page0176

page0176



168


Scontetten — Scribe

gicale de la campagne de Kabylie; Sur les momies dJEgypte et sur la pi'ati-que des embaumements\ Des dewirs et des droits des medecms. Jest członkiem wielu towarzystw uczonych.

Scribe (Augustyn Eugenijusz), najpłodniejszy i najzręczniejszy z nowoczesnych pisarzy teatralnych, urodzony r. 1791 w Paryżu z ojca kupca, który mu pozostawił w dziedzictwie dość spory majątek, dozwalający porzucić pra-wnictwo dla oddania się poezyi teatralnej. Pierwsza zaraz sztuka le Dewis (1811), napisana do współki ze swym kollegą szkolnym, Germanem Delavigne, powszechne obudziła zajęcie. Odtąd prawie ani na krok powodzenie i szczęście go nie opuściło. Liczne dramata jego, dawane są na wszystkich -scenach europejskich i niezmierny wywarły wpływ na życie teatralne w ogóle. Praw dziwa wartość tych dzieł polega na łatwości i swobodzie wynalazku, naturalności w rozwikłaniu węzła dramatycznego i niewyczerpanym zasobie obserwacyj praktycznych z życia towarzystw paryzkich wniesionego do dyalogów. Lubo ani w koncepcyi ani w wykonaniu tych dramatów, nie widać wysokiego poetycznego uzdolnienia autora, są one jednak wybornie do wymagań i wrażeń scenicznych zastowane. Scribe utworzył właściwy sobie rodzaj dramatu, komę— djję obywatelską czy mieszczańską, wesołą, dowcipną, szczebiotliwą, zręczną ale zawsze mądrze zaokrągloną, umiarkowanie ruchliwą, rozumnie romansową, bez wybryków, słowem: małą komedyję, to jest niższej warstwy towarzyskiej. Z całą swobodą maluje on w niej obecne społeczeństwo francuzkie, zbyt jednostajne i zrównoważone, ażeby treść do wyższej nastręczyć mogło komedyi. Utwory jego mają powab i wartość malarstwa rodzajowego i miniaturowego. Płodność jego pióra graniczy nieraz z fabrycznością; poprowadziła ona do spółek z autorami,. tak cc do planów jak i wypracowania obcych przedmiotów. Wspólnikami Scribego byli głównie: Germain Delavigne, H. Dupin, Delestre-Poirson, Melesville, Varner, Bayard, Mazere i Francis-Cornu. Przy niektórych wodewillach nazwisko Scribe’go figuruje tylko jako jako Prele-nom, dla zwabienia słuchaczy. Najprzód pisał Scribe dla teatru wodewillu; tu przedstawiono jego dramata: Le comte Gry (1816); le noureau Pourceaugnac (1817); Une msite a Bedlam (1818). Następnie opanow ał teatra Odeon’u, Porte-Saint-Martin i Varietes, a od r. 1821 Gymnase dramatiąne. Najgłówniejszemi z przedstawionych tu dramatów są: La maitresse du logis (1823); La kawę diunę femme (1824); Malrina (1825); Le mariage de raison (1826); Une faute (1830), La loi saligue (1845); Generiere (1846); Maitre Jean (1847); Irene ou le magnetisme (1847); Eamitie (1848); Les filles du docteur (1849); Heloise et Abailard (1850) i t. d. Wielce obfitym był on także dostawcą zajmujących textów do oper, z których powszechnie znane są: La neige, La damę blanche, La muette de Portic?’, La fiancee, Fra-lDarolo, Robert le diable, Gustaw e III, La jurne, les Piuguenots, Dambassadrice, Les d‘amants de la cou-ronne, La part du diable, Les martyrs, Ne fouckez pas a la reine, IlaydeeLa jee aux roses, Le prophete, Giralda, Denfant, prodigue, La damę de piqve, Zer linę, Mosguita la sorciere, My ster es diUdnlphe, Lejuif errant, Pet orle du Nord. Miedzy dramatami prz jdstawionemi na scenie Theatre franęais, są dzieła nietylko rozgłos ale i trwałą autorowi zapewniające sławę, jak: Betrand et Platon (1833); La camaraderie (1837); Une chdine (1841); Le verre dieau (1842); Adrienne Lecourreur (1849); Les contes de la reine de Nawarre (1850), które po części spowodowały wybór Scribe^go na członka akademii francuzkiej w r. 1838. Dramata jego w wielu wyszły wydaniach, to kompletnych, to wyborowych. Obok prac dramatycznych, oddawał się także z niemniej-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
41 SOURCES MANUSCRITES575 Ecoles chretiennes redemandes apres la Revolution de 1793 par les auto-rit
de la rebellion contrę les Peres143). Que les heretiques s’en prennent a eux, passe encore. Mais que
114 pour la construction des navires a double coque capables de naviguer dans les eaux arctiąues, et
VOLVO S 40 /V 40 La S 40 marque le renouveau de Volvo en matiere de style. Adieu les formes cor
s IInformer pour mieux proteger :Communication de donnees pour les projets d amenagements et la gest
- 562 - II en est de meme pour les sables noirs et pour les bas mśtaux. Les rentrćes, suivant le bar
7 RDA. Or, ce type d’argument, et Pabsence de comparaisons entre les cas tchecoslovaque et roumain,
32 Figurę 3.6. Antennes coilectrices de lumieres chez les plantes vertes et les algues vertes et les
page0127 nut tj^fl&psbftlre a la vue dJsrael,, q»i en t tin grand^ai iiage pres de Gabaon, les p
page0129 127 Jugeg. Or tonte la race de ces premiers Iiomrnes ayant ete reunie a leurs peres, il s’e
page0131 129 chef, avanr de eombattn-, lit. le voen suivant: „Seigneur, dit-il, si vous me tlonnez l
page0189 187 aujourd’hui laboute de fon coeur, puisąue tu m’as couserve la vie que le Seigneur avait
en fonotion de la sur face terridre et d autreś variables, dge et nombre de tiges sur pied par exemp
Figurę 5.9, Formę de la relation entre le diametre moyen et la hauteur dominantę.. a) Avec des donne
Message blessant de Loto-Quebec Le cafouillage de la STCUM dans 1’affaire des «fausses»
94 Cet etudiant a de plus pose un regard sur le type de relation existant entre le Quebec et la Fran
146 Cuchę, Denys. 1996. La notion de culture dans les Sciences sociales. Paris: La Decouverte. Feman

więcej podobnych podstron