page0185

page0185



171

nauczyciela, tam traci szkoła swój miły, pociągający charakter i staje się zakładem, gdzie uczeń i nauczyciel czują się dla siebie zupełnie obcymi i nawzajem usuwają się od siebie;

Pj na niedającej się zboczyć wierności powołania, nieugiętej stałości i konsekwencyi, jako też nieskazitelnej sprawiedliwości. Tak staje się nauczyciel podporą dzieci, której z zaufaniem trzymać się mogą.

c) Żywe zainteresowanie się własnem udoskonaleniem ducha i serca. Ażeby to obudzić, muszą dom i szkoła ręka w rękę pracować. Są rzeczywiście dobrze wychowane dzieci, które czują się tylko tam szczęśliwemi, gdzie panuje karność, dyscyplina, a czują się prawdziwie przygnębionemi, gdzie wtargnął duch nieporządku i brak odpowiedniego zarządu Skarżą się, że się nie mogą nic uczyć, bo im współuczniowie przeszkadzają. To jest właściwy duch i Lego ducha musi się starać nauczyciel wpoić większości dzieci. Niech przeto podtrzymuje żywą emulacyę w klasie, ta porwie też za sobą niespokojne i gnuśne elementy i wytworzy owego ducha wesołej rozwagi i żywej działalności, który jest najistotniejszym warunkiem skutecznej działalności szkolnej.

5. Dyscyplina dotyczy w szczególe porządku ze względu na czas, miejsce, czynność i zachowanie się uczniów.

a) Ze względu na czas niech przestrzega nauczyciel szczególniej następujących zasad:

a) Niech nastaje na regularne uczęszczanie do szkoły. Im więcej potrafi nauczyciel zaanimować rodziców i uczniów dla szkoły — nie tak słowami jak raczej całem swojem postępowaniem — tem rzadziej trafiają się opuszczenia szkoły.

(i) Niech się trzyma ściśle czasu szkolnego. Jest to nie-tylko dowodem punktualnej wierności powołania u nauczyciela, ale też zaprawia dzieci do punktualności. »Jest to oznaką złej szkoły, jeżeli dzieci lekkomyślnie i w znacznej liczbie absentują się, jeżeli nauka nie rozpoczyna się we właściwym czasie, jeżeli bądź nauczyciel przekracza go, bądź uczniowie spaźniają się. Tam duch poczucia obowiązku zanikł, a z nim właściwy element żvcia«. (Ohler).

y) Niech przestrzega dokładnie planu lekcyjnego i podziału godzin, ażeby dzieci każdej godziny i półgodziny wie-

http://rcin.org.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
II Organizacja szkół. Liczba nauczycieli, uczniów. W badanych szkołach uczy się 73 299 uczniów w 319
page0103 101 ✓ que vous avez brisees, et demain matin soyez pręt a monter sur la montagne de Sioal ,
page0126 120 SZKOŁA JOŃSKA. Gdyby Heraklit i Anaxymenes zeszli się przypadkiem w Efezie, a pierwszy
page0157 MAUCffi S£YS£KOWSKI. BISKUP KRAKOWSKI. W krużgankach kościoła 00. Franciszkanów w Krakowie,
page0170 164 SZKOł.A JOMSKA. tam zaraz występują dwa przeciwieństwa: środek i obwód. Że zaś ruch mas
page0173 171 a Najoth virent une froupe de prophetes qui propheti-saient, et Samuel qui presidait pa
page0174 171 błagać Waszej Miłości, abyś rai dopomógł za to cokolwiek żołnierza zaciągnąć i posłać n
page0175 171 ści masy. Masa bowiem ma trzy wymiary, podczas gdy zgryzoty nie można zmierzyć ani metr
page0175 171 fale morskie zdołały oderwać blok skalny, mający 320 m.s masy i wraz ze sztabami żelazn
page0177 — 171 —średnio z 15 lat....... 15679
page0181 171 Spirytualizm. Wiadomo nam, że spirytualizm jest doktryną, której głównym celem jest pod
page0181 171 WROŃSKIEGO ŻYCIE 1 PRACE. B) Technia. a) W Treści. a 2) W części elementarnej. a 3) Dla
page0181 171 Benhadad 59 Berossus 101, 116 Bet Adini 59, 67 Bezold C. 17—19 Biblja 9
page0181 171 rozum wykazał napewne, że jest błędne; znaczyłoby to, wystawić Pismo św. na śmiech nied
page0181 171 rozum wykazał napewne, że jest błędne; znaczyłoby to, wystawić Pismo św. na śmiech nied
0002 2 Słowniczek • «s poduszka pillow l III. Szkoła pokój do pracy study •
✓ NAUCZYSZ SIĘ: -    Szybkiego prototypowania z drukarkę 3D -
pedagogiczny w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w tych szkołach i placówkach (...). Art. 40.7.

więcej podobnych podstron