069

069



COACHING1 MENTORING W PRAKTYCE

CZĘSCII. OPROGRAMOWANIE KLIENTA

Sesja piąta

Metaprogramy jako software naszej osobowości

To, co robisz, być może robi za ciebie maszyna, której decyzjom wtórnie nadałeś uzasadnienie. Gdyby nie ten mechanizm, być może wybrałbyś inaczej.


Ćwiczenie 19 Metaprogramy i lingwistyka wypowiedzi

Ten moduł zaczynamy, jednocześnie łącząc wiedzę z ćwiczeniem. Zatem poznając kolejne mechanizmy, będziesz miał okazję, drogi czytelniku, do jednoczesnego trenowania swoich nowych umiejętności łub utrwalania już posiadanych.


Metaprogramy1 to nieświadome filtry, które działają w ten sposób, że umożliwiają automatyczne odrzucanie jednych informacji, a przyswajanie i obróbkę innych. Obróbka polega na przypisaniu faktom znaczenia, poddaniu ich interpretacji i przyporządkowaniu do grup i kategorii w naszej pamięci. Dzięki stosowaniu metaprogramów każdy fakt, myśl, zdarzenie, zachowanie trafia w naszym systemie poznawczym do odpowiedniej szuflady. System poznawczy to inaczej ciąg wydarzeń, odbywających się w naszym mózgu, polegający na: spostrzeganiu - myśleniu - rozpoznawaniu - interpretacji - zapamiętywaniu, który umożliwia nam rozumienie. Na przykład, dla jednej osoby jedzenie zupy warzywnej na śniadanie jest zachowaniem codziennym, typowym, naturalnym, przyjemnym, dla drugiej: czymś dziwnym, nie do przyjęcia, nieprzyjemnym, obcym. Ktoś traktuje spóźnianie się jako przejaw luzu, spontaniczności, naturalności, ktoś inny - jako lekceważenie, arogancję, brak dyscypliny.

Za odbiór każdego z tych zachowań odpowiedzialne są metaprogramy. Są nabyte i utrwalone w dzieciństwie, związane z cechami naszej osobowości i dość trwałe (raczej niezmienne w ciągu życia). Jeśli metaprogram jest, jak sama nazwa wskazuje, programem, czyli zbiorem procesów umożliwiających kodowanie i dekodowanie komunikatów, a także ich porządkowanie w bibliotece pamięci, to ich operacyjną, motoryczną treść wypełniają wzorce i wdruki [o których była mowa wcześniej]. To one wsparte na wartościach i przekonaniach w końcu stworzą sieć, z której wyłonią się nasze role społeczne. Ten proces stabilizuje się w okresie dzieciństwa wrczesnoszkolnego.

R„ Gnr>.1nr J.. Sm.An.vs mag*. Ksz&famnte ludzkie/pą*J.iki cz>iV więcej'/uz NIP. Glwcc 2003. Wy.tiwncrwo Helen. s. A'-48.

137


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
COACHING1 MENTORING W PRAKTYCE CZĘSCII. OPROGRAMOWANIE KLIENTA Sesja szósta Przekonania, czyli
070a COACHING1 MENTORING W PRAKTYCE CZĘSCII. OPROGRAMOWANIE KLIENTA Przeciwieństwem tej postawy jest
071a COACHING1 MENTORING W PRAKTYCE CZĘSCII. OPROGRAMOWANIE KLIENTA Jak zachęcić do wizyty w kinie o
072a COACHING1 MENTORING W PRAKTYCE CZĘSCII. OPROGRAMOWANIE KLIENTA Pacing i dostrojenie wyrażone sł
073a COACHING1 MENTORING W PRAKTYCE CZĘSCII. OPROGRAMOWANIE KLIENTA mimo ie smędził coś o stabilizac
COACHING1 MENTORING W PRAKTYCE CZĘSCII. OPROGRAMOWANIE KLIENTA chowań, a także motywacje, którymi si
074a COACHING1 MENTORING W PRAKTYCE CZĘSCII. OPROGRAMOWANIE KLIENTA marka była w odwrocie. Wujek Rys
COACHING1 MENTORING W PRAKTYCE CZĘSCII. OPROGRAMOWANIE KLIENTA albo powrót przez Ugandę, więc Ania n
VJ COACHING1 MENTORING W PRAKTYCE CZĘSCII. OPROGRAMOWANIE KLIENTA mądrzy się i wszystkich poucza.
COACHING1 MENTORING W PRAKTYCE CZĘSCII. OPROGRAMOWANIE KLIENTA Maria Kamieńska Managing
079a COACHING1 MENTORING W PRAKTYCE CZĘSCII. OPROGRAMOWANIE KLIENTA Inna moja klientka, jako dziecko
COACHING1 MENTORING W PRAKTYCE CZĘSCII. OPROGRAMOWANIE KLIENTA gdyż z punktu widzenia jego „interesó
COACHING1 MENTORING W PRAKTYCE CZĘSCII. OPROGRAMOWANIE KLIENTA • Generalizacje to inaczej uogólnieni
COACHING1 MENTORING W PRAKTYCE CZĘSCII. OPROGRAMOWANIE KLIENTA Przekonanie najczęściej związane jest
COACHING1 MENTORING W PRAKTYCE CZĘSCII. OPROGRAMOWANIE KLIENTA Już samo odczytanie tylu powtórzeń o
083a COACHING1 MENTORING W PRAKTYCE CZĘSCII. OPROGRAMOWANIE KLIENTA To, co jednak wskazuje na relaty
COACHING1 MENTORING W PRAKTYCE CZĘSCII. OPROGRAMOWANIE KLIENTA Raz jeszcze podkreślmy, że zaczynamy
COACHING1 MENTORING W PRAKTYCE CZĘSCII. OPROGRAMOWANIE KLIENTA Rodzaje pytań rozkruszających Biorąc
COACHING1 MENTORING W PRAKTYCE CZĘSCII. OPROGRAMOWANIE KLIENTA pewnością, stanowiskiem, postawą, by

więcej podobnych podstron