page0446

page0446



444 PLATON.

cznym od Fedrosa, jak wykazaliśmy dość szczegółowem porównaniem’), to wyższość Fedona tak jest namacalna , że umieszczanie go przed Fedrosem nie zasługuje na rozbiór poważny, a tłumaczy się chyba doktrynerstwem, zaślepiającem często lozsądnycli nawet uczonych. Para kochanków, tylko sobą zajęta w Fedrosie, zachwycająca się swoją pięknością cielesną, aby od niej wziąść niby pochop do filozofowania, a mędrzec w Fedonie, chroniący sic od wszelkich zmysłowych wpływów, by snąć nie przeszkadzały mu w rozpamiętywaniu prawd wiekuistych i doskonaleniu swej duszy, są antytezą tak gwałtowną, że dużo musiało upłynąć czasu, dużo ran się zagoić, zanim po namiętnym Fedrosie mógł Platon nakreślić w Fedonie wzór niedościgły obumierania sobie i wszystkiemu.

Można się przeto dziwić, że w książce niedawno ogłoszonej naznaczył Lutosławski2) Fedrosowi miejsce po Fedonie i Rzeczypospolitej, odkrywszy w nim głębsze zrozumienie odpowiedzialności życia i większą zgodność z nauczaniem dialogów najpóźniejszych, mianowicie z Timeuszem i Prawami. Nasamprzód razi go 3) zbytnia w Fedonie pobłażliwość dla ojcobójców, którzy juz po roku mogą wydostać się z piekła, gdy w Fedrosie nawet cnotliwe nieboszczyki tysiąc lat czekaja, zanim wolno im na ziemi zrobić nową próbę życia. A takich prób, jak słyszeliśmy, spotka ich dziewięć jeszcze. Zaprawdę niesprawiedliwość krzyczącaI Tam jeden rok piekła dla strasznych zbrodniarzy, tutaj dziesięć tysięcy lat dla wszystkich, dobrych czy złych, z wyjątkiem filozofów, ale tych można pominąć, bo ich bardzo mało. Gotóweś uwierzyć, że łagodność Fedona w karaniu, jest rzeczywiście cechą młodego wieku, gdy przeciwnie Fedros, poważny, dobrze rozumiejący »odpowiedzialności« życia, a stąd ostfo karzący został daleko później napisany. Niestety Lutosławski bardzo niedokładnie oddał myśl Platona.

W Fedonie bowiem jest aż pięć kategoryi nieboszczyków: i° ludzie zwyczajni, ani dobrzy ani źli; takich oczywiście najwięcej; 2° zbrodniarze nieuleczalni; 30 ciężcy winowajcy, ale uleczalni, którzy n. p. gniewem porwani podnieśli rękę na rodziców lub zabili kogoś, ale potem przez resztę życia za występek żałowali; 40 spra-

*) Zob. str. 353 tego tomu.

•) Plato’a Logic p. 329. Tytuł zupełny podałem wyżej.

s) Todnosze tylko nowe, porządku etycznego, bo dawniejsze, znane już z polskich prac autora, zostały wyłożone na str. 355 i nast. tego tomu.

http://rcin.org.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
page0414 412 PLATON. stymi od niego, dopóki Bóg nas nie uwolni. A tak czyści i wolni od głupoty ciał
page0422 42Ó PLATON. i doświadczenie polega na kojarzeniu wrażeń dawnych z nowemi, a kojarzenie to o
page0271 CHRONOLOGIA FEDROSA. 269 starszym od niej, jak chcą uczeni wspomniani, bo najprawdopodobnie
page0402 400 PLATON. przyczepione ’) a z nich zapędliwa ma sobie powierzone serce, skąd jak ze stacy
page0412 4io PLATON. Symmiasz wtedy, choć mu było bardzo smutno, zaśmiał się pomyślawszy, jak tłum,
page0424 422 PLATON. się z niem, jako z czemś pokrewnem i póki przy niem trwa, sama także jedną jest
page0428 426 PLATON. żc dusza powstała dopiero z ciałem i jest jego wytworem, wierzy nawet, że istni
page0430 428 PLATON. nie mogą nigdy być bez idei zimna, ciepła, parzystości, choroby, bo odłączone o
page0442 440 PLATON. boże nad światem i rodzajem ludzkim. Przypatrzmy się tej formie odrodzonej; moż
240 T. Zydroń, M. Gryboś, M. Kubiś, E. Hobot, A. Janus jak i od metody badań. Wykazano, że przy wilg
img011 odsunięci od spraw rodziny80. W Polsce - jak wykazały badania PTG z 2000 r. - pozycja osób st
img011 odsunięci od spraw rodziny80. W Polsce - jak wykazały badania PTG z 2000 r. - pozycja osób st
Jak wykazały badania, element murowy osłaniający od zewnątrz styropian, bierze udział również w
img062 (30) 56 Działanie najprostszej sieci4.2. Czego można oczekiwać od neuronu? Jak zapewne pamięt

więcej podobnych podstron