079

079



COACHING1 MENTORING W PRAKTYCE

CZĘSCII. OPROGRAMOWANIE KLIENTA

gdyż z punktu widzenia jego „interesów ekonomicznych” to jest najmniej energochłonne. Automatyzm wykorzystuje stare ścieżki i utarte wzorce. Każda zmiana oznacza wysiłek, a tym samym stratę energii. To w pewnym sensie biologiczny, ukryty imperatyw oszczędności.


• To system sugestii posthipnotycznych wpojonych od dzieciństwa do dziś. Często, zwłaszcza w dzieciństwie, przeżywamy stany kontuzji, zdziwienia lub transu. Jesteśmy lak zaabsorbowani wydarzeniami, że gubimy z oczu nawet własne potrzeby fizjologiczne, jak pragnienie, głód czy potrzebę oddania moczu. Ileż to godzin potrafimy się wtedy bawić w piekącym słońcu, wskakując do wody, baraszkując w talach lub zimą zjeżdżając na sankach, obrzucając się śnieżkami. Zapominamy wtedy o otaczającym nas świecie. W dodatku jesteśmy niesłychanie podatni jako dzieci, sugestywni, skłonni wierzyć i ufać autorytetom, naszym liderem może stać się starszy o rok kolega z podwórka, a także piłkarz, piosenkarz, nie mówiąc o wszechwładnej i znaczącej roli, jaką odgrywają rodzice, wychowawcy, księża, trenerzy sportowi itd. Ich słowa, wzmocnienie lub kary działają jak trwałe instalacje. W istocie są nimi zwłaszcza w chwilach, gdy dziecko znajduje się w podwyższonych stanach świadomości. Wystarczy zdziwienie, przestrach, silne emocje, pozytywne lub negatywne, podniecenie lub kontuzja, żeby dziecko przyjęło sugestie bezkrytycznie, z tego powodu, jak pamiętamy, może stać się ona wdrukowaniem i pozostać z nim na wiele lat. Dziecko taką pojedynczą instalację natychmiast wkomponowuje w całość swojej narracji. Włącza w system przekonań. Mówimy czasami o dziecięcym fantazjowaniu i wyobraźni. Niczym się ona nic różni od naszego dorosłego fantazjowania i wyobraźni, jedyna różnica polega na tym, że w przestrzeni psychicznej dorosłego znajduje się więcej tak zwanych racjonalnych przekonań. Osoba dorosła jest bardziej uspołeczniona, a zatem jej wyobrażenia lepiej pasują do społecznych i kulturowych wyobrażeń, oczekiwań i wykreowanych światów. Ponadto dorosły silniej wykształcił w sobie mechanizmy autokontroli i wewnętrznego krytyka, dlatego szybciej i sprawniej niż dziecko sam siebie cenzuruje. Wielu moich klientów wspominało tego rodzaju sugestie posthipnotyczne z dzieciństwa jako wydarzenia o długotrwałych reperkusjach, właśnie poprzez zbudowane na ich podstawie przekonania. Pewien nauczyciel wychowania fizycznego powiedział do chłopca, który przebierał się w szatni, podekscytowany i zmęczony meczem, że ma tak pulchny brzuch, że pewnie nie znajdzie swrojego penisa w fałdach tłuszczu. Koledzy oczywiście parsknęli śmiechem. Latwro się domyślić, jakie przezwisko przylgnęło do chłopca, który od tego czasu wbrew namowom mamy zaczął odmawiać zjadania domowych pyszności, ponadto rozbierać się na plaży nawet w największy upał. Wychowania fizycznego także zaczął unikać, szukając najróżniejszych pretekstów zdrowotnych. Klient mój przez całe lata był przekonany, że nadwaga oznacza mały penis, a to z kolei czyni go gorszym mężczyzną. Mimo że był wysportowanym człowiekiem, obsesyjnie obawiał się nadwagi i choćby śladu brzucha.

zn.TACzij. w ktćroj częstość, a v«jc prawdopodobieństwo zdarzenia, jest oceniana na podstawie liczby jcęo wysbpir craz jopo dostępności w pcrniijci; może przez to powodować mylne i WęrWc    bp ludzie uważni). że częściej wy5*ępu>i zabójstwa niz sarrcłYisJw

tyko dlatego, 20 modo praakazują więoei wUdcmcśd o tycti płerAiK2><cn zdarzeniach. st.y! *yćąe się. 20 zabójstwa &ą powsaacłrioszn, CcłTi.in AM.. Staw.*wchotajł. W.Y£2.łA'.i 20C9. PWN. s. 247-2za, porównaj \.x<20 PsyiJ-oóyu F&Yęcz/Dk aftadBmteW. J. Streiau troci.), Gdańsk 2007. Grt.Ytfłóc Wydawnictwo Psycbolcęiczna. s. S04.

Innym rartza.am earyslyfci peenwezej jest haryslyka rcprGZGnaiywmośd. za pomocy której cenbi akrośta pwdopodcfceńawo, że A wywodzi sil} z (.ibo natęży do) Otoeflant* Masy B. przez Ctttt} slcprt.i. w >+im A jest leptezeróitywne czy typowe Si 8. może prowwftić to ,1o Mędnycń sadów, ze względu na Ignorowanie pcłAdopodcbueństwa .-i paon, i może ?>m samym sprawić. zc bqdae popełniany błąd, polegający ru ignorowaniu prawdopaioPieństwa beizwaruiikowego, Cotrun AM. SIomM pSjrJ.ototj*. s. 24e. porOwruj także: Tyszka I, PsycWogiat/eputyAi ocert».łs ipodąmowairśEcyą), Gdańsk 19M. Glisto WydOAnc?/*) PBychologczre. s.t23-12J.

157


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
COACHING1 MENTORING W PRAKTYCE CZĘSCII. OPROGRAMOWANIE KLIENTA Sesja piąta Metaprogramy jako softwar
070a COACHING1 MENTORING W PRAKTYCE CZĘSCII. OPROGRAMOWANIE KLIENTA Przeciwieństwem tej postawy jest
071a COACHING1 MENTORING W PRAKTYCE CZĘSCII. OPROGRAMOWANIE KLIENTA Jak zachęcić do wizyty w kinie o
072a COACHING1 MENTORING W PRAKTYCE CZĘSCII. OPROGRAMOWANIE KLIENTA Pacing i dostrojenie wyrażone sł
073a COACHING1 MENTORING W PRAKTYCE CZĘSCII. OPROGRAMOWANIE KLIENTA mimo ie smędził coś o stabilizac
COACHING1 MENTORING W PRAKTYCE CZĘSCII. OPROGRAMOWANIE KLIENTA chowań, a także motywacje, którymi si
074a COACHING1 MENTORING W PRAKTYCE CZĘSCII. OPROGRAMOWANIE KLIENTA marka była w odwrocie. Wujek Rys
COACHING1 MENTORING W PRAKTYCE CZĘSCII. OPROGRAMOWANIE KLIENTA albo powrót przez Ugandę, więc Ania n
VJ COACHING1 MENTORING W PRAKTYCE CZĘSCII. OPROGRAMOWANIE KLIENTA mądrzy się i wszystkich poucza.
COACHING1 MENTORING W PRAKTYCE CZĘSCII. OPROGRAMOWANIE KLIENTA Maria Kamieńska Managing
COACHING1 MENTORING W PRAKTYCE CZĘSCII. OPROGRAMOWANIE KLIENTA Sesja szósta Przekonania, czyli
079a COACHING1 MENTORING W PRAKTYCE CZĘSCII. OPROGRAMOWANIE KLIENTA Inna moja klientka, jako dziecko
COACHING1 MENTORING W PRAKTYCE CZĘSCII. OPROGRAMOWANIE KLIENTA • Generalizacje to inaczej uogólnieni
COACHING1 MENTORING W PRAKTYCE CZĘSCII. OPROGRAMOWANIE KLIENTA Przekonanie najczęściej związane jest
COACHING1 MENTORING W PRAKTYCE CZĘSCII. OPROGRAMOWANIE KLIENTA Już samo odczytanie tylu powtórzeń o
083a COACHING1 MENTORING W PRAKTYCE CZĘSCII. OPROGRAMOWANIE KLIENTA To, co jednak wskazuje na relaty
COACHING1 MENTORING W PRAKTYCE CZĘSCII. OPROGRAMOWANIE KLIENTA Raz jeszcze podkreślmy, że zaczynamy
COACHING1 MENTORING W PRAKTYCE CZĘSCII. OPROGRAMOWANIE KLIENTA Rodzaje pytań rozkruszających Biorąc
COACHING1 MENTORING W PRAKTYCE CZĘSCII. OPROGRAMOWANIE KLIENTA pewnością, stanowiskiem, postawą, by

więcej podobnych podstron