20110219 114255

20110219 114255



Mana Cieśla-Korytowska O wzniosłości Dziadów

Myślę, że wszystkich uderza to, jak ważną rolę w budowaniu III części Dziadów odgrywa wzniosłość. Jest ona oczywista tak dla czytelników, jak i dla widzów. Podobnie jak -— po zastanowieniu — to, że pozostałe części tego dramatu Mickiewicza nie są zbudowane na wzniosłości; pojawia się ona w niektórych miejscach, ale nie jest ich elementem konstytutywnym.

Czy działanie poety było świadome i zamierzone? Czy wzniosłość, jako kategoria estetyczna, była dla niego ważnym czynnikiem, w oparciu o który ukształtował materię poetycką swego dramatu (jego najważniejszej części) i warstwę sensów', także tych najgłębszych? Trudno byłoby stwierdzić, czy Mickiewicz miał jakąś spójną koncepcję wzniosłości, ku czyim poglądom się przychylał; nigdzie bowiem nie wypowiadał się na ten temat jako teoretyk: estetyk bądź filozof.

Czy oznacza to jednak, że swojego dramatu, tego, który posłużyć miał mu w' przyszłości jako przedmiot analizy (przyszłego, wyidealizowanego i profetyzowanego „dramatu słowiańskiego”), nie zbudował świadomie na zasadzie wzniosłości? A jeśli jednak tak, to na jakiej? Jak owa wzniosłość powstaje, jak jest budowana, w oparciu o jakie założenia, koncepcje, czy zabiegi? Czy, jako poeta, Mickiewicz kreuje wzniosłość instynktownie, czy w oparciu o jakieś założę-

O WZNIOSŁOŚCI DZIADÓW

25


nia (estetyczne, ideologiczne)? Na te pytania warto chyba próbować odpowiedzieć, choć odpowiedź nie przyjdzie łatwo.

Mickiewicz, po latach od napisania Dziadów, podjął zagadnienie wzniosłości w wykładach paryskich:

U Słowian, jak mówiłem, instynkt boski, duch. jest w wyższym może stopniu rozwinięty niż u jakiegokolwiek innego ludu; stąd ich skłonność do wszystkiego, co religijne, co głębokie i wzniosłe, stąd to ustawiczne zapuszczanie się w przeszłość i w przyszłość, la obojętność dla teraźniejszości.'

Wzniosłość jest tu przeciwstawiona szyderstwu („poezje szydzące”), które jest skutkiem działania rozumu, i przedstawiona jako efekt działania intuicji, i m a g i n a c j i i uczucia. Wzniosłość występuje więc u niego w opozycji do satyry, tak jak idylla u Schillera. Wymieniona zostaje obok tego, co głębokie i religijne.

Analizując Wacława dzieje przeciwstawia „uczucia szlachetne i podniosłe”, „miłość rodzaju ludzkiego” — suchemu, martwemu i logicznemu wykładowi, jaki daje chrześcijaństwu duchowieństwo, i mówi:

j,..]myśl wysokti jest świadectwem wzniosłego serca. [...] ta wysoka myśl, zrodzona z serca, tworzy dzielne czyny, prorocy łącząc przeczucie i wiedzę dają świadectwo prawdzie. Wszystko ma więc początek w sercu. “

Nie mamy tu co prawda do czynienia z Kaniowskim i Schillerowskim przeciwstawieniem rozumu i wyobraźni, lecz, w przypadku Mickiewicza (jak wskazuje przyjrzenie się u niego pojęciu i kategorii cżuci a, a w tym przypadku jego hipostazy — serca), jest to przesunięcie nieznaczne — swoista „emocjonalizacja” kategorii wyobraźni. Jest to jednak już inny, choć niezmiernie pasjonujący' temat.

W wykładzie III kursu IV Mickiewicz zbliża do siebie z kolei pojęcia intuicji, natchnienia i wzniosłości (czy, jak mówi, „podniosłości”), to ostatnie pojmuje jako szlachetność, wielko ś ć, w y j ą 1 k o w ość:

Wielcy ludzie wszystkich wielkich epok twórczych, ci, co tworzyli prawa, co odnosili zwycięstwa, co przynieśli światu ułamki wyższej filozofii i arcydzieła sztuki, wszyscy oni są podobni między sobą; wszyscy działali pod wpływem tegoż samego ducha i wpływ, jaki na bliźnich wywierali, był zawsze tejże samej natury, posiadał leż same znamiona.''

1    A. Mickiewicz LHemiura słowiańska, kurs II, wykład X, w: Dzieła, Warszawa 1955, t. X, s, 208,

2    Tamże, wykład XXX, s. 389.

- Tamże, kurs IV wykład III, t. XI, s. 346.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
20110219 114405 t t MARIA CIEŚLA-KORYTOWSKA    28 Mickiewicz, omawiając dramat słowia
20110219 114437 MARIA CIEŚLA-KORYTOWSKA 30 i- !-V h1 ! Mickiewiczowi, jak wiadomo, nic zbywało ani
A teraz poważnie. Myślę, że nie powinny to być piosenki zbyt ambitne (patrz poezja śpiewana). Chodzi
czas rozwiązywania zadań, już jako kolejna osoba, czyta głośno tresc zadania. Myślę, że ułatwia mu t
20110219 114337 26 MARIA CIEŚLA-KORYTOWSKA Traktuje wzniosłość jako immanentną w stosunku do wszelki
20110219 114507 32 MARIA CIEŚLA-KORYTOWSKA na, jest wzniosła przez swą zwięzłość, prostotę i nagły c
20110219 114651 40 MARIA CIEŚLA-KORYTOWSKA — a wraz z nią czynić ową scenę wzniosłą. Grozę budzi per
20110219 114535 34 MARLA. CIEŚLA KORYTOWSKA w Dziadach jest, jak się zdaje, także wprowadzanie opozy
20110219 114603 36 MARIA CIEŚLA-KORYTOWSKA Odtąd będę się z twojej znajomości chwalił, I w dzień zgo
20110219 114717 42 MARIA CIEŚLA KORYTOWSKA skończonych, niepojętych, Zważmy jednak, że jest ona „uwe
20110219 114745 44 MARIA CIEŚLA-KORYTOWSKA Rękę tylko do ludu wyciągną! spod słomy. Siną, rozwartą,
20110219 114816 46 MARIA CIEŚLA-KORYTOWSKA miano), a co Kant określiłby być może mianem iucundum, pu
20110219 114847 48 MARIA CIEŚLA-KORYTOWSKA [...] myśl twoja w brudne obleczona słowa. Jak grzeszna,
W NAJBLIŻSZYCH NUMERACH Maria Korytowska Wzniosłość w „Dziadach" Teresa
skanuj0149 (12) 278 B. Cieślar W każdym z analizowanych punktów przyjęto taki sam układ współrzędnyc
skanuj0183 (5) Najczęściej są stosowane zawory wzniosowe, które mogą spełniać wszystkie zadania. Kur
zagraniczną? TAK,TAK ijeszczeraz TAAAAK !!! Erasmus to jest coś niesamowitego, myślę, że była to jed

więcej podobnych podstron