201

201



COACHING I MENTORING W PRAKTYCE

CZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA

Czasami syndrom krzywdo-winy uruchamia się nie tylko w podobnych sytuacjach, lecz w stosunku do tej samej osoby. „Powinienem zadzwonić do mamy, ale ona mnie wypytuje o wszystkie szczegóły, wtrąca się, ciągle doradza, poucza, a potem narzeka na mnie i na cały świat. Nie lubię do niej dzwonić” (krzywda). „Mama jest taka samotna, nie dość, że martwi się o mnie, to spędza całe dni, czekając na sygnał ode mnie, a ja nawet nie mam ochoty jej wysłuchać. Potem płacze przeze mnie” (wina).

Tak umacnia się mechanizm uzależnienia. Ciągły powrót do emocjonalnej przeszłości, od której chce się uciec, jednocześnie ją przywołuje jako punkt odniesienia. Ten punkt odniesienia bywa pozytywny - jako chęć powtórzenia wczorajszego sukcesu albo co gorsza negatywny - jako chęć uniknięcia wczorajszego problemu. Jeśli przyszłość ma być tylko kopią przeszłości lub unikaniem tego, co było nieprzyjemne, to cała energia osoby (lub sytemu, jakim może być na przykład rodzina, grupa przyjaciół, dział lub organizacja) koncentruje się na utrzymaniu strefy komfortu, powtórzeniu wczorajszych zachowań i uniknięciu niepowodzeń. Oznacza to, że istniejące status quo jest opisywane i przeżywane jako optymalne, najlepsze z możliwych, niezastąpione, a w najgorszym razie lepsze niż przyszłość, która może przynieść podobne nieszczęścia lub odebrać nam nagrody. To, czego się spodziewamy, to ctóiajwyżej uniknięcie kłopotów i powtórzenie sprawdzonych, czyli bezpiecznych doświadczeń.

Stąd dążenie do niezmienności, zachowania sztywności układu, komfortu, który wynika z podobieństw i niezmienności systemu. Wtedy jako główna aktywność pojawia się troska o to, aby żaden z elementów, z których zbudowana jest sytuacja, nie uległ zmianie, nie ewoluował, a doświadczenia, przeżycia, zasoby, sytuacje powtarzały się zawsze w niezmienio-nej formie, w podobnej konfiguracji i w ten sam sposób, co do szczegółów.    

W mechanizmie sprzężenia zwrotnego do przeszłości tkwi przemożna potrzeba utrzy- mania znanej strefy komfortu. Spotykając taką postawę u coachee, będziemy mieli do czy-nienia z aktywnością skierowaną na zachowanie sprawdzonych modeli działań, gotowość do podejmowania raczej małych kroków służących zachowaniu strefy komfortu, dążenie

zaś do zmiany będzie częściej oczekiwaniem adaptacji nowych rozwiązań niż rewolucyj- -

nym skokiem do przodu.

201


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA Już samo przyjrzenie się powyższej
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA przekonania ograniczające. W tej faz
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA 4.    Kolejny krok to
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA tingowo-reklamowa okazała się
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA bór opakowania rutynowy, najtańszy.
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA K: - Jestem tego pewien. Poinformuję
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA Zatem coach, zanim zastosuje technik
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA 5. Teraz jednocześnie rozwiń wszystk
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA swojej stronie”, zacznie bronić
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA wspierających i użytecznych do własn
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA1.    Wzmocnij przekon
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA3.    Obróć w żart jeg
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA Klient: - Tak, ale nie tymi metodami
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA imi wątpliwościami. Stań się nim i
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA I zazwyczaj mamy rację. Tego rodzaju
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTARysunek 19. Sprzężenie
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA Tabela 13. Sprzężenie zwrotne do
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA wpływu wiąże się z poczuciem
COACHING I MENTORING W PRAKTYCECZĘŚĆ II. OPROGRAMOWANIE KLIENTA W odwrotnym przypadku, kiedy koncent

więcej podobnych podstron