WA3087 II5947 NAUKA O LUDACH268 I

WA3087 II5947 NAUKA O LUDACH268 I



252

miłości się rozpala, która jednak z odrazy popiołem twarz mu obsypuje, od czego i jego tarcza nam się splamioną wydaje 1). Eskimosy zaś twierdzą, że słońce, które sobie kobietą wyobrażają, księżycowi., swemu bratu twarz sadzą smaruje, będąc przez niego niepokój onśm swą miłością. Podobnież utrzymują i mieszkańcy międzymorza da-ryjskiego, że t. z. „człowiek w księżycu*4 dopuści. się na swej siostrze zbrodni kazirodztwa 2).

Działalność w tworzeniu mytów musiała z czasem tak długo, do-pokąd zwłaszcza pismo nie weszło jeszcze powszechnie w użycie, pierwotne jądro czci rzeczy przyrodzonych zupełnie ćmić i zacierać, tak że w końcu nadeszła potrzeba podniesienia tejże samej siły pod inną nazwą, do bozkości, aby ją napowrót w postaci człowieczej ucieleśnić. Ztąd to zapewne pochodzi, że u aryjskich ludów mamy tyle rozmaitych bóstw z tćm samem znaczeniem, mianowicie zaś zjawiska napowietrzne tylolicznych mają przedstawicieli. W tych wszystkich kołach bóstw objawia się jednak dążność do ustauowienia najwyższej istoty, przed którąby się potśm wszystkie inne potęgi prędzej lub później ukorzyć były zmuszone. Niepodobna np., ażeby umysłowe rozwijający się lud mógł przy czci słońca na wieki pozostać; prędzej lub później musiała bowiem powstać wątpliwość, którą niegdyś Inka Peruwii, Huayna Kerpak (1525 r. p. Chr.j wjpow:edział 3), że gwiazda dniowa żadną miarą stwórcą wszystkich rzeczy być nie może, gdyż i podczas nocy postępuje dalej bez przerwy rozwój tego wszystkiego, co żyje. Uwaga ta stwierdza na nowo powyższe nasze zdanie, że wszelkie religijne popędy wynikają jedynie z naszego wewnętrznego dążenia do poznawania stwórcy, i że wszelka cześć bóstwa natychmiast ustaje, gdy ono traci moc uczynienia zadość tej naszój potrzebie przyczynowości. Uznanie boskości nieprzerwanego i nieustannie w ru* chu będącego nieba zdołało się już dłużćj i lepićj niż cześć słońca utrzymać. Niebo wyobrażano sobie zawsze w postaci męzkiej w przeciwieństwie do żeńskiej płodnej ziemi. Niebo i ziemię czcili Huroni, czczą jeszcze obecnie Chińczycy, a cześć nieba spotykamy również i u Murzynów na zachodnim brzegu Afryki 4). W łacińskim języku

*) Dalton Hooker. Himmalayan Journal. London, 1855, T. II, str.

276.

2)    Dawid Cranz. Historie v. Gronland, T. I, str. 295. Petrus Mar-ty r. De orbe novo Dec YH, cap. 10.

3)    A. v. Humboldt. Ansichten der Natur, 3 Aufl. T. II, str. 385. i) Tyło r. Anfange der Cuhur, T. I, str. 322. T. II str. 256, 258.

http://rcin.org.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
WA308?7 II5947 NAUKA O LUDACH441 I 425 cza tam świnią, która jednak, jak nadmienić musimy, od inneg
WA308?7 II5947 NAUKA O LUDACH491 I 475 wyraża się i znakomity Georg. Stell er, że mieszkańcy wysp S
WA308?7 II5947 NAUKA O LUDACH070 I 54 nie kelty cką, która przy długości 8,2 c. i szerokości tylko
WA308?7 II5947 NAUKA O LUDACH138 I 122 i gwiazdy się liczą ’), oznaczoną bywa i w tym języku przez
WA308?7 II5947 NAUKA O LUDACH161 I 145 wijących się (cipo)1). Nakoniec trzeba dodać, że język ich p
WA308?7 II5947 NAUKA O LUDACH209 I 193 powtórzyło sie i w Ameryce. Jeżeli widok obrzarów dorzeczy t
WA308?7 II5947 NAUKA O LUDACH219 I 203 zetknął się podczas swej czwartćj podróży, gdy od wyspy świe
WA308?7 II5947 NAUKA O LUDACH301 I 235 Oczyśćcie się. umyjcie* oddalcie wasze myśli występne z prze
WA308?7 II5947 NAUKA O LUDACH358 I czycy zdają się uznawać wyższość władz umysłowych i sił fizyczny
WA308?7 II5947 NAUKA O LUDACH501 I 485 potem się oblewali i jakby przy ognili piekli ” ’)• To oęclz
WA308?7 II5947 NAUKA O LUDACH532 I 516 przestrzeniu się Karibi aż do zatoki tej nazwy, którzy pola
WA308?7 II5947 NAUKA O LUDACH630 I 614 przychyla się do pierwszego obozu. Ki,o ma słuszność, jodyni
WA308?7 II5947 NAUKA O LUDACH651 I 637 li się, jak metalowe naczynia pobielać i posrebrzać3). Od sz
WA308?7 II5947 NAUKA O LUDACH324 I aos lecz jęczmień i leu, oszczędził jednak inne posiew}, bo jesz
WA308?7 II5947 NAUKA O LUDACH401 I 385 lejno zrzekają. Ten rozpoczyna wtedy rzecz swoją, z włosiany
WA308?7 II5947 NAUKA O LUDACH490 I 474 nów. Jedni i drudzy mówią jednak z uwielbieniem a nawet zazd
WA308?7 II5947 NAUKA O LUDACH608 I jakkolwiek łamanym arabskim językiem mówią, jednak od Arabów nie
WA308?7 II5947 NAUKA O LUDACH115 I niebezpieczeństwem, pewne życzenie lub wypowiedzenie wojny wyraż
WA308?7 II5947 NAUKA O LUDACH426 I 410 z po naci brzegów zachodnich wyspy Sumatra, pochodzenie chiń

więcej podobnych podstron