20110219 114535

20110219 114535



34


MARLA. CIEŚLA KORYTOWSKA

w Dziadach jest, jak się zdaje, także wprowadzanie opozycji, zasadzających się na zderzeniu tego, co dobre, z tym, co złe; tego, co piękne (specyficznie piękne) z tym, co — no właśnie, wzniosłe, wedle poglądów Burke'a, Kanta i wszystkich tych, którzy przeciwstawiali piękno rozumiane jako ład, harmonia, sentymentalizm itp. — temu, co dysharmoniczne.

W scenie tej mamy do czynienia, zasadniczo rzecz biorąc, z dwoma rodzajami wzniosłości: z wzniosłością „straszną” i „szlachetną”11J. Wzniosłość „straszna” zbudowana jest, w pierwszym rzędzie, na relacjach (niekiedy rzeczowych, realistycznych: opowiadanie Sobolewskiego; niekiedy żartobliwych — opowiadanie o więziennej doli Tomasza). Już same przedstawiane fakty budzą grozę, o której pisał Burkę, że jest najsilniejszym uczuciem1 2; zagrażają egzystencji człowieka. nie mówiąc o jego godności, którą może obronić albo poprzez żartobliwy dystans wobec własnych cierpień, albo poprzez szlachetny patos — wobec cudzych („Sczerniał, schudł, ale jakoś dziwnie wyszla-chetniał”, scena I, w. 215).

Naturalizm, jak byśmy dzisiaj powiedzieli, tych opisów (więziennej strawy Zana, wyglądu Wasilewskiego itp.) odwołuje się wprost do naszych zmysłów i przywodzi na myśl ból i „nieznośny odór”, które Burkę wymienia m.in. jako źródła wzniosłości.3 Dość przytoczyć kilka opisów:

Skarży) się, że łańcucha podźwignąć nie może i pokazywał nogę skrwawioną i nagą; [s I, w. 209]

Głowa, z której włos przemoc odarła bezwstydna; [s. I, w. 237j Oczy straszne, zbielałe, szeroko otwarte; fs. I, w-. 269]

Rękę tylko do ludu wyciągnął spod słomy,

Siną, rozwartą, trupią. [Ś. I, w. 209]

O WZNIOSŁOŚCI DZIADÓW

35


Jest rzeczą pewną, że to nie względy estetyczne kazały jednak poecie uciekać się do takich opisów; nie chęć stworzenia obrazów wzniosłości w stylu angielskiego estetyka, lecz inne cele, dla których estetyka i retoryka wzniosłości (wszystko jedno, wedle czyich założeń), stanowiły jedynie środek do celu, nie cel sam w sobie. Mickiewicz, umieszczając je w odpowiednich kontekstach, buduje patos, który' jest jednym z głównych składników wzniosłości (choć nie zawsze z nią razem występuje); patos cierpienia.22

Trwogę i zgrozę budzą także inne elementy obecne w scenie więziennej: bluźniercza pieśń Jankowskiego z refrenem „Jezus, Maryja’', „Nie dbam, jaka spadnie kara” Feliksa; pieśń zemsty i nienawiści Konrada. Tu już nie zagrożenie dla życia, ale dla duszy każdego ze śpiewaków ma wywoływać zgrozę. Są one bez wątpienia patetyczne (jeśli rozumieć tu patos jako „gw'ałtow'ny afekt”) i, oscylując między „wzniosłością grozy” (zwłaszcza w sferze frenetycznej metaforyki i retoryki wypowiedzi)23 a katar tycznymi patosem, stanowią zapowiedź Wielkiej Improwizacjii etap na drodze budowania „człowieka wzniosłego”, bohatera tragedii.

„Wzniosłość szlachetna” obecna jest w tej scenie w sposób wyraźny. Zaliczyć do niej trzeba słowa Tomasza, gotowego złożyć z siebie ofiarę, Frejenda, który wolałby własne cierpienie od oglądania cudzego, gest Janczewskiego, potrząsającego kajdanami, by pocieszyć tych, którzy nie mogą znieść widoku jego cierpień. Obok ludzkiej szlachetności, czyli zdolności wzniesienia się ponad lęk, trwogę i skłonność do zachowania życia, mamy otwarcie na wyższą perspektywę: wzniosłość najwyraźniej budowana jest przez przywołanie analogii do ofiary Chrystusa, czyli podniesienie cierpienia do rangi uczestnictwa w boskości.

Warto zauważyć, że szlachetność jako efekt estetyczny wykorzystuje Mickiewicz w tej scenie częściej — mamy tu również do czynienia 2 retorycznym chwytem w stylu XVII-wiccznego klasycyzmu (wypowiedź Suzina:

22    Jak pisał Schiller: ,.W umysłach moralnych zgroza (powstała z wyobraźni) przechodzi szybko i łatwo we wzniosłość", w: O patetycznoici.... (s. 213); ..Pospolita dusza po prostu zatrzymuje się przy tym cierpieniu i wzniosłość patosu odczuwa jedynie jako zgrozę; natomiast umysł samodzielny przechodzi właśnie od tego cierpienia do wspaniałego poczucia własnej siły i potrafi z każdej rzeczy strasznej uczynić rzecz wzniosła,,.”, (s. 214).

23    Por. m.in.: łotry, dzika bestyja, żmija, topór, mina, Sybir, kajdany, krew, upiór itp. Obrazowanie frenetyczne Dziadów jako budulec wzniosłości (ego dramatu to kolejne pasjonujące zagadnienie, na podjęcie którego nie ma tutaj miejsca.

1

111 Jak pisze J. Woźniakowski w swej „przedkrytyczncj” rozprawce: Kant dzielił wzniosłość na „straszną, szlachetną i wspaniałą.’', por. Córy niewzruszone, Warszawa 1974.

2

   „Większość idei zdolnych wywrzeć potężne wrażenie na umyśle, czy1 to sprawiając po prostu przyjemność lub przykrość, czy lo jakieś ich odmiany, można właściwie sprowadzić do dwu rodzajów: jedne związane są z samozachowanicm, drugie ze społecznością; wszystkie nasze namiętności nastawione są na to, by odpowiadać celom jednego lub drugiego.” (M. Burkę Dociekania filozoficzne, s. 42); „Cokolwiek zdolne, jest w jakikolwiek sposób pobudzać wyobrażenia przykrości i niebezpieczeństwa, to znaczy należy do rzeczy strasznych, albo ich dotyczy, albo działa w sposób budzący grozę, jest źródłem wzniosłości, czyli wytwarza najsilniejsze uczucie, jakiego umysł jest w stanie doznać" (s. 42); „Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich jego władz działania i myślenia, co strach. Bowiem strach jest uzmysłowieniem przykrości lub śmierci, działa więc w sposób podobny do rzeczywistej przykrości” (s. 63)-

3

   „wyobrażenie cielesnej przykrości we wszystkich odmianach i stopniach trudu, bólu, cierpienia, znękania jest przyczyną wzniosłości”, E. Burkę Dociekania filozoficzne..., s. 99,


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
20110219 114507 32 MARIA CIEŚLA-KORYTOWSKA na, jest wzniosła przez swą zwięzłość, prostotę i nagły c
pojmowanie introspekcji jako czynności regulującej procesy psychiczne, jest, jak się zdaje, hipotezą
PC060212 116 O człowieku 10 jednej rzeczy, tym jest mowa dla toku myśli. I mowa jest, jak się z
20110219 114717 42 MARIA CIEŚLA KORYTOWSKA skończonych, niepojętych, Zważmy jednak, że jest ona „uwe
20110219 114337 26 MARIA CIEŚLA-KORYTOWSKA Traktuje wzniosłość jako immanentną w stosunku do wszelki
20110219 114603 36 MARIA CIEŚLA-KORYTOWSKA Odtąd będę się z twojej znajomości chwalił, I w dzień zgo
20110219 114651 40 MARIA CIEŚLA-KORYTOWSKA — a wraz z nią czynić ową scenę wzniosłą. Grozę budzi per
20110219 114745 44 MARIA CIEŚLA-KORYTOWSKA Rękę tylko do ludu wyciągną! spod słomy. Siną, rozwartą,
20110219 114816 46 MARIA CIEŚLA-KORYTOWSKA miano), a co Kant określiłby być może mianem iucundum, pu
20110219 114847 48 MARIA CIEŚLA-KORYTOWSKA [...] myśl twoja w brudne obleczona słowa. Jak grzeszna,
26 27 (34) 26 w późniejszej fazie sztormu jest niepotrzebnym igraniem z niebezpieczeństwem. Także ba
skanuj0034 (34) 102 jak się zdaje — czerpane z najrozmaitszych źródeł. O wielkiej roli dydaktycznej
page0244 23<S fcLEACI. Zatem jeżeli Bóg~ jest i takim jest jak się rzekło, będzie On koniecznie j
1. Przekrój teowy i pozornie teowy, rysunki, co to jest M( i jak się go wyznacza. O przekroju teowym
r Trasowanie - co to jest i jak się do tego zabrać?

więcej podobnych podstron