page0200

page0200



190

czem natury jego człowieczej. Rozum w takim człowieku byłby zanikły, jego objawy przez brak wykształcenia, czy użycia ca;kiem zatarte, ale zawszeby w nim był cały. jako władza, którąby można rozwinąć U zwierząt zaś i u ich potom stwa, mimo wszelkiej hodowli, .jednostajność jest bezwarunkowa; nie ma w nich ani śladu rozumu myślącego, uogólniającego, wynajdującego i czyniącego postępy.

Materyaliści chcieliby doskonalsze pojmowanie duszy ludzkiej tłumaczyć doskonalszym rozwojem organów człowieka. Lecz aby ten ich wybieg już z góry usunąć, zauważymy, że wiele zwierząt ma więcej rozwinięte i doskonalsze zmysły, aniżeli człowiek i że tem samem przewyższają go w spostrzeganiu zmysłowe m, a jednak zwierzęta nie „myślą“. Przyznać trzeba, że dcskonałość zmysłowych spostrzeżeń z doskonałością zmysłów rośnie, a z osłabieniem ich się zmniejsza; a przeciwnie, duch tem większej nabywa głębokości, tem silniej i gruntowniej pojmuje prawdę, im więcej się odrywa od zewnętrznych przedmiotów i im mniej nań wpływa działanie zmysłów. To też pomimo ubywania sił cielesnych, jakeśmy już wyżej wspomnieli, świeżość i rzeźkość ducha nie zmniejsza się, a nawet w rozkładającem się już ciele nieraz zdarza się taka jasność i głębokość umysłowego wzroku, jakiej przedtem nigdy w niem nie spostrzeżono. Kiedy każda siła ciała przez dłużej trwającą czynność osłabia się i zużywa, — siła ducha nabiera rzeźkości i bystrości im więcej i dłużej jest

http://rcin.org.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMGC76 Tematyka wykładów 3. 4. 5. I Istota ogrodu. Twór natury a dzieło człowieka. Początki ogrodnic
page0200 190 się na przypuszczeniu, że akt psychiczny jest w zupełności bezcielesny i niewidzialny i
page0200 190 9. DfĆKST^lŃ. oryginalne, rozwiązywania kongruencyj opiera Wroński na własnościach znan
page0203 193 Ulicznych i fizyologicznych, by człowieka rozróżnić od zwierzęcia. Sam dar mowy góruje
page0204 — 190 y) Przy wymierzaniu kary trzeba dobrze uważać na wiek, płeć, cielesne usposobienie t.
page0210 210 0    powtórzenie i uzasadnienie jego spostrzeżeń i projektów. Wreszcie z
page0217 POGODA DUCHA. 215 Z jego ideałów politycznych żaden nie przyjął się w życiu i z jego planów
page0218 PLATON. 21Ó wodzenie jego filozofii robiły coraz mniej prawdopodobnem. jeszcze w przededniu
page0229 190 XI. Komunikacja TABL. 3. STAN I PRACA KOLEI (dok.) B. Zestawienia szczegółowe. Rok
page0244 23<S fcLEACI. Zatem jeżeli Bóg~ jest i takim jest jak się rzekło, będzie On koniecznie j
page0250 250 „To nie głupi człowiek, ten żydek“, rzekł książę do Estorffa po dłuższej rozmowie z
page0271 ROZDZIAŁ XIV. Pragnienie doskonałości w człowieku przemawia za nie śmiertelnością duszy. Na
page0296 2 94 PLATON. żeli jego możni przyjaciele, Gelon i Theron Mówi do nich, jako do »rozumiejący
168 Traktat drugi § 8. Tak więc w stanie natury jeden człowiek utyskuje władcę nad drugim. Nie jest
Emocje są prezentem od natury, jeśli człowiek nie wie, że może i ma prawo je przeżywać odczuwa dysko
str190 (4) 190 3. PRZEKSZTAŁCENIE LAPLACE’A I JEGO PEWNE ZASTOSOWANIA 8 6. WYZNACZANIE Ci Stosu

więcej podobnych podstron