page0368

page0368



INNE KATEGORIE NAZW WŁASNYCH

szycki 1970). Nieliczne prace teoretyczne zajmują się przede wszystkim określeniem statusu i przedmiotu badań onomastyki stylistycznej jako dyscypliny naukowej, artystycznymi funkcjami nazw własnych w utworach literackich, głównymi (tendencjami rozwojowymi nazewnictwa literackiego i spójnością nazw własnych z tekstem (np. Cieślikowa 1993, Górski 1963, Grzeszczuk 1963,‘Piszczkowski 1957).

Dla istotnej tu kwestii funkcji nazw własnych w dziele literackim przełomowe znaczenie miała monografia A. Wilkonia (1970), która stała się wzorem dla wielu opracowań szczegółowych. Badacz ten, nawiązując do ustaleń K. Górskiego (1963), wyodrębnił następujące funkcje nazw własnych: a) lokalizacyjną — umiejscowienie fabuły w określonym terenie lub czasie; b) socjologiczną — wskazywanie przynależności społecznej, środowiskowej, narodowej postaci; c) aluzyjną — użycie nazw jako mniej lub bardziej zaszyfrowanych aluzji do konkretnych osób lub miejsc; d) treściową — charakteryzowanie postaci lub miejsca akcji zgodnie z metaforycznym lub dosłownym znaczeniem nazwy; e) eks-presywną — użycie nazw jako znaków wyrażających nastawienie emocjonalne autora i bohaterów oraz współtworzących określony klimat utworu czy jego fragmentów. Inni autorzy próbowali niekiedy modyfikować lub uzupełniać ten zestaw pięciu podstawowych funkcji (zob. Szewczyk 1996).

Do ważnych zadań onomastyki stylistycznej, obok opisu funkcji nazw własnych, należy też wyodrębnienie i przedstawienie rozwoju historycznego głównych stylistycznojęzykowych nurtów nazewnictwa literackiego. Każdy z tych nurtów charakteryzuje się właściwym sobie kompleksem cech istotnych, który decyduje o specyficznym doborze materiału nazewniczego. Różne nurty nazewnicze mogą współistnieć lub przeplatać się ze sobą nie tylko w tym samym okresie literackim czy w twórczości jednego pisarza, lecz nawet w jednym dziele literackim. Zjawisko takiego mieszania się „stylów nazewniczych" obserwujemy już w literaturze XVII w.

0    przynależności onomastyki danego utworu literackiego do określonego nurtu stylistycznego lub do kilku różnych nurtów decyduje więc wiele czynników. Najważniejsze z nich to:

1. Geneza nazwy:

a) nazwy zapożyczone z nazewnictwa uzualnego1, czyli autentyczne;

364

1

   Przez nazewnictwo uzualne rozumiem nazwy wiasne używane w zwykłej, pozalite-rackiej komunikacji językowej.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
page0394 INNE KATEGORIE NAZW WŁASNYCH miejscowości, w przeszłości nie zaadaptowane, nie zmieniają si
page0331 8 INNE KATEGORIE NAZW WŁASNYCH
page0334 INNE KATEGORIE NAZW WŁASNYCH 3.    Zoonimię zwierząt przebywających w ogroda
page0336 INNE KATEGORIE NAZW WŁASNYCH według zasad obowiązujących w stadninach koni sportowych (Buba
page0338 INNE KATEGORIE NAZW WŁASNYCH cechą ogólną na terenie gwar z prymarnym systemem ukraińskim,
page0340 INNE KATEGORIE NAZW WŁASNYCH KLASYFIKACJA ZOONIMÓW Klasyfikacja nazw zwierząt należy do pod
page0342 INNE KATEGORIE NAZW WŁASNYCH tej grupy wykazuje, że w większości są to nazwy sztuczne. Hodo
page0344 INNE KATEGORIE NAZW WŁASNYCH z dwóch lub trzech znaków. Urodzony w danym rezerwacie żubr ot
page0348 INNE KATEGORIE NAZW WŁASNYCH i duchowej. Dyskusyjna jest też kwestia, czy chrematonimia ma
page0350 INNE KATEGORIE NAZW WŁASNYCH OBIEKTY BADANE DOTYCHCZAS PRZEZ POLSKICH ONOMASTÓW Na podstawi
page0354 INNE KATEGORIE NAZW WŁASNYCH A. CECHY PRZEDMIOTU BADAŃ W odróżnieniu od nazw osobowych (ant
page0356 INNE KATEGORIE NAZW WŁASNYCH Wiele chrematonimów nie tylko oznacza, ale także znaczy. Tak j
page0358 INNE KATEGORIE NAZW WŁASNYCH ka, Krystynówka, Baranówka (od nazwiska Baranowski), por. prod
page0360 INNE KATEGORIE NAZW WŁASNYCH Często mówi się też ofunkcji aluzyjnej chrematonimów. Spokój i
page0362 INNE KATEGORIE NAZW WŁASNYCH groźne zjawiska atmosferyczne, np. Błyskawica; od Rosjan — naz
page0364 INNE KATEGORIE NAZW WŁASNYCH Czesi, Słowacy i — w mniejszym zakresie — Niemcy. W Polsce pra
page0370 INNE KATEGORIE NAZW WŁASNYCH pujących w określonym dziele literackim przysługuje z kolei fu
page0372 INNE KATEGORIE NAZW WŁASNYCH Wprowadzenie onomastyki cygańskiej do literatury polskiej jest
page0374 INNE KATEGORIE NAZW WŁASNYCH „Trylogia" i „Krzyżacy" Sienkiewicza, „Popioły"

więcej podobnych podstron