190

190



COACHING I MENTORING W PRAKTYCE

CZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA

5. Teraz jednocześnie rozwiń wszystkie trzy okna z wirtualnego paska narzędzi w swej wyobraźni: siłę, empatię i radość. Możesz zabieg zwijania i rozwijania kilkakrotnie powtórzyć, aż do momentu, kiedy odczujesz równowagę wszystkich trzech zasobów. Tak przygotowany możesz przystąpić do pracy coachingowej nie tylko w modelu prowo-katywnym, ale w każdym innym.

Kluczowe zasady podejścia prowokatywnego

1.    Klient, udając się na terapię lub coaching [podejście prowokatywne wywodzi się z psychoterapii i klinicznych doświadczeń Farrelly’ego], spodziewa się, że będzie namawiany do zmiany swoich przekonań, a nawet wartości, gdyż inne osoby, autorytety i instytucje często postępowały w ten sposób wobec niego. Z tego powodu już sama sytuacja coachingowa może budzić w nim opór. Spodziewa się, że będzie pouczany, namawiany lub sterowany, zatem uruchamia środki obrony na wszelki wypadek, uodparniając się na sytuację zmiany.

2.    Klient odnosi szereg wtórnych korzyści z okoliczności, które wydają się dla niego niekorzystne lub niezdrowe. Na przykład choroba daje zwolnienie z obowiązków, szczególne przywileje, mobilizuje najbliższych do specjalnej opieki. Palenie tytoniu pomaga w nawiązywaniu relacji towarzyskich. Zachowania agresywne początkowo dają efekt uległości itp.

Klient dzięki swoim problemom, objawom, nawykom moż^)yć zwolniony z odpowiedzialności. Ma uzasadnienie dla swoich porażek, konserwatyzmu, braku wyników.

3.    System poznawczy niektórych ludzi, zbudowany i umacniany przez wiele lat, uodpornił się na zmianę. Wygenerował również mechanizmy obronne, które służą stabilizacji, ale jednocześnie hamują zmianę, nawet za cenę okresowego pogorszenia jakości życia. Dominujące w systemie poznawczym człowieka postracjonalizacje [była już o tym mowa] dają wiarygodne i logiczne uzasadnienie każdemu wyborowi, nawet jeśli jest on nieskuteczny, a nawet szkodliwy dla zainteresowanego [palenie tytoniu, picie alkoholu itp.].

4.    Niektórzy ludzie dokonują zmian pozornych. Między innymi z tego powodu nieskuteczne są podejmowane wobec nich oddziaływania terapeutyczne, coachingowe, lecznicze, rozwojowe i inne. Ukrywają bowiem prawdziwe intencje i motywy swoich zachowań, między innymi z powodu silnie odczuwanej potrzeby bycia łubianym i akceptowanym. Wówczas pozorny skutek odnosi również oddziaływanie coachingowe. Klienci uzyskują zainteresowanie coacha i substytut opieki, gotowi są realizować każde zadanie, jak najlepsi uczniowie. W istocie jednak zmiana nie zachodzi, gdyż poprzez coaching realizują swoją potrzebę afiliacji [uczestnictwa i aprobaty], nie zaś zmianę prowadzącą do lepszych rezultatów.

5.    Ludzie zmieniają się w odpowiedzi na wyzwanie. Zatem konfrontowanie z rzeczywistością, uwydatnianie problemów, jasne, ostre komunikaty mobilizują klienta do poszukiwania konstruktywnych rozwiązań. Klient prowokowany przez coacha „stanie po

190


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA Już samo przyjrzenie się powyższej
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA przekonania ograniczające. W tej faz
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA 4.    Kolejny krok to
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA tingowo-reklamowa okazała się
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA bór opakowania rutynowy, najtańszy.
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA K: - Jestem tego pewien. Poinformuję
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA Zatem coach, zanim zastosuje technik
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA swojej stronie”, zacznie bronić
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA wspierających i użytecznych do własn
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA1.    Wzmocnij przekon
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA3.    Obróć w żart jeg
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA Klient: - Tak, ale nie tymi metodami
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA imi wątpliwościami. Stań się nim i
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA I zazwyczaj mamy rację. Tego rodzaju
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA Czasami syndrom krzywdo-winy urucham
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTARysunek 19. Sprzężenie
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA Tabela 13. Sprzężenie zwrotne do
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA wpływu wiąże się z poczuciem
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA W odwrotnym przypadku, kiedy koncent

więcej podobnych podstron