255

255



Zmienna równowaga sił. Wiek XVIII 255

a tym samym powiększył się obszar, na którym rolników w większym zakresie kontrolowali plemienni wodzowie niż miejscy urzędnicy.

Na terytoriach leżących poza granicami imperium doszło do podobnych procesów. Na omańskim wybrzeżu - w Maskacie - umocniła się nowa rodzina władców, która jako pierwsza przejęła imamat ibadytów, a przymierze zawarte między władcami i kupcami przyczyniło się do rozszerzenia omańskiego handlu wzdłuż wybrzeży Oceanu Indyjskiego. W portach Zatoki: w Kuwejcie, Al-Bah-rajnie i w kilku pomniejszych, pojawiły się rodziny władców ściśle powiązane ze społecznościami kupieckimi. W Sudanie, na południe od Egiptu, istniały dwa sułtanaty: jeden z nich, sułtanat Fundżu, leżał na żyznych terenach między Nilem Białym a Błękitnym, gdzie szlaki handlowe prowadzące z Egiptu do Etiopii przecinały się ze szlakami z Afryki Zachodniej ku Morzu Czerwonemu; drugim był sułtanat Darfuru, położony na zachód od Nilu, na szlaku handlowym z Afryki Zachodniej do Egiptu.

W Maroku, na krańcach Maghrebu, od połowy XVII wieku panowali Ala-widzi, ale nie posiadali ani silnej armii, ani biurokracji, na których mogliby się oprzeć osmańscy władcy. Podobnie jak ich poprzednicy, nigdy nie zdołali w pełni zdominować miasta Fezu z jego potężnymi rodami kupieckimi, ali-mami skupionymi wokół meczetu Al-Karawijjin i świętymi rodami strzegącymi grobowców przodków. Poza miastami mogli co najwyżej kontrolować część prowincji dzięki politycznym manipulacjom i prestiżowi swojego pochodzenia. Ponieważ nie mieli bezpiecznego oparcia, potęga ich władzy ulegała zmianom; na początku XVIII wieku była silna, potem osłabła, ale ożyła w drugiej połowie tego wieku.

Społeczeństwo arabsko-osmańskie i jego kultura

W XVIII wieku wpływ władzy i kultury Osmanów na prowincje arabskie był coraz większy. Umocnił się w miastach dzięki tak zwanym „lokalnym rodom lub ugrupowaniom osmańskim”. Z jednej strony dowódcy wojskowi i urzędnicy cywilni osiedlali się w stolicach zakładając rody lub dwory, które utrzymywały swoją pozycję służąc Osmanom z pokolenia na pokolenie; lokalne rody panujące i grupy mameluków stanowiły tylko górną warstwę zjawiska, które istniało również na innych poziomach. Niektórzy z nich objęli stanowiska w miejscowej administracji, inni bogacili się dzięki uzyskaniu dzierżaw podatkowych, jeszcze inni wysyłali swoich synów do lokalnych szkół religijnych, a stamtąd na stanowiska prawnicze. Z drugiej strony członkowie miejscowych rodów z tradycjami wiedzy religijnej w coraz większym stopniu dążyli do objęcia stanowisk w zakresie funkcji religijnych i prawnych, a tym samym chcieli zdobyć kontrolę nad wakfami, włączając w to te najbardziej dochodowe, ustanowione po


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Zmienna równowaga sił. Wiek XVIII 257 jego biblioteka powiększała się, a fundacje mu przypisane zost
Zmienna równowaga sil Wiek XVIII 253 było łatwo nadzorować ze Stambułu. Mogły one być różnego typu.
Zmienna równowaga sił. Wiek XVIII 259 ście w miesiącu ramadan, zachowywanym przez muzułmanów wszędzi
32 (566) Zmienna I jest typu Byte, więc nie może przekroczyć wartości 255, tym samym nigdy nie będzi
skanuj0019 (75) 128 6. Zagospodarowanie turystyczne nawet w krajach leżących w tym samym regionie św
skanuj0019 (75) 128 6. Zagospodarowanie turystyczne nawet w krajach leżących w tym samym regionie św
350 Mary Douglas płciowych, dzieląc tym samym obowiązki według podziału na czynności typowo męskie
IMG92 (6) 156 zawodu — a tym samym podobanie się Bogu — ocenia się w pierwszym rzędzie w kategoriac
gmbość warstwy surfaktantów, napięcie powierzchniowe się zmniejsza, a tym samym zmniejsza się ciśnie
Figury tego samego kształtu pomaluj tym samym kolorem. Obok figur na dole narysuj tyle kresek, ile j
przyjęcie tych sierot do swego zaszczytnego grona < bo tym samym niknie podział Europy na Zach. I
ksiazka 20034 ucieczki dzieci i młodzieży w okran telewizyjny lub komputerowy, a tym samym zanurzani
406 Pedagogika społeczna. Podstawowe pojęcia i definicje chowne, a tym samym zmniejsza się kontrola
92 Polisyndeton — Posłanie Polisyndeton. Konstrukcja stylistyczna z tym samym, powtarzającym się
2) . Semiotvcznvfkażde słowo niesie ze sobą określone treści, a tym samym mają one wpływ na nas
Geografia turyzmu3 I >H ft, /.iigosputliirnwnnli Hu ysiy*/ne nawet w krajac h le/ąt yt h w tym

więcej podobnych podstron