Przechwytywanie w trybie pełnoekranowym 07 20095826

Przechwytywanie w trybie pełnoekranowym 07 20095826



Teoria komunikowania masowego - Denis McQuail - iLibrary Reader


m u?


a


3


s3 &


Spis treści -Teoria komunikowania... o


masowych (42)

a 2.i. Od początku do mediów masowych (43)

a 2.2. Media drukowane -książka i bib Ho teka (44)

© □ 2.3. Media drukowane -gazeta (47)

a 2.4. Inne media drukowane (50)

a 2.5. Film jako medium masowe (50)

a 2.6. Radio i telewizja (53)

a 2.7. Muzyka

fonograficzna (55)

© □ 2.8. Rewolucja

komunikacyjna - media nowe wobec starych (57)

0 03 2.9. Zróżnicowanie mediów (59)

a 2.9.1. Wolność a kontrola (60)

3 2.9.2. Wymiary użycia i odbioru (62)

a Podsumowanie (64)

a Literatura uzupełniająca (64)

0 CZĘŚĆ H TEORIE (66)

© Cj Rozdział 3 Pojęcia i modele komunikowania masowego (66)

© □ Rozdział 4 Teoria mediów a teoria społeczna (92)

© □ Rozdział 5 Komunikowanie masowe a kultura (124)

© □ Rozdział 6 Nowe media -nowa teoria? (148)

© □ Rozdział 7 Normatywna społeczna teoria mediów (174)

0 CZĘŚĆ m STRUKTURY (200)

© □ Rozdział 8 Struktura i

produkt mediów - zasady i odpowiedzialność (200)

© (U Rozdział 9 Ekonomia i


Limit wydruku: 10    Strona 90/575    a o o

Następna strona

l> M<<Juail. Tmru> inmtmikowtfiM mastmtgo. Wyjawi 2007 ISBN 97ll-K5-©l-ISIJ3-M1 C by WN PWN 2007

90 Rozdział 3. Pojęcia i modele komunikowania masowego

Ten model i towarzysząca mu teoria opierają się rzecz jasna na kilku podstawowych zasadach, do których należą: wielość znaczeń w przekazach medialnych, istnienie rozmaitych wspólnot „interpretacyjnych”, priorytetowa rola odbiorcy w określaniu znaczenia. W badaniach od początku dostrzegano zjawisko selektywnej percepcji, jednak uważano je raczej za ograniczenie lub uwarunkowanie modelu transmisji niż za część zupełnie innej perspektywy.

3.9.5. Porównania

Omówienie tych róż.nych modeli dowodzi nietrafności wszelkich koncepcji czy definicji komunikowania masowego, które zbyt dużą wagę przywiązują do tego. co uznają za immanentne własności lub uwarunkowania technologii wielokrotnego odtwarzania i rozpowszechniania. Użytek, jaki ludzie robią z technologii, jest znacznie bardziej zróżnicowany i ma większe znaczenie, niż dawniej zakładano. Spośród czterech modeli, których porównawcze podsumowanie zawiera diagram 3.1. model transmisji czerpie w znacznej mierze z dawnych kontekstów instytucjonalnych -edukacji, religii, władzy - i stosuje się tak naprawdę tylko do tych form działalności mediów, które mają na celu kształcenie, informowanie lub propagandę. Model ekspresyjny lub rytualny lepiej ujmuje te elementy, które wiążą się ze sztuką, dramatem, rozrywką i różnymi symbolicznymi sposobami używania komunikacji. Znajduje on również zastosowanie do wielu nowych odbiorców oraz do form redliły TV.

Model rozgłosu czy też pokazywania-uwagi mówi o podstawowym celu mediów, jakim jest przyciąganie widowni (wysoki stopień i szeroki zasięg) w celu zdobycia prestiżu lub dochodu. Obejmuje on duży sektor działalności mediów związany pośrednio lub bezpośrednio z reklamą i polityką wizerunku. Model recepcji przypomina nam, że pozorna moc kształtowania, wyrażania i ujmowania doświadczenia w ramy, przypisywana mediom, jest w znacznej mierze iluzoryczna, ponieważ ostateczna decyzja należy do odbiorcy.

DIAGRAM 3.1


Porównanie czterech modeli procesu komunikowania masowego. Orientacja nadawcy i odbiorcy jest różna w każdym z modeli


Rodzaj modelu

Orientacja

Nadawcy

Odbiorcy

Model transmisji

Przekaz znaczenia

Proces poznawczy

Model rytualny lub ekspresyjny

Pokazywanie

Pochłanianie/podzielanie

wrażenia

Model rozgłosu

Konkurowanie pokazem

Skupienie uwagi jako widza

Model recepcji

Kodowanie preferencyjne

Dekodowanie różnicujące/ konstruowanie znaczenia


(Page Down)|


Itelix iLibrary Reader


S? Teoria komunikowan...



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Przechwytywanie w trybie pełnoekranowym 07 20095225 Teoria komunikowania masowego - Denis McQuail
Przechwytywanie w trybie pełnoekranowym 07 20095456 Teoria komunikowania masowego - Denis McQuail
Przechwytywanie w trybie pełnoekranowym 07 20095720 Teoria komunikowania masowego - Denis McQuail
Przechwytywanie w trybie pełnoekranowym 07 20095853 Teoria komunikowania masowego - Denis McQuail
Przechwytywanie w trybie pełnoekranowym 07 20095906 Teoria komunikowania masowego - Denis McQuail
Przechwytywanie w trybie pełnoekranowym 07 20095910 Teoria komunikowania masowego - Denis McQuail
Przechwytywanie w trybie pełnoekranowym 07 20095924 Teoria komunikowania masowego - Denis McQuail
Przechwytywanie w trybie pełnoekranowym 07 20095929 Teoria komunikowania masowego - Denis McQuail
Przechwytywanie w trybie pełnoekranowym 07 20095934 Teoria komunikowania masowego - Denis McQuail
Przechwytywanie w trybie pełnoekranowym 07 20090014 Teoria komunikowania masowego - Denis McQuail
Przechwytywanie w trybie pełnoekranowym 07 20090017 Teoria komunikowania masowego - Denis McQuail
Przechwytywanie w trybie pełnoekranowym 07 20090031 Teoria komunikowania masowego - Denis McQuail
Przechwytywanie w trybie pełnoekranowym 07 20090036 Teoria komunikowania masowego - Denis McQuail
Przechwytywanie w trybie pełnoekranowym 07 20090045 Teoria komunikowania masowego - Denis McQuail
Przechwytywanie w trybie pełnoekranowym 07 20090057 Teoria komunikowania masowego - Denis McQuail
Przechwytywanie w trybie pełnoekranowym 07 20090100 Teoria komunikowania masowego - Denis McQuail
Przechwytywanie w trybie pełnoekranowym 07 20090105 Teoria komunikowania masowego - Denis McQuail
Przechwytywanie w trybie pełnoekranowym 07 20090124 Teoria komunikowania masowego - Denis McQuail
Przechwytywanie w trybie pełnoekranowym 07 20090151 Teoria komunikowania masowego - Denis McQuail

więcej podobnych podstron