page0333

page0333



329

Atoli już Stoicy wykoszlawili myśl Stagiryty, poczytując duszę tak roślin, jak zwierząt i ludzi za odłam siły materyalnej panteistycznie pojętej, przenikającej całą przyrodę i wszystkiem kierującej. Dusze organizmów tak odmiennych są, w myśl poglądów stoickich, jedną i tą samą rzeczą, ale w sposób różny działającą; ta sama siła objawia się w materyi martwej jako spójność, w roślinach jako życie wegetacyjne, w zwierzętach jako pierwiastek życia zmysłowego, a w człowieku już jest nie tylko Tpcpspr/ę, jak chciał Platon, ale nawTet ÓHtapepr^, czyli wyposażona w ośm różnych kierunków działania albo władz.

Galenus również był animistą, i to przesadnym, bo przyjmował trzy dusze w człowieku, i to wszystkie materyalne, bo skoro dusza, jak nauczał Arystoteles, ma być formą ciała żywego, a forma to tylko uporządkowanie składników ciała, zatem w ciele materyalnem musi i forma być materyalna.

Nowoplatończycy wogólności pozostali w psychologii wierni poglądom Platona, wyrażonym we Fedonie i Kratylusie, a podług których dusza jest czemś, co gdy jest obecne, jest przyczyną życia dla ciała (toę xouxo apa 5xav v:apfj xw awpat'.. acxióv £axt, xou auxćjj. Cratil). To też Plotyn wyraźnie oświadcza w swych Enneadach (Enneada IV ksg. IV), że dusza jest źródłem życia dla ciała przez nią ożywionego.

Niemniej Ojcowie Kościoła przyjęli animizm już to we formie Arystotelesowej, już też Plafonowej. Tak np. św. Augustyn określa duszę zgodnie z Platonem: anima vis quaedam, qua corpus viviiicatur — a duszę ludzką: »substantia quaedam rationis particeps et regendo corpori accomodata« (De quant. animae. cap. XIII).

Animistami byli nadto: Gennadius (V w. po Chr.), Kassio-dor, BoÓcyusz, oraz scholastycy: Abelard, Albert W., św. Tomasz z Akwinu ’), św. Bonawentura, Wincenty de Beauvais, Wilhelm z Auvergne itd.

Kiedy filozofia scholastyczna zaczęła chylić się coraz więcej ku upadkowi, uległ i animizm przeobrażeniu, lecz na gorsze. Pod wpływem Kabbalistów oraz nauki o emanacyanizmie

Dr Hans Driesch: Der Vitalismus ais Geschichte und ais Lehre. Leipzig 1905, str. 12—21.

ł) S. theol. I qu. 76 art. I.

http://rcin.org.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
page0333 329 i złych tam przebywać“. W czasie tej drogi, dusze przechodzą obok skały, na której panu
page0339 329 WROŃSKIEGO ŻYCIE 1 PRACE. 34.    Revue progressiye. Science. Arts mócani
page0353 351 ZNAKOMITOŚĆ BIESIADY. opisu x), spokojnie przypatrując się przyjaciołom i wrogom. Tak j
page0378 3766. Psychologia. Już w starożytności uchodził Fedon za wykład psychologii platońskiej, ja
DEMOTYWATORY RÓŻNE PACZKAP0 SZT FOTO (329) Oświadczenie Już nikt nie napisze Ci Brudas na szybie :)
FizykaII62601 622 a skutkami piorunów, musiało już wcześnie na myśl naprowadzić, że piorun w ręku n
I- Prawa ogólne i sjiuJrzynniki doświadczalne. 329 powodowałoby już rozerwanie danego ciała (pręta).
65389 IMG038 (2) Mam prawie roczek. Chciałabym już chodzić. Nie myśl jednak, że już to pot
Magazyn6701 Oil dawna to już ciążyła mi myśl przysłużenia się książką, któraby naukę Roślinnictw
metylowego i etylowego, jednak różnice nie były już tak wyraźne, jak w przypadku kwiatów. Metanol ok
page0300 300 nik tych usiłowań, tak naszych jak i ze strony kolei był ten, żeśmy zmniejszyli koszta
page0301 — 301 które dowożą naftę do stacyi, tak w Ameryce, jak i w Europie. Posiadamy magazyny i fi
page0301 299 STYL PLATONA. Nie mogę zabawić dłużej przy kwestyi tak ponętnej, domagającej się jeszcz
page0303 StŁA MIŁOŚCI.30 t ności nic przejmuje czcią religijną, lecz szukają zadowolnić swe chuci i
page0319 — 315 wśród cierpień, rzucać bezsilnie jak zwierz zamknięty w klatce. Ody jeden przez niesz

więcej podobnych podstron