page0100 92Schimper — Schinas wej badeńskiej, a postąpiwszy na podoficera, wszedł do administracyi w
page0103 95Retz Joannie d’Arc bronić Orleanu, obleganego przez Anglików (1429 r.). Tegoż roku d. 17
page0104 100 szybkość obrotu około osi własnej u planet poszczególnych jest proporcyonalną do ich ma
page0114 - 100 nietylko przedmiot sam w sobie pokazują, lecz leż w jego stosunku do innych przedmiot
page0115 CHWILE RADOSNE. 11 3 ojczyste jeszcze dzierżyły trójząb Pozejdona od Hellespontu do Cypru.
page0115 zaliczeniu nawet czasowych załóg wojskowych, stanowi ledwie 3% ludności. Ta skłonność do sa
page0120 118 PLATON. poufalą zażyłością, nie krępowani żadnemi przepisami, najczęściej aż do śmierci
page0137 133 rze bardzo wysokiej i takiemuż ciśnieniu. Dociekania więc retrospektywne co do dziejów
page0138 130Schott retoryki w Rzymie, po czterech latach otrzymał pozwolenie przenieść się do rodzin

więcej podobnych podstron