page0190

page0190



176

2.    Nadzór ma podwójny cel: negatywnie chce ochronić przed złem, a pozytywnie zachęcić do osiągnięcia celu wychowawczego. Gdzie nie ma nadzoru, tam Jat w o złe bierze górę, wskutek tego dzieją się różnorakie wykroczenia i wola dziczeje. Ma się on rozciągać na całe życie dziecka, fizyczne i duchowe, a pod tym ostatnim względem na władzę pojmowania, czucia i woli. W szczególności podlega nadzorowi:

a)    obcowanie dzieci, jeżeli to jest dobre może wpływać bardzo kształcąco, jeżeli zaś jest złe, również szkodliwie;

b)    lektura, książka jest cichym towarzyszem dziecka, który niespostrzeżenie może wpoić tyleż złego co i dobrego;

c)    obrazy i t. p., które tak przekonywująco i zwodniczo stoją przed oczyma, a przez to tak łatwo złe albo dobre myślę wzbudzają; d) miejsca zabaw, gdzie dzieci swobodniej się poruszają, a przez to też łatwo nieokrzesanemi się okazują: e) miejsca kąpielowej t p..

3.    Lecz ten nadzór nie powinien być zanadto małostkowy i pedantyczny, tak że dzieci w swoich wolnych i swobodnych ruchach są tamowane i za każde chociażby najmniejsze uchybienie otrzymują naganę; na nadzór muszą wprawdzie dzieci zważać, ale przezeń nie powinny się one czuć przygnębionemi i uciśnionemi. Nie powinno się zatem swobody więcej ograniczać aniżeli to jest koniecznie potrzebnem. Dalej nie powinien wychowawca pod tym względem okazywać dzieciom niezasłużonego braku zaufania, lecz powinien im zawsze i wszędzie okazywać uprzejmość i zaufanie. To podnieca poczucie godności i uciechę w dobrem. Im starsze są dzieci tern mniej powinien się im dawać odczuwać nadzór, lecz nieraz jako kara może znowu dać się odczuć, a to jeżeli wychowańcy nie stali się godnymi zaufania wychowawcy co do swojej moralnej siły.

4.    Najlepszym środkiem nadzorczym jest oko nauczyciela. Posiada ono, jeżeli jest ożywione prawdziwym duchem i sercem nauczycielskiem, potężną siłę, staje się regulatorem całej dyscypliny, nagradza i karze, ośmiela i upomina. Oprócz tego jest najpewniejszym środkiem. Gdy go zaś dojdą skargi od innych osób, niech je dokładnie zbada. A tern ostrożniej powinien postępować, jeżeli same dzieci szkolne występują jako oskarżyciele.

http://rcin.org.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
page0111 07 - miłości i poszanowania u dzieci i u ich rodziców. Wtedy jego nauka ma podwójną wartość
page0188 — 174 wiązku, a. zakaz ma jako cel zapobiedz zboczeniu z onejże, podobny on jest kamieniom
robię ma sens, czy cel, który chcę osiągnąć się nie zmienił Np. konkurencja zrealizowała
page0177 176 (5j. 3. SftobI 14. O iutteniu 3»ejufotopm, Ma 2c. raiem, rabością nieba, mpfrjpfaniern
img098 (11) r ma się cel do środków, których pożądamy ze względu na cel. A stąd jest oczywiste, że p
SŁOWO WSTĘPNE Przekazuję do rąk Czytelników opracowanie, które ma podwójne przeznaczenie. Mianowicie
S5001357 Opowiadanie historii ma podwójną funkcję: Po pierwsze jest ono pewnym rytuałem przed pójści
skanuj0095 (41) MÓJ CEL 1. Krótkoterminowy i realistyczny cel, który mogę zrealizować, to 2. Cel ten
strona (299) Ryc. 10-4. Magnes w kształcie kamienia domina. Pacjent cierpi na zespół cieśni nadgarst
page0167 i może chcieć. Widzi swój cel i dąży doń, nie zbaczając ani na chwilę ze swego kierunku. Ni
page0169 ROZDZIAŁ I. Duch ma życie niezupełne. Zagadnienie związku ciała i duszy nie jest zagadnieni
page0173 163 Nie ma sensu chcieć sprowadzić je do jedności, lub łączyć je związkiem przyczynowym. Ni
page0175 176    Polska kwitnąca dla Polski urosła, kiedy uczynioneir do czasu przymie
page0176 176 Gdy tu przybyli, nie było już także mowy o tkactwie ręcznem, wobec czego ojciec i syn m
page0177 - 176 - do oszczędnego życia, nawykła zawczasu do pracy, do rządności i umiarkowania, a raz

więcej podobnych podstron