12

12



Spis treści    Notatki


B. Baraniak. Metody badania pracy. Warszawa 2009 ISBN 978-83-61408-68-0.0 by WAiP 2009

Interdyscyplinarny charakter pracy - wybrane problemy 25


s. 78; por. Kaczor, 1996). Współcześnie problemy pracy przybliżane są coraz częściej w procesach orientacji i poradnictwa zawodowego (Rachalska, 1987), które Tadeusz Nowacki (1974,1977) proponuje rozpatrywać w kategoriach dobra i zła:

1.    Nie ma zawodów złych i dobrych. Każdy zawód jest dobry, gdy go opanujemy, potrafimy w nim uzyskać wysoki wynik.

2.    Trafny wybór zawodu to taki, który dostarcza najwięcej możliwości zaspokojenia zamiłowań, zainteresowań oraz rozwijania, wykorzystywania zdolności człowieka.

3.    Aby dobrze wybrać zawód, trzeba najpierw rozważyć, do czego dąży dziecko i jakie są jego możliwości.

4.    Wybierając zawód, należy mieć dokładne informacje, w jakich warunkach odbywa się dana praca zawodowa, na czym ona w zasadzie polega i jakie wymagania stawia pracownikowi.

5.    Warto zawsze ponieść pewną ofiarę, aby ułatwić dziecku osiągnięcie zawodu, w którym zyska ono zadowolenie, poczucie własnej użyteczności dla społeczeństwa.

6.    Nic wybieramy zawodu w ostatniej chwili, myślimy o tym i przygotowujemy się wraz z dzieckiem, przynajmniej dwa lata wcześniej.

7.    Pamiętajmy, że zadowolenie z pracy zawodowej nie ogranicza się tylko do sprawy wynagrodzenia. Przynajmniej równie ważny jest szacunek i uznanie otoczenia.

8.    Każdy zawód jest równocześnie służbą dla społeczeństwa - przy wyborze zawodu oceńmy starannie jego ważność dla gospodarki narodowej.

9.    Jeśli można, starajmy się przesunąć chwilę wyboru zawodu przez nasze dziecko do czasu, gdy osiągnie 15-16 lat.

Orientacja i poradnictwo zawodowe przybliżają procesy pracy poprzez opis i stawiane wymagania. Odgrywają one znaczącą rolę w dobrych wyborach zawodów, których istotnym elementem są kwalifikacje zawodowe, opisane zbiorami wiadomości, umiejętności, nawyków i sprawności zawodowych. Poszerzone o kwalifikacje społeczno-moralne ilustrują postawy istotne dla procesu pracy, nadające im akceptowany, pożądany i doceniany przez społeczeństwo charakter. Wówczas człowiek staje się wartością najwyższą w procesie pracy (Wiatrowski, 1994, s. 74), a jego „praca stanie się podstawowym miernikiem wartości człowieka” (Wiatrowski, 2004, s. 178) i zawsze będzie dobrem człowieka, dobrem jego społeczeństwa (rys. 6).

Kontekst pedagogiczny pracy to nie tylko kształcenie, dzięki któremu uczący się poznaje i wykonuje czynności, a następnie przekształca je w umiejętności oraz sprawności, ale również kształtowanie postaw, stosunku do pracy wyrażonego potrzebą dobrego jej vv'ykonywania. Zagadnienie to dotyczy całożyciowego procesu wychowania przez pracę (tab. 1).

-«j»- (£1


* ^ ♦ ^1


a


B. Baraniak. Metody badania pracy. Warszawa 2009 ISBN 978-83-61408-68-0. €> by WAiP 2009

26    Rozdaał 1. Praca jako kategoria naukowa

4


Wymiary podmiotowości i odpowiedzialności człowieka jako pracownika



a

:a

§

%

E

<Ł E

E

i.

i


■f

■,


/ \


o.


55

rsj

CE?

o


£


'8*


oj

‘a

ST


5

vO


S

5



ibuk.pl //ELIK



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Spis treści    Notatki B. Baraniak. Metody badania pracy. Warszawa 2009 ISBN
Spis treści    Notatki B. Baraniak. Metody badania pracy. Warszawa 2009 ISBN
Spis treści    Notatki B. Baraniak. Metody badania pracy. Warszawa 2009 ISBN
Spis treści    Notatki B. Baraniak. Metody badania pracy. Warszawa 2009 ISBN
Spis treści    Notatki B. Baraniak. Metody badania pracy. Warszawa 2009 ISBN
Spis treści    Notatki B. Baraniak. Metody badania pracy. Warszawa 2009 ISBN
Spis treści    Notatki B. Baraniak. Metody badania pracy. Warszawa 2009 ISBN
Spis treści    Notatki B. Baraniak. Metody badania pracy. Warszawa 2009 ISBN
Spis treści    Notatki B Baraniak. Metody badania pracy. Warszawa 2009 ISBN
Spis treści    Notatki B. Baraniak. Metody badania pracy. Warszawa 2009 ISBN
Spis treści    Notatki B. Baraniak. Metody badania pracy. Warszawa 2009 ISBN
Spis treści    Notatki B Baraniak. Metody badania pracy. Warszawa 2009 ISBN
Spis treści    Notatki B. Baraniak. Metody badania pracy. Warszawa 2009 ISBN
Spis treści    Notatki B Baraniak. Metody badania pracy. Warszawa 2009 ISBN
Spis treści    Notatki B. Baraniak. Metody badania pracy. Warszawa 2009 ISBN
Spis treści    Notatki B. Baraniak. Metody badania pracy. Warszawa 2009 ISBN
Spis treści    Notatki B. Baraniak. Metody badania pracy. Warszawa 2009 ISBN
Spis treści    Notatki B. Baraniak. Metody badania pracy. Warszawa 2009 ISBN
Spis treści    Notatki-4- ® B. Baraniak, Metody badania pracy. Warszawa 2009 ISBN

więcej podobnych podstron