page0222

page0222



212 s. mcKSTiiiN.

czenie wysokości przypływów oraz porównanie tycli wzorów z wzorami Laplace’a.

Te dwie rozprawy przesłał Wroński ministrowi marynarki przy liście z dnia 3 czerwca 1853 r. W następnym liście z d. 18 czerwca przesłał poufnie ministrowi swój „Rękopis sekretny “ , zawierający dowody matematyczne nowy cli praw, proponując rządowi francuskiemu nabycie rękopisu. Jak niegdyś Krzysztof Kolumb, powiada, tak i on obecnie jest zmuszony składać oferty różnym rządom. Dnia 13 lipca otrzymał odpowiedź odmowną: „Przedstawiłem cesarzowi, pisze minister, egzemplarze Pańskiej broszury, a pozostałe egzemplarze oddałem do ocenienia komitetowi kart i planów marynarki. Utrzymujesz Pan, że Laplace i inni analiści mylili się; że ich wzory prowadzą do błędów, Pańskie zaś nie pozostawiają nic do życzenia. Nie przesądzając wartości i ważności Pańskich odkryć, nie rozstrzygając sprawy między teo-ryą Pańską a teoryą Laplacea, komitet wyraża zdanie, że tak metody jak i wzory przez Pana krytykowane dają dokładność więcej niż wystarczającą do potrzeb żeglugi; nie ma zatem powodu nabywania prawdziwej teoryi nautycznej, której Pan jesteś autorem“. Otrzymawszy tę odpowiedź, Wroński napisał nową broszurę (Mćmoire pour servir de complćment aux deux opuscules etc.), w której pomieścił „dowód matematyczny błędów nauki dzisiejszej w oznaczaniu przypływów i odpływów morza“ i dołączył do niej kopię korespondencyi swojej z ministrem. Była to ostatnia jego praca przygotowana do druku; ujrzała ona światło dzienne we wrześniu 1853 r.

Zakończenie sprawy z ministrem marynarki, jakkolwiek o wiele łagodniejsze od zakończenia dawniejszych walk z Akademią paryską, z Biurem długości w Londynie, z Towarzystwem królewskiem tamże i Radą dróg i mostów w Paryżu, było jednak w istocie rzeczy zupełnie identyczne. Nie wierzono zapewnieniom Wrońskiego, nie badano jego teoryi, nie sprawdzano jej wyników. Nie wchodząc w powody, jakiemi usprawiedliwićby można to zachowanie się w sprawie bezwąt-pienia poważnej, możemy tylko wyrazić żal, że teorya Wrońskiego nie została, dotąd o ile wiemy, poddaną należytej krytyce naukowej, wówczas i później nawet, gdy ogłoszono drukiem obszerny wykład jego teoryi10). Wiadomo, że teorya przypływów i odpływów morza nie doszła jeszcze do doskonałości, i byłoby rzeczą ważną zbadać, czy istotnie prace Wrońskiego wnoszą do niej jakieś poważne ulepszenia.

W końcu lipca 1853 roku zapadł Wroński ciężko na zdrowiu; dnia 3 sierpnia przeczuł zbliżającą się chwilę śmierci. Wzniósłszy ręce i oczy ku niebu, zawołał: „Boże Wszechmogący, .... ja miałem tyle jeszcze do powiedzenia ....u Ostatni raz wyrzekł jeszcze słów kilka

http://rcin.org.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Geologia wyklad 5 F 02 (W 08)Tabela - Wysokość przypływów Obszar Wysokość przypływów w
Geologia wyklad 5 F 03 (W 08) Wysokość przypływów - Nowy Brunszwik. Kanada (a) Odpływ (a) i przypły
Zdj?cie3323 w zdrowotnych) v Tkanki bogate w wysokoenergetyczne fosforany oraz komórkowe poziomy wap
PN 90 G 06010 Przekroje s8 (2) 8 PM -90/G-06010 8 PM -90/G-06010 3.10. Sposób wymiarowania przekrojó
Scan0018 (14) 6 52^Cełem inwentaryzacji jest: ustalenie rzeczywistego stanu aktywów i pasywów oraz p
page0213 212 — zajmowały się groblą, drugie tymczasem ścięły i obro* biły bliżej stojące drzewa, a c
page0213 212 (Ej. 3. r. 4. 2D?obt. 8. 2)ucf)otone bufcp £efarftmo. frett tmołę praenapśrolęifią 9?tc
page0214 204 S. DICKSTEIN. sadniczych teoryi przypływu i odpływu morza i o swoich odkryciach matemat
page0214 212 Salomon wpada w bałwochwalstwo, nieprzyjaciele, któryeb Bóg przeciw niemu pobudza. Śmie
page0215 212 łyńsfcą? Katarzyną Ostrogską, a hetman dziękował za nią. jego imieniem w Jarosławiu. Le
page0216 212 Powiedzieliśmy, ze samowiedza jest jedna, że donosi nam o najmniejszych, przez siebie d
page0216 212 dnictwa elektryczności w roztworach i własnościami elektroli-tycznemi (Xuetv = rozwiązy
page0220 212 Summa teologiczna tylko odnośnie do ruchu miejscowego. I dlatego nie było potrze-bnem,
page0222 212 uważyć, że świadomość nasza nie wie, iż pobudzenia optyczne krzyżują się na poziomie ch
page0226 — 212 — leż zmierza więcej do przyczyny i istoty i icli wzajemnego stosunku. Chłopiec przet
JAK TO ZROBIĆ MAM 6 LAT (04) ) Dziecko uczy się rozumienia pojęć „więcej" i „mniej" oraz
skanowanie0076 (11) 561 DZIECI oraz porównywał ją do ludzi, którzy zaprzeczają holocaustowi. Leo zak
Obraz1 (133) Common Raił dodatkowe przepisy dotyczące wysokości montażowej oraz osłon zbiornika pal

więcej podobnych podstron