page0333

page0333



MOWA FEDROSA. 331

Oczywiście mowa Fędrosa. bardzo słaba; nie daje żadnej de-finicyi miłościwa miesza dwa pojęcia, bóstwo nieśmiertelne i afekt ludzki, zowiąc oba Erosem. A nawet przykłady nie są dobrze dobrane, bo choć myśli tylko o miłości wśród mężczyzn, wychwala Alcestę; rzuca jednak z powodu jej śmierci myśl wielką i żyzną. Wiadomo, że rodzice Admeta nie mieli żadnej ochoty swoją śmiercią przedłużyć dni syna; jego zaś żona nie zawahała się ani na chwilę. Słusznie tedy Fedros: »ona tak dalece przewyższyła ich przyjaźń swoją miłością, że oni, jak dowiodła, okazali się obcymi synowi i tylko z nazwiska przynależnymi* ]). Możnaby z tego przykładu wyprowadzić wnioski, wręcz przeciwne temu, co Fedros twierdzi 2); możnaby wiele innych podnieść przeciw niemu zarzutów, ale trud ten zupełnie zbyteczny, skoro na obecnych nie zrobił wrażenia żadnego 3), a ten, co po nim mówi, już to go zbija, już to uzupełnia.

Pauzaniasz zaczyna od tego, że odróżnia dwie miłości, zmysłową i niebieską. Skoro są dwie Afrodyty, muszą być i dwa Erosy. Pierwszy szuka grubej przyjemności i zwraca się w tym celu do kobiet i chłopców, bo to nierozumne istoty, dające się łatwo zbałamucić; jest on krótkotrwały, bo mija razem z pięknością ciała. Drugi (t. j. niebieski) przekłada młodzieńców, aby kształcić ich w cnocie, a choć nie zupełnie wyrzeka się używania, dba jednak

‘) S y m p. p. 179 c.

*) Fedros, rozumiejący przez miłość tylko afekt do młodych chłopców (p 178 c: EU&1; ve’oł ovtc), utrzymuje: 1) źe stąd tryska dla obu stron źródło wszelakich cnót; 2) że tylko ci, którzy kochają, zdolni są umrzeć za ukochanych; 3) źe bogowie więcej się cieszą, gdy kochanek oddaje życie za kochającego, niż odwrotnie. Pierwszego zdania Fedros wcale nie dowodzi, tylko stawia hipotezę o wojsku , złożonem z kochających i kochanków, które byłoby niezwycięźonem. (Xenofont to samo twierdzenie przypisuje w swojej Biesiadzie c. VIII. §.32 Pauzaniaszowi), Na poparcie drugiego zdania przytacza Alcestę, która dobrowolnie umarłszy za męża, dostąpiła sławy wiekopomnej; przykład zupełnie uiestósowny tam, gdzie mowa o afekcie do młodzieńców. Nareszcie trzecie zdanie poparte przykładem Achillesa , który przez dowolną interpretacyę Fedrosa (Homer owych zdrożności nie znał), staje się niby to kochankiem Patrokla, a nawet nie umiera za niego lecz po nim. Przykłady te wykazują aż nadto, jak słabą jest mowa pierwsza. Po dalsze szczegóły odsyłam czytelników do wybornego komentarza R e 11 i g’a, Plaions Symposion. Halle 1876 p. 3 i nast. oraz do Horna Platonstudien p. 257 i nast.

*) Widać to stąd, źe po Fedrosie mówiło zaraz kilku innych, ale mów ich nie mógł sobie Arystodem przypomnieć (Symp. p. 180 c).

http://rcin.org.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
page0343 MOWA DIOTYMY. 341 zjawiła się u drzwi Bieda (rievta), aby coś użebrać, Przypadek chciał, że
page0351 MOWA ALCYBIADESA. 349 nie spodziewa się, że dyskusya, która zdawała się być wyczerpana, zos
skanuj0007 (331) PASTY 1. Pasty to bardzo ciekawy sposób na dekorację potraw. Za pomocą tego pr
IMG?67 Egz.nrl C -.........W ogóle ni... Żadne pieniądze. Oczywiście. B - Przepraszam was bardzo, al
page0316 się niezbicie, że podział komórki jest bardzo zbliżony do mi-totycznego a tem samem Cyanoph
page0330 331 Jan 111. Sobieski. używać. Sobieski więc Ukrainę całą z rąk Tureckich odebrał. Talerzy
skanuj0007 (331) PASTY 1. Pasty to bardzo ciekawy sposób na dekorację potraw. Za pomocą tego pr
pic 11 06 093843 J14 LAUREL BR1NTON świadomości bohatera, którą mozr.a uobecnić. Czy mowa ta jest w
o której mowa w ust. 2 niniejszej umowy, nie później jednak, niż w terminie 5 dni od dnia wpłacenia
Co do tego, że karierą i życiem McCullyego zachwiały jego badania, jest oczywiste. Dlaczego tak bard
2)    jednostki podległe organom, o których mowa w pkt 1, lub przez nie nadzorowane;
DLACZEGO ENCYKLOPEDIA W PYTANIACH I ODPOWIEDZIACH 02 ŚWIAT PRZYRODY (11) Czy drzewa sa roślinami?
DSCN4398 (2) Art. 50. Kto: 1)    wbrew obowiązkowi, o którym mowa w art. 16 ust.

więcej podobnych podstron