page0331

page0331



327

Etosie z drzewa. Do czasów Nestora, takie zwyczaje trwały u plemion słowiańskich Wiatyczów i Krywiczów, podczas gdy pokolenia zamieszkujące Kijowszczyznę i Wołyń, nie paliły zwłok, ale je grzebały w ziemi. Niektórzy z umarłymi grzebali drabinki z rzemienia plecione, krewni zaś na znak smutku i żałoby, ranili sobie twarze i nosili przez pewien czas potrawy na grób, by się miała czem posilić dusza nieboszczyka.

W Czechach dla uspokojenia dusz, stawiano na rozstajnych drogach rodzaj amfiteatrów i przedstawiano w maskach cienie zmarłych, poświęcając te gry ich pamięci; nadto mężczyźni na znak żałoby zapuszczali brody.

Litwini byli tak pewni, iż na drugim świecie każdy będzie dalej prowadził to zajęcie, jakie miał na ziemi, że z książętami i panami palili sługi, służebnice, szaty, klejnoty, konie, psy łowcze, sokoły i przybory rycerskie. Wieśniakowi i rzemieślnikowi kładziono na stos narzędzia ich pracy. Palono nadto pazury rysie i niedźwiedzie w tej myśli, że dusza zmarłego będzie ich potrzebowała wdrapując się na stromą górę, gdzie Bóg najwyższy ze wszystkich Bogów, wyda na nią wyrok ostateczny.

Zmudzin przeczuwający śmierć, spraszał krewnych i przyjaciół, częstował ich miodem i żegnał się z nimi. Gdy umarł, obmywano jego ciało w łaźni, ubierano w długą, białą koszulę, sadzano na stołku, a pijąc do trupa, przemawiano z boleścią i smutkiem: „Ja do ciebie piję miły przyjacielu, czemuś umarł? Wszak masz miłą żonkę, dziatki, bydło, przyjacioły i wszystkiego dostatek?" Na dobranoc drugi raz do niego pito, prosząc, by pozdrowił na tamtym świecie rodziców, krewnych i przyjaciół; poczem ubrawszy go w odświętne szaty, przypasywano mu szablę albo siekierę, obwiązywano około szyi ręcznik, w który mu, według możności, kładziono grosze i (by się miał czem pokrzepić na drugim świecie) dawano mu chleb ze solą i konew piwa. Niewieście zmarłej dawano igłę i nici, aby miała czem szyć na tamtym świecie, a kiedy ją wieziono do grobu, wtenczas przyjaciele szli gromadnie i szermując

http://rcin.org.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
page0358 356 PLATON. Wykazałem poprzednio, że określenie takie jest niedostateczne, bo nie stosuje s
starca z pobliskiej wioski usłyszał legendę dotyczącą kurhanu, a odnoszącą się do czasów Tamerlana.
skanuj0006 (327) 3. MASZYNY STOSOWANE DO CIĄGNIENIA3.1.    Ciągarki ławowe 3.1.1.
page0317 313 zdolności i możności do spełnienia zbrodni. Mnożą się też więzienia, kraje jęczą pod ci
page0331 327 rody martwej, a zależnego przedewszystkiem od swoistej struktury materyi organizowanej,
page0333 327 KOSMOLOGIA. nomiczne pomijani, bo są nam znane z poprzednich rozdziałów 0
page0337 327 WROŃSKIEGO ŻYCIE 1 1 KACE. sławy i zysku szukającego ..“ Następuje krótka wiadomość o j
page0342 338 Z filozofów, należących do innych obozów, należy wymienić Edwarda von Hartmanna1) jako
page0376 A u g u s tIII. I 377 nychże do kassy imperatorowey pod ulratą urzędu swego znosili. Wyszed
page0384 380 rozmaitych u zwierząt do jednej formy pierwotnej. Z innych myślicieli niemieckich główn
page0386 INNE KATEGORIE NAZW WŁASNYCH ny; b) nietypowe, takie, którym w świecie realnym zazwyczaj ni
page0416 4io UCZNIOWIE SOKRATESA. imperyum rzymskie aż do czasów naszych. Dali się we znaki Wespazya
scandjvutmp17801 336 występki i cnoty, wszelkie nadzwyczajne do dobrego i do złego talenty. Takie t

więcej podobnych podstron