page0378

page0378



376

6. Psychologia.

Już w starożytności uchodził Fedon za wykład psychologii platońskiej, jak opiewał tytuł jego drugi Trepl <Lujr/ję, a dzisiaj wielu tak samo sądzi. Mógłbym tedy poprzestać na streszczeniu pięknego utworu, ale niestety autor żadnej nauki nigdzie nie wyłożył systematycznie, ani w Fedonie tego nie zamierzył. Przekonamy się nawet, że rozprawianie o duszy nie jest jego celem ostatnim. Gdyby nie był napisał Fedona, bylibyśmy pozbawieni zadziwiającego arcydzieła, ale znajomość nasza jego psychologii nie wiele by na tern traciła; moglibyśmy ją wydobyć z innych dialogów. Gdyby przeciwnie chciał kto poprzestać na samym Fedonie, miałby o niej pojęcie dość niedokładne. Już Fedros, który jest niezbędnym do niego wstępem, zawiera bardzo szczegółowy pogląd na dzieje i naturę duszy, a dodawszy to wszystko, co znajduje się w Menonie, Rzeczypospolitej, Timeuszu i kilku innych dialogach, otrzymamy ma-teryał bogaty, dający się ułożyć w całość systematyczną, jeżeli nie zawsze strojną i zgodną, to w każdym razie nader zajmującą. Od niej zaczynamy wrykład psychologii platońskiej, zostawiając dla powodów praktycznych rozbiór Fedona na później. — Ponieważ jednak zbyt wielka jest ilość szczegółów, ograniczamy się do najważniejszych, odsyłając czytelnika po resztę do książek specyal-nych 1).

wybór Opatrzności, która powierzyła każdemu z nich posłannictwo dziejowe. Z wybrańcami ludu, zasiadającymi w parlamentach, oczywiście nic nie mają wspólnego.

3) O psychologii Platona ogłosił już w r. 1863 Chaignet gruntowną pracę : de la psychologie, dc Platon, której treść po większej części weszła do jego 5-tomowej Histoire de la Psychologie des Grccs. Paris 1887—1893, napisanej z wielką znajomością źródeł i z nadzwyczajną pilnością, w niektórych rozdziałach może zbyt rozwlekłej, a doprowadzonej aż do ostatnich Neoplatończyków. Platonowi poświęcony 22-gi iozd. I-go tomu (str. 2o3 i nasi.). Z niem. uczonych zasługuje na wyszczególnienie S i e b e c k, który w 1-ej części swojej Geschichte dtr Psychologie Gotha 1880, zajmuje się psychologią grecką przed Arystotelesem. Daleko mniejszą wartość posiada Ilarm sa die Philos. in ihrer Gesch , której część pierwsza (Berlin 1877) daje pogląd na rozwój historyczny psychologii, Nie wolno pominąć dobrego rozdziału o psychologii platońskiej w dziele Z e 11 e r’a (II. 1. p. S17 sq. 4-te wryd.), ani treściwego jej wykładu w S c h w e g 1 e r’a Goch. der giech. Philos. p. 221 sq. 3 e wyd., sni nareszcie głębokich uwag w la Philosophie de Platon par Pouillde II. p. 196 sq.; 269 sq. (2-gie wyd,).

http://rcin.org.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
page0333 329 Atoli już Stoicy wykoszlawili myśl Stagiryty, poczytując duszę tak roślin, jak zwierząt
page0381 379 GENEZA DUSZY. Ale w Timeuszu jest druga hipoteza, która już starożytnym tłumaczom spraw
DSC03826 V. PSYCHOZA MANIAKAl.NO-PV.FRPSY.INA Irena Wojdysłateska 44. ETIOLOGIA 1 PATOGENEZA Już w s
DSC08719 (2) ly pira należy szukać już w starożytnej Mezopotamii - u Sumerów i Akkadów za pośrednict
Tales jest uznawany za ojca nauki greckiej. Już przez starożytnych uważany był za pierwszego
TRÓJKĄTY PODOBNE. Trójkąty mają wiele ciekawych własności i już od starożytności uważane są za
Pozytywizm 217 który uchodzi teraz za pozadoświadczalny konstrukt, bezprawnie lub tylko dla celów wy
skanuj0016 Od XVIII w. wiedza o ciele nie tylko się powiększyła, ale zmieniła się też jej jakość. Ju
IMG82 (7) RADAMANTYS (Pa8dpavOi>ę)-bohater z Krety, uchodzący ogólnie za jednego z trzech synów
page0032 28 gwiazda stała. Do niedawna uchodził Syryusz za księcia słońc, za słońce-olbrzyma w rzędz
page0044 40 nieskończonej. Tymczasem w kuli nieskończenie wielkiej każdy punkt uchodzić może za punk
page0187 177 ścią nie ma już nic, a więc i po za naturą nic być nie może. Wszelako wedle tego pogląd
page0187 177 ścią nie ma już nic, a więc i po za naturą nic być nie może. Wszelako wedle tego pogląd
page0319 311Rossyja zległości 28,000 mil kwadr, i za pomocą kanałów (Wyszniewołocki, Tychwiń-ski i t
page0340 336 a ta nazwa obelżywa najlepiej wskazuje, za co uważano tych, co przeczyli wbrew zdrowemu

więcej podobnych podstron