page0330

page0330



328 PLATON.

nienie ciekawe teoryi miłości, wyłożonej w Fedrosie. Ona jest de-dukcyą z dogmatu religijnego, przechowywanego w dawnych mi-steryach, ale dogmatu nikt nie dowodzi, lecz przyjmuje lub odrzuca. Kto wierzy w preexystencye dusz i utratę szczęścia niebieskiego, może doczesną miłość tłumaczyć jako tęsknotę za ojczyzną pierwszą; kto wiary tej nie podziela lub nie zna, a Lizys i Menexen byli prawdopodobnie w tern położeniu, musi bez pomocy dogmatu zbadać stosunki ludzkie, nacechowane owem uczuciem. Tą analizą zajmuje się Platon wyłącznie w tym dialogu a przechodząc najpopularniejsze zdania o przyjaźni, wykazuje, że wszystkie albo błędne są albo niedostateczne 1), ponieważ nie uwzględniły istoty »pierwszego dobrego«, które jedno tłumaczy uczucia i postępki ludzkie Jakiem jednak jest to dobro najwyższe, cel ostatni naszych pragnień i zachodów, zostawił Platon dla innych rozpraw, wyłącznie jemu poświęconych.

b. Biesiada.

Upłynęło wiele lat, zanim Platon na nowo dotknął się wielkiego problemu. Mistrz jego spoczął w grobi e, dawni towarzysze rozproszyli się po świecie i albo zapomnieli zupełnie o filozofii, albo uprawiali ją sposobem sekciarskim, szerokie poglądy mistrza zastąpiwszy ciasnym formalizmem. Zagrażało niebezpieczeństwo, że wielki ruch umysłowy przez niego stworzony, powoli zmarnieje wśród jałowych kłótni szkolnych i drobnych zazdrości, a filozofia, którą tak gorąco miłował, wyrodzi się w nową Sofistykę, gorszą od dawniejszej. Wśród tak opłakanych warunków, a przerażającego upadku duchów, gdy wolna niegdyś Grecya przez pokój Antalcy-dasa, uznała króla Persów najwyższym spraw swych domowych rozjemcą, postanowił Platon i przyszłość filozofii zabezpieczyć i wskrzesić pamięć mistrza, bo jedna i druga, wśród niezdrowych agitacyi politycznych, zamulających wszystkie lepszej przeszłości tradycye, szły coraz bardziej w zapomnienie Założył więc Akademię , bractwo Muz, wyłącznie oddane badaniu prawdy a rozpamię tywaniu cnót męża, który czynem i słowem wyznawał ją najbez-

*) Lysis p. 222 e, gdzie po wyliczeniu wszystkich teoryi, zbijanych w dialogu. Sokrates dodaje: akk’ el [j.rjSev Tou~tov ®tXov £auv, iytti jxev ouxitt eyw ti ks-po.

http://rcin.org.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
page0356 354 PLATON. nanem przez szukanie prawdy, ale jakże prosta jest droga, wiodąca do niej w Fed
page0388 386 PLATON. tonących. Poznaliśmy dwa te światy w Fedrosie. Wszystko, co prawdziwie jest, za
page0302 300 PLATON. Czas jednak powrócić do Sokratesa i jego mowy drugiej 0    miłoś
page0360 353 PLATON. mierne swego bytu i ginie po wydaniu potomstwa. Słusznie więc Diotyma nazywa mi
page0374 372 PLATON. pierwsze nie kocha, ani potem, gdy zostało ukochanem, nie odpłaca miłością 1).
page0300 298 PLATON. się oglądaniem prawdy, dusze zaś upadłe poprzestać wolą na strawie pozornej, t.
page0304 302 PLATON. Nie mniej wspaniale poeta filozof kreśli cierpienia, powstałe z rozłączenia się
page0306 304 PLATON, czem jest właściwie sprawiedliwość lub dobroć lub piękność, jest zupełnie oboję
page0308 306 PLATON. nazwy1). Retoryka, pozbawiona umiejętności dialektycznej, zamienia się w pewną
page0310 3°8 PLATON. owej wielkiej pracy dla względów ludzkich, lecz na to, aby mówić mógł rzeczy bo
page0312 3io PLATON. jest co do siejby swojej mniej rozsądny od rolnika? Zatem nie będzie pisał na w
page0316 314 PLATON. siejące w duszy dobrze przygotowanej słowa prawdy 1). Oświadcza stanowczo, że m
page0318 316 PLATON. wprawy dialektycznej, uzdolniającej go do ścisłego tłumaczenia swoich myśli, do
page0328 326 PLATON. dolega, zawiązuje przyjaźń z rzeczą dobrą, aby owego złego się pozbyć x). Ale
page0332 328 nożami w górę, wołali wielkim głosem: „Gejgejte, begajte Pikole“1). Ludy wyznające wiar
page0332 328 czyli źródło wzrostu i odżywiania się jestestwa żyjącego... A16 ecruv    
page0332 330 PLATON. a najbardziej z ich mowami. Mamy wszystko z drugiej reki, o jednak bynajmniej n
page0334 332 PLATON. przedewszystkiem o rozwój duchowy ukochanego i pozostaje mu wiernym do śmierci
page0338 328 S. mCKSTKIN. 25. AHHescKiii A. Taó-iaij&i ^orapneMOBt BpoHCKaro. Ct.-IleTepóyprB. (

więcej podobnych podstron