page0177

page0177



K. LXV. O dziele stwarzania istot materjalnych 169

dnio w rzeczy utworzonej czegoś, co jest skutkiem wyższej przyczyny. — Stworzenie zaś jest powołaniem do bytu jakiejś rzeczy z całą jej substancją, nie przypuszczając uprzednio niczego, czyto niestworzonego, czy przez kogoś stworzonego. Stąd wynika, że z wyjątkiem Boga samego, który jest pierwszą przyczyną, nie może nic czegoś stworzyć. I dlatego mówi Mojżesz, by wykazać, że Bóg bezpośrednio stworzył wszystkie ciała: Na początku stworzył Bóg niebo i ziemię.

Odpowiedź na pierwszy zarzut. Jest pewien porządek w powoływaniu rzeczy do bytu, jednak nie taki, by jedno stworzenie stwarzało inne, to bowiem jest niemożliwe, lecz taki, że mądrość boża ustanawia różne stopnie w stworzeniach.

Odpowiedź na drugi zarzut. Sam jeden Bóg bez szkody dla Swej niezłożoności poznaje rzeczy różnorodne, jak to powyżej wykazano (R. XV, par. 2). I dlatego także jest On odpowiednio do różnych rzeczy poznanych przez Swą mądrość, przyczyną różnych rzeczy stworzonych, podobnie jak i pracownik poznając różne formy, wytwarza różne dzieła.

Odpowiedź na trzeci zarzut. Ilość mocy działającej mierzy się nietylko rzeczą uczynioną, lecz także sposobem uczynienia. Jednej bowiem i tej samej rzeczy inaczej dokonuje moc większa, a inaczej mniejsza; jednak powołanie do bytu czegoś skończonego w tych warunkach, że nic przedtem nie istniało, jest cechą mocy nieskończonej. Stąd nie może to być właściwością żadnego stworzenia.

§ 4. CćY FORMY CIAŁ POCHODZĄ OD ANIOŁÓW.

Do czwartego paragrafu tak przystępujemy.

Zarzut pierwszy. Wydaje się, że formy ciał pochodzą od aniołów. Mówi bowiem Boecjusz w księdze de Trin., że od form, które istnieją bez materji, pochodzą formy, które są w materji. Formy zaś, które istnieją bez materji, są substancjami duchowemi, a formy, które są w materji, są formami ciał. Zatem formy ciał pochodzą od substancyj duchowych.

Zarzut drugi. Oprócz tego, wszystko, co istnieje przez uczestniczenie, sprowadza się do tego, co istnieje przez istotność. Lecz substancje duchowe są formami przez swą istotność, a stwo-

http://rcin.org.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
page0171 R. LXV. O dziele stwarzania istot materjalnych 163 ciała widzialne nie trwają na wieki, pow
page0173 R. LXV. O dziele stwarzania istot materjalnych 165 stworzenie jest uczynione ku samołó
page0175 R. LXV. O dziele stwarzania istot materjalnych 167 za cel Boga, którego mogą dosięgnąć
page0179 R. LXV. O dziele stwarzania istot materjalnyeh 171 wszystkie formy, które istnieją w m
page0170 ROZDZIAŁ LXV.O DZIELE STWARZANIA ISTOT MATERJALNYCH podzielony na cztery paragrafy. Po rozw
page0183 R. LXVI. O porządku stwarzania odnośnie do rozróżniania 175 lub czemś pośredniem. A z
page0185 R. LXVI. O porządku stwarzania odnośnie do rozróżniania 177 wszelkie rozróżnienie, pró
page0186 178 Summa teologiczna cza się materję rzeczy cielesnych. Zatem jest jedna materja dla wszys
page0187 R. LXVI. O porządku stwarzania odnośnie do rozróżniania 179 przeciwieństw^. A skoro ro
page0189 R. LXVI O porządku stwarzania odnośnie do rozróżniania 181 jak naprzykład wzrok do bar
page0191 R. LXVI. O porządku stwarzania odnośnie do rozróżniania 183 wieniu całego świata. Rozp
page0199 R. LXVII. O dziele rozróżnienia jako takiem 191 przeciwieństwo; jak naprzykład ciepłu
page0197 R. LXVII. O dziele rozróżnienia Jako takiem 189 nym, odwracanym, jest rzeczą właściwą
9 Początki techniki. materjalnych zabytków, był zupełnie takim samym, jakim jest i dzisiaj. Po cóż w
page0101 ZAŁOŻENIE ANAXYMANDRA. 95 tem, że podjąwszy myśl Talesa, zrobił to, co Tales tylko przeczuw
page0108 100 Summa teologiczna nia, każda rzecz z natury pragnie osiągnąć to, co dla niej jest dobre
page0120 110 dzimy niejako to, czego zmysły nasze postrzegać nie mogą, bo jest to za daleko od nas,
page0129 HEKAKLITA sąd o pitagorasie. 123 nym przesądem, nie zawsze wierzy w to, co widzi i słyszy.
page0134 126Riberi — Riccati czczonych i najlepiej uwzględnionych w Europie. Nadto Riberi utworzył k

więcej podobnych podstron