page0238

page0238



230


Summa teologiczna

dowite i szkodliwe dki człowieka. Nic zaś nie powinno było być szkodliwem dla człowieka przed grzechem. Zatem tego rodzaju zwierząt albo wcale nie powinien był stworzyć Bóg, który jest Stwórcą wszelkiego dobra, albo nie powinien ich był stworzyć przed grzechem.

Lecz przeciw temu wystarcza powaga Pisma św.

Odpowiadam, że jak piątego dnia zostaje ozdobione środkowe ciało, co odpowiada drugemtt dniowi, tak szóstego dnia zostaje ozdobione ostatnie ciało, mianowicie ziemia przez stworzenie zwierząt lądowych, co odpowiada trzeciemu dniowi. Stąd w obu wypadkach wspomina się o ziemi. — I tu także według Augustyna De Gen. ad Litt lib. V, zwierzęta lądowe są stworzone w możności, a według innych świętych, aktualnie.

Odpowiedź na pierwszy zarzut. Bazyli mówi (Hom. VIII in Hexaem), że różne stopnie życia, które znachodzimy w różnych istotach żyjących, można poznać z różnego sposobu w jaki mówi o nich Pismo św. Rośliny bowiem mają życie najmniej doskonałe i ukryte. Stąd przy ich stworzeniu nie wspomina się o życiu, lecz tylko o ich zrodzeniu, gdyż tylko odnośnie do niego znachodzi się w nich akt życiowy, władza bowiem odżywiania i wzrastania służy mocy rodzenia, jak to będzie powiedziane powyżej (R. LXXVIII, 2). — Wśród zwierząt zaś, mówiąc ogólnie, lądowe są doskonalsze od ptactwa i ryb; nie dlatego że rybom brak pamięci, jak mówi Bazyli (tamże), a co Augustyn odrzuca, (De Gen. ad Litt. lib 111), lecz z powodu rozróżnienia członków i doskonałości sposobu rozmnażania się; (jednak co do pewnych szczególnych zdolności to mają ich więcej niektóre niższe zwierzęta, jak pszczoły i mrówki). 1 dlatego nazywa ryby nie istotą żyjącą, lecz rojeni istot żyjących; ale zwierzęta lądowe nazywa istotami żyjącemi, z powodu doskonałości ich życia, jakgdyby ryby były ciałami, mającemi coś z właściwości duszy, i jakby zwierzęta lądowe dla doskonałości życia były niejako duszami panującemi nad ciałem. — Najdoskonalszy zaś stopień życia jest w człowieku. 1 dlatego nie mówi, że życie człowieka powstało z ziemi lub wody, jak życie innych zwierząt, lecz, że pochodzi od Boga.

Odpowiedź na drugi zarzut. Przez bydło rozumie się zwierzęta domowe, służące w jakikolwiek sposób człowie-

http://rcin.org.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
page0220 212 Summa teologiczna tylko odnośnie do ruchu miejscowego. I dlatego nie było potrze-bnem,
page0200 192 Summa teologiczna wynikającą z formy substancjalnej ognia, tak światło jest jakością cz
page0202 194 Summa teologiczna wiem mówi, (Homil. I iti Hexaem), że Mojżesz rozpoczął swe opowiadani
page0204 196 Summa teologiczna wnym; w pierwszem zaś stworzeniu natury nie szuka się cudu, lecz tego
page0206 198 Summa teologiczna powstawaniu i rozkładowi. Sklepienie nie zostało zatem stworzone drug
page0208 200 Summa teologiczna ktoś powiedział: 7en budowniczy zrobił ów dom, a później dodał najpie
page0210 202 Summa teologiczna jakie to są wody, należy rozmaicie określać, według różnych mniemań o
page0212 201    Summa teologiczna § 3. CZY SKLEPIENIE ODDZIELA WODY OD WÓD. Do trzeci
page0214 206 Summa teologiczna takie ciała nazwą wody. I tak jest jasnem, że wody w jakiem-kolwiek s
page0216 208 Summa teologiczna 12, Łuk. VI, 23), jak to wykłada Augustyn (De Serm. Dom. in Monte). —
page0218 210 Summa teologiczna i zdążają do morza. Nie było więc potrzeba wydawać co do tego przepis
page0222 21-1 Summa teologiczna należało wspominać o stworzenm roślin trzeciego dnia, co należy do n
page0228 220 Summa teologiczna § 2. CZY PRZYCZYNA STWORZENIA CIAŁ ŚWIECĄCYCH JEST ODPOWIEDNIO PODANA
page0230 222 Summa teologiczna Chociaż bowiem naturalny bieg rzeczy idzie od niedoskonałego do dosko
page0232 224 Summa teologiczna Jest zaś oczywistem, że dusza ciała niebieskiego nie może mieć działa
page0236 228 Summa teologiczna elementom mogą wydawać zwierzęta z materji elementów, czyto z nasieni
page0240 232 Summa teologiczna Odpowiedź na szósty zarzut. Jak mówi Augustyn w I super Gen. contra M
page0250 242 Summa teologiczna przyjmuje przed wszelkim dniem.—Lecz według innych Świętych można pow
page0252 244 Summa teologiczna kie dni, zwane siedmioma dniami, były jednym dniem, siedmio-rako prze

więcej podobnych podstron