183

183



COACHING I MENTORING W PRAKTYCE

CZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA

4.    Kolejny krok to pytanie bazujące na emocjach, kluczowe dla procesu przeramowania. Skutecznie zadziała wówczas, kiedy w poprzednim kroku wyraźnie klient określił stan emocjonalny, który chciałby odczuwać zamiast poprzedniego, niekorzystnego. Zadajemy pytanie: W co potrzebujesz wierzyć, żeby móc się czuć w podobnej sytuacji, tak jak chciałbyś się czuć? Lub: Jakie chcesz mieć przekonanie, żeby móc się czuć w podobnej sytuacji, tak jak to nazwałeś? [Bbis]

Odpowiedź, która pada, zazwyczaj ma charakter heurystyczny, jak nagłe, fascynujące odkrycie. Często klienci odczuwają w tym momencie radość lub przypływ energii. Odpowiedź zapisz. Jeśli w wypowiedzi klienta pojawiają się sformułowania niejasne, stwierdzenia zaprzeczone lub negatywne, zadbaj o to, żeby zbudowane nowe przekonanie było użyteczne, wypowiedziane z wiarą i energią. Czasem również na tym etapie pojawia się opór, co oznacza, że najwyraźniej jeszcze jakiś element pakietowego systemu przekonań nie został ujawniony. Jeśli w tej fazie ujawni się kolejne przekonanie ograniczające, ponownie wróć do skanera i powtórz całą procedurę.

5.    Teraz kolej na pytanie dotyczące działania, czyli obszaru akcji [Dbis]: Co w takim razie zrobisz, jak zaczniesz działać w podobnej sytuacji, wyposażony w nowe przekonanie?

Czasami w tym obszarze nie zachodzi zmiana w działaniu, natomiast sama zmiana emocji i przekonania uwalnia klienta od poczucia presji, ciężaru albo frustracji.

6.    Zakończeniem pracy w tym modelu jest pytanie: W takim razie, jeśli będziesz myślał inaczej, a z tego powodu czuł i działał inaczej, czy zmieni się [lub: jak zmieni się] kolejna, podobna sytuacja? [Abis]

Ponownie prześledźmy przebieg ćwiczenia na konkretnym przykładzie.

Klient: - Ilekroć zabieram się do realizacji nowego pomysłu, zawsze wyskakują jakieś nie-oczekiwane przeszkody. Coś komuś nie pasuje, ktoś jest zajęty albo ma inne zdanie, a potem nawet proste rzeczy stają się problemem. I dlatego się zniechęcam, a potem wszystko idzie jak po grudzie. I zaczynam siebie obwiniać, a potem wszystkich wkoło. Bez sensu.

Coach: - To, co mówisz, jest bardzo ogólne. Czy mógłbyś podać konkretny przykład sy-    ;

tuacji, w której zabierasz się do realizacji czegoś nowego. [Uszczegółowienie, zachęta do    ;-

odniesienia do konkretnej sytuacji]

K: - Tak, ostatnio tak się wydarzyło, kiedy wpadłem na pomysł wprowadzenia hasła reklamowego przy okazji promocji nowego produktu. Na rynek wchodziły właśnie nasze ciasteczka z nadzieniem owocowym, w wersji mini. Do tej pory znane były charakterystyczne opakowania z dużymi herbatnikami z nadzieniem. Nowy produkt miał być identyczny, nawet o zbliżonej gramaturze w całym opakowaniu, ale pojedyncze ciasteczko było mniejsze, na jeden chaps. I taki miałem pomysł na hasło: Na jeden chaps. Ale zaczęło się krytykowanie, narzekanie, że słowo jest mało zrozumiałe i kojarzy się anachronicznie, old-skulowo, no i przepadło. Potem już żadnego hasła nie mogłem ułożyć i cały zespół popadł w marazm. Odechciało mi się, tak jak zawsze. I kampania poszła bez hasła. Całość marke-

183


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA Instalacje mają to do siebie, że
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA Już samo przyjrzenie się powyższej
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA przekonania ograniczające. W tej faz
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA tingowo-reklamowa okazała się
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA bór opakowania rutynowy, najtańszy.
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA K: - Jestem tego pewien. Poinformuję
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA Zatem coach, zanim zastosuje technik
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA 5. Teraz jednocześnie rozwiń wszystk
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA swojej stronie”, zacznie bronić
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA wspierających i użytecznych do własn
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA1.    Wzmocnij przekon
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA3.    Obróć w żart jeg
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA Klient: - Tak, ale nie tymi metodami
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA imi wątpliwościami. Stań się nim i
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA I zazwyczaj mamy rację. Tego rodzaju
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA Czasami syndrom krzywdo-winy urucham
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTARysunek 19. Sprzężenie
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA Tabela 13. Sprzężenie zwrotne do
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA wpływu wiąże się z poczuciem

więcej podobnych podstron