page0313

page0313



KRYTYKA N1KSPRAWIEDLIWA 311

Pana i nimf o piękność wewnętrzną duszy, Sokrates i Fedros wracają do miasta.

Nawet wielbiciel gorący Platona wzdrygnie się na niejedną myśl w drugiej połowie dialogu Same zestawienie Lizyasza z Homerem i Solonem dowodzi, że autor młody nie cofał się przed żadną przesadą, nawet niegustowną, byleby przyjacielowi Fedio-sowi obrzydzić obcowanie z Lizyaszem, Izokratesowi zaś pisanie mów jakichkolwiek l). Po przeczytaniu tej namiętnej zachęty do filozofii, musieli powiedzieć sobie, że porównana z ustnem filozofowaniem, cała literatura jest albo lekką rozrywka, albo blagą nieuczciwą. Zapewne wolno było autorowi młodemu obniżyć swój utwór własny, przypominającemu sobie, co zasiał w jego duszy mistrz niezrównany; mógł także odezwać się dumnie do przyjaciół: ustne rpzprawy, które nieraz miałem z wami, są więcej warte od tej bazgraniny, którą sobie odczytacie w starości. To są rzeczy dozwolone 1 nieraz się mówią w kółku dobrych, poufałych znajomych. Co Platon podówczas pisał, było tylko dla nich przeznaczone i miał niewątpliwie słuszność, że filozof za życia powinien przedewszystkiem myśleć o swoich uczniach, nie zaś o szerokiej publiczności lak robili wszyscy mniej więcej. Nieraz uczniowie spisywali ich wykłady i przekazywali je zazdrośnie samym adeptom. Ale co było koniecznem dla filozofii, uprawianej w7 małych kółkach, nie dało zastosować się do potrzeb wszechheleńskich. Większość Greków nie karmiła się filozofią, lecz poezyą i wymową a jedna i druga, bez pisma, byłaby marnie zaginęła. Rapsodowie, deklamujący wojnę trojańską, dawno już byli umilkli, a Grecya cała czytywała Iliadę. Chłopiec uczył się jej na pamięć w szkole, a stary odczytywał z przyjemnością. Stała się książką narodową do koła morza śródziemnego. Była w rękach wszystkich, a ile zawdzięczała jej oświata grecka, łatwiej nam osądzić, niż Platonowi. On nie mógł przeczuwać, że z Alexandrem pójdzie nad brzegi In-dusa, że będą ją pilnie komentowali w Bizancyum, że wiele wieków po jego śmierci stanie się książką najpopularniejszą po Biblii, w całej Europie.

A jednak, gdyby się było stało zadość teoryi platońskiej, nie mielibyśmy am Plomera, ani tragików ateńskich, ani potężnego

') Zob. str. 269 — 272.

http://rcin.org.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
page0315 KRYTYKA SYSTBMU. 3°9 przebywającćj w stworzeniach i to w stówach takich, jakich zwykle używ
page0346 $44 PLATON. tylko jest pragnieniem piękności, lecz także chęcią posiadania jej na zawsze, m
page0350 XVII. U bespleczersla 311 TABL. 6. DOCHODY ZE SKŁADEK I ŚWIADCZENIA ZAKŁADÓW UBEZPIECZEŃ SP
page0357 KRYTYKA SOFISTÓW. 351 cego się od nich tylko wyższym poglądem i oryginalnością życia. Plato
85691 Obraz9 LYIIl KONCEfCJA KRYTYKI nej szaty. nie zaś prawdziwej. wewnętrznej istoty „przyrodzeń
skanuj0018 (235) Hprowanków, czyli ich ubogacaniu się wewnętrznym; nurt społeczny Bk nawołuje do pos
PUZZLE CHRZEST PJ PUZZLE: CHRZEST PANA JEZUSA Złóż pocięty rysunek, pokoloruj go i przyślij do redak
page0301 297 jących azotu, możemy wspomnieć o grupie tłuszczów, węglowodanów i kwasu węglowego. Właś
page0307 303 plasmodye śluzowców chronią się w miejsca ciemniejsze (foto-tropizm ujemny). Co do temp
page0313 Karol Zierhoffer, Zofia ZierhofferowaOBCE NAZWY GEOGRAFICZNE W POLSZCZYŹNIE Wprowadzenie. N
page0322 320 PŁATOtł. ustające ćwiczenie się w cnocie, zrobii siebie i swego ulubieńca podobnym do B
page0323 3a4 Polska upadaiąca iąc sobie Zwykłą danatywę, a Kozakom darowanie buntu, i przywrócenie
page0375 373 WYŻSZOŚĆ CHRZEŚCIAŃSTWA. I aby wszelką rozproszyć ciemność, wraca apostoł raz jeszcze d

więcej podobnych podstron