2

2



2. Tyrystor GTO

Tyrystor GTO jest elementem energoelektronicznym załączanym i wyłącznym prądem bramki. Tyrystor GTO jest zbudowany z kilkuset segmentów połączonych równolegle, gdyż tylko taka budowa umożliwia realizację wyłączenia tyrystora prądem bramki. Wszystkie segmenty mają wspólną katodę, wykonaną jako paskowa lub paskowo - pierścieniowa.

Ważnym parametrem tyrystora GTO jest współczynnik prądowy bramki G dla prądu wyłączającego. Określa on ile razy większy prąd tyrystora L* można wyłączyć prądem bramki la. Obecnie produkuje się GTO o współczynniku G w granicach 3-5. Konstrukcyjnie zwiększenie G jest możliwe jednak wiąże się to ze znacznym zmniejszeniem zdolności blokowania napięcia na tyrystorze jak i pogorszeniem parametrów dynamicznych przez wydłużenie czasu wyłączania tyrystora.

Załączanie ty rystora GTO.

Pod wpływem przepływu dodatniego prądu bramki poszczególne segmenty struktury tyrystora zaczynają wchodzić w stan przewodzenia. Jeżeli chociaż jeden segment zacznie przewodzić, napięcie na tyrystorze spada i zaczyna płynąć prąd wymuszony przez obwód zewnętrzny. Przewodzenie jednego segmentu nie powoduje przejście w przewodzenie innych segmentów więc jeżeli nie wszystkie segmenty wejdą w przewodzenie to cały prąd popłynie przez kilka z nich co doprowadzi do zniszczenia elementu. Dla zapewnienia równoczesnego wejścia wszystkich segmentów w stan przewodzenia należy na bramkę podać impuls prądowy o wymaganej amplitudzie, szybkości narastania i długości trwania. Jeżeli nie zostanie spełniony któryś z warunków dojdzie do załączenia jedynie części segmentów i tyrystor zostanie uszkodzony. W tyrystorach SCR niedostateczny prąd bramki nie załączał elementu.

Stan przewodzenia tyrystora.

W stanie przewodzenia spadek napięcia pomiędzy anodą i katodą wynosi od 2,7 do 3,5V.

Podczas całego okresu przewodzenia tyrystora musi płynąć prąd w obwodzie bramki o wartości kilku amperów. Wynika to z faktu iż chwilowe nawet zmniejszenie prądu anodowego tyrystora poniżej prądu podtrzymania może doprowadzić do przejścia niektórych segmentów w stan blokowania. Ponowny wzrost prądu nie załącza tych segmentów lecz popłynie przez pozostałe prowadząc do ich przeciążenia i zniszczenia elementu. Stale płynący prąd bramki zapewnia utrzymanie wszystkich segmentów' w stanic przewodzenia niezależnie od wahań prądu anodowego. Wyłączanie tyrystora GTO.

Doprowadzenie do bramki tyrystora ujemnego impulsu prądowego zapoczątkuje jego wyłączenie. Kształt impulsu wyłączającego charakteryzuje duża stromość narastania prądu (dio/dt >20 A/us) oraz duża amplituda. Stromość narastania ma bezpośredni wpływ na przebieg procesu wyłączania. Jej duża wartość zmniejsza czas opóźnienia wyłączania ale zwiększa się wartość prądu resztkowego a tym samym maleje zdolność wyłączania prądu. Amplituda impulsu wyłączającego jest związana z współczynnikiem prądowym bramki G i wynosi od 1/3 do 1/5 prądu wyłączanego.

W czasie wyłączania należy tyrystorowi zapewnić ochronę przepięciową przez przyłączony między anodą i katodą układ RDC. Jego zadaniem jest ograniczenie szybkości narastania napięcia blokowania na tyrystorze ( du/dt ) do wartości nie przekraczającej dopuszczalnej. Jednocześnie podskok napięcia blokowania Upij musi być ograniczony do wartości nie większej niż katalogowa. Wynikają stąd następujące wymagania: połączenia układu i tyrystora powinny być jak najkrótsze, kondensatory bezindukcyjne, dioda szybka.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
P1010298 (3) Elementy energoelektroniczne2.2.4. Tyrystory wyłączalne w obwodzie bramkowym GTO Pierws
P1010333 (2) Rozdział 5ZABEZPIECZENIA TYRYSTORÓW Tyrystor jest elementem półprzewodnikowym o bardzo
napmasz06 44 Tyrystor jest elementem półprzewodnikowym. Układy napędowe tyrystorowe pozwalają na bez
III EX ENERGOELEKTRONIKA Ćwiczenie Cl1.Tyrystor SCR Najpopularniejszym elementem zaworowym stosowany
49553 P1010300 (3) Elementy energoelektroniczne Rys.2.16. Tyrystor sterowany napięciowo MCT: a) stru
P1010295 (3) Elementy energoelektroniczne Czas załączania tg, jest to przedział czasu od chwili poda
napmasz06 44 Tyrystor jest elementem półprzewodnikowym. Układy napędowe tyrystorowe pozwalają na bez
zarówno elementy energoelektroniczne, jak i układy elektromechaniczne jest program Matlab-Simulink [
8.9.3. SPRAWNOŚĆ TYRYSTORA Ze sprawnością tyrystora wiąże się moc tracona w samym tyrystorze, która
2 Obwód anoda-katoda tyrystora TY jest zasilany napięciem z zasilacza sieciowego. Zasilacz składa si
P1010293 (3) Elementy energoelektroniczne Straty spowodowane ładunkiem przejściowym są tym większe,

więcej podobnych podstron