page0232

page0232



222

tonnych nurtach szczątków przedmiotu, jak to czyni prądczuciowy. Wystarcza więc, że płynie nieświadomie.

Ta sama hypoteza wskazuje nam przyczyny, dla których jakiś prąd czuciowy może w pewnych razach być świadomym lub nieświadomym. Świadomość, wynikająca z analizy fali drobinowej, jest jak praca dodatkowa, która po fakcie dołączyć się może do zrealizowanej fali; fala musi rozejść się naprzód, zawsze będzie czas na to, by powziąć o niej świadomość. Tak zdarza nam się niekiedy w chwilach roztargnienia pozostawać nieczułymi na pewne nawet bardzo silne podrażnienia; nasz układ nerwowy notuje jednak, i możemy odnaleźć je później we wspomnieniu. Jest to skutek spóźnionej analizy.

Zjawisko odwrotne jest daleko częstsze. Daje się zauważyć mnóstwo czynów i postrzegań, które po raz pierwszy odbywają się ze świadomością, wzruszeniem, wysiłkiem; następnie, gdy powtarza się je, w miarę jak koordynacya staje się lepszą i łatwiejszą, świadomy oddźwięk czynności się zmniejsza. Jest to siła nawyknienia, która zwolna prowadzi nas do automatyzmu. Rozszerzano nawet te obserwacye i chciano tłomaczyć niemi pochodzenie czynów odruchowych i instynktów, które jakoby wszystkie poczynały się od świadomości. Przedsięwzięcie nieco śmiałe, gdyż natrafia w wykonaniu na mnóstwo trudności, ale idea sama wydaje mi się słuszną i gdyby ją ograniczyć, przy-jąćby się dała. Pewnem jest, że świadomość towarzyszy wysiłkom ku nieznanemu i zamiera gdy

http://rcin.org.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
page0274 272 go też potomstwo jego, jak to przepowiedział proroa. Jelm, spotkał ten sam los, jaki mi
scandjvutmp2901 34 brze jak inue przedmioty, jak to uważał Arystoteles (1); gdyż w rzeczach niemale
X° 23—24 PRZEGLĄD TECHNICZNY 479 go przedmiotu, jak to jest obecnie na wydziale in-żynierji lądowej
img133 (5) Stwierdzono, jak to podkreślają badania licznych autorów, że partnerzy reagują mniejszym
IMGF60 (3) 68 Ważne jest także by „żyć faktami”, a nie wiedzą o faktach, jak to czyni wielu pedagogó
S5006913 HORSZTYftSKI SZCZĘSNY Jak to z głowami? KSIŃSKI Koledzy! widzę, że nasz hetman w różowym hu
S5006913 HORSZTYftSKI SZCZĘSNY Jak to z głowami? KSIŃSKI Koledzy! widzę, że nasz hetman w różowym hu
DSC00639 (6) 759 LITURGIA GODZIN skiej. Nie należy jednak tego wpływu przeceniać, jak to czyni np. C
PONCJUSZ PIŁAT 1 bmp Jak to zostawmy? Słuchaj, Piłacie, rozumiem, że nie popisałeś się, ale czy nie
IMG?03 62 LUJOM HtANDIUO OJCIEC Jak to? Prwprflifaml Przecież właśnie dlatego, że jesteś taki..* SYN
FizykaII25801 252 strony, jak to czyni np. księżyc, który sam przez się jest dziś ciałem ciemnem i
Magazyn61901 11 ADMINISTRACJA by się jednak podobnie, jak to ma miejsce i u Kelsena, wykazać, że
P5170195 198 i fantazji, jak to czyni postmodernistyczny feminizm, nale1 prześledzić wpierw hegemoni
page0015 lata ao wojska, jak to dawniej bywało. , Powstańcy rozumieli, że podejmują sprawę nies

więcej podobnych podstron