page0220

page0220



212


Summa teologiczna

tylko odnośnie do ruchu miejscowego. I dlatego nie było potrze-bnem, by Pismo św. używało wyrazu uczynienia.

Odpowiedź na drugi zarzut jest jasną według Augustyna; nie musi się bowiem przypuszczać, że ziemia najpierw była pokryta wodami i potem wody zostały zebrane, lecz że wody w takiem zgromadzeniu zostały stworzone.

Według innych zaś jest tu trojaka odpowiedź, którą przytacza Augustyn w I Super. Gen. ad Litt. (R. XII). Według pierwszej z nich wody zostały wzniesione na większą wysokość w miejscu, w którem zostały zebrane. Pokazało bowiem doświadczenie na morzu Czerwonem, że morze położone jest wyżej niż ziemia, jak mówi Bazyli (Homil. IV in Hexaem.). — Według drugiej odpowiedzi, woda rozrzedzona, jakgdyby mgłą pokrywała ziemię i została zgęszczona, gdy wody zostały zebrane. — Według trzeciej odpowiedzi mogły na ziemi istnieć wklęsłości, w których mogły się zebrać spływające wody. — Pierwsza wśród tych odpowiedzi wydaje się najprawdopodobniejszą.

Odpowiedź na trzeci zarzut. Wszystkie wody mają jeden kres, mianowicie morze, do którego dopływają ukrytemi lub jawnemi korytami. I dlatego się mówi, że się wody zbierają w jednem miejscu.—Albo też mówi o jednem miejscu nie wprost, lecz w porównaniu z miejscem suchej ziemi, tak, by sens był: niech się zbiorą wody na jedno miejsce, to znaczy zdała od suchego lądu. By zaś oznaczyć, że woda zebrała się w wielu miejscach, dodaje, że zebranie wód nazwał morzami*).

Odpowiedź na czwarty zarzut. Rozkaz Boga daje ciałom ich ruch naturalny. Stąd się mówi, że swenii naturalnemi ruchami czynią słowo Jego. (Psalm CXLVI m 8). — Albo też można powiedzieć, że naturze wody odpowiada, by zewsząd otaczała ziemię, podobnie jak powietrze zewsząd otacza wodę i ziemię, lecz z powodu koniecznego celu, by mianowicie zwierzęta i rośliny były na ziemi, trzeba było, jakąś część ziemi odsłonić z wody. A to niektórzy filozofowie pizypisują działaniu słońca, przez wzniesienie się par osuszających ziemię. Lecz Pismo św. przypisuje to potędze bożej, nietylko w Ks. Rodzaju, lecz także w ks. Joba XXXVIII, 10, gdzie powiedziano w osobie Pana: Otoczyłem morze brzegami niemi i Jerem. V, 22: A zoięc

*) Vulg. morzem.

http://rcin.org.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
page0238 230 Summa teologiczna dowite i szkodliwe dki człowieka. Nic zaś nie powinno było być szkodl
page0258 250 Summa teologiczna nocy, przez ranek początek dnia. Odpowiedniem zaś było, by tam gdzie
page0212 201    Summa teologiczna § 3. CZY SKLEPIENIE ODDZIELA WODY OD WÓD. Do trzeci
page0218 210 Summa teologiczna i zdążają do morza. Nie było więc potrzeba wydawać co do tego przepis
page0222 21-1 Summa teologiczna należało wspominać o stworzenm roślin trzeciego dnia, co należy do n
page0228 220 Summa teologiczna § 2. CZY PRZYCZYNA STWORZENIA CIAŁ ŚWIECĄCYCH JEST ODPOWIEDNIO PODANA
page0230 222 Summa teologiczna Chociaż bowiem naturalny bieg rzeczy idzie od niedoskonałego do dosko
page0052 44 Summa teologiczna leży też do pojęcia umysłu biernego, by był oświecany co do tajemnic
page0200 192 Summa teologiczna wynikającą z formy substancjalnej ognia, tak światło jest jakością cz
page0202 194 Summa teologiczna wiem mówi, (Homil. I iti Hexaem), że Mojżesz rozpoczął swe opowiadani
page0204 196 Summa teologiczna wnym; w pierwszem zaś stworzeniu natury nie szuka się cudu, lecz tego
page0206 198 Summa teologiczna powstawaniu i rozkładowi. Sklepienie nie zostało zatem stworzone drug
page0208 200 Summa teologiczna ktoś powiedział: 7en budowniczy zrobił ów dom, a później dodał najpie
page0210 202 Summa teologiczna jakie to są wody, należy rozmaicie określać, według różnych mniemań o
page0214 206 Summa teologiczna takie ciała nazwą wody. I tak jest jasnem, że wody w jakiem-kolwiek s
page0216 208 Summa teologiczna 12, Łuk. VI, 23), jak to wykłada Augustyn (De Serm. Dom. in Monte). —
page0224 ROZDZIAŁ LXX.O DZIELE UPIĘKSZENIA ODNOŚNIE DO CZWARTEGO DNIA podzielony na trzy paragrafy.
page0232 224 Summa teologiczna Jest zaś oczywistem, że dusza ciała niebieskiego nie może mieć działa
page0236 228 Summa teologiczna elementom mogą wydawać zwierzęta z materji elementów, czyto z nasieni

więcej podobnych podstron