skanuj0064 bmp

skanuj0064 bmp



128 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU

formułuje je w postaci przekazu oraz (3) przekazuje poprzez odpowiednie kanały - mową, na piśmie lub poprzez gesty. (4) Przekaz dociera do odbiorcy dzięki (5) słuchaniu, czytaniu iub obserwacji. Odbiorca przekazu musi (6) zinterpretować przekaz i jego znaczenie oraz (7) przedsięwziąć działania zamierzone przez menedżera, a także - jeżeli jest to konieczne - (8) dążyć do uzyskania wyjaśnień lub weryfikacji przekazu poprzez sprzężenie zwrotne1. Sprzężenie zwrotne oznacza dla nadawcy potwierdzenie, że odbiorca otrzymał wiadomość i że jest ona dla niego zrozumiała.

Proces komunikowania często zakłócany jest przez różnorodne przeszkody, zwane szumem. Szumy mogą być jawne -związane ze środowiskiem technicznym - lub ukryte (psychologiczne), wynikające z braku skupienia uwagi przez odbiorcę. Dlatego też dla właściwego zrozumienia przekazu (także zwrotnego) niezwykle ważna jest sztuka słuchania, również przy komunikacji interpersonalnej (twarzą w twarz). Chodzi o tzw. słuchanie aktywne, „podczas którego odbiorcy nie wchłaniają pasywnie słów, które są do nich kierowane, ale aktywnie próbują rozdzielać fakty i towarzyszące im odkrycia oraz starają się pomóc mówiącemu rozwiązać problemy”2.

Dobra komunikacja jest podstawą kształtowania zdrowych stosunków międzyludzkich i właściwej atmosfery pracy.


Pracownicy potrzebują różnych informacji, zwłaszcza dotyczących bezpieczeństwa pracy3. Chcą wiedzieć o zmianach personalnych, zmianach stawek uposażeniowych, zmianach stano wisk pracy (warunki pracy, przeniesienia, zmiana produkcji, do legacje zagraniczne itp.), zmianach czasu pracy i świadc/oń socjalnych, o podziale zysku przedsiębiorstwa, ogólnym rozw<>|u

firmy, działaniach konkurencji, przewidywaniach co do przyszłych zmian technologicznych i strukturalnych oraz ich skutków. Chcą więc posiadać informacje „orientujące” ich w wielu sprawach, często wykraczających poza ramy wydziału i dotyczących całego przedsiębiorstwa. Brak rzeczowej i rzetelnej informacji sprzyja powstawaniu szkodliwych plotek, dezinformacji („propaganda szeptana”), budzi nieufność do kierownictwa i współpracowników, nasila poczucie zagrożenia, wzmaga rywalizację (niezdrową), zachowania egoistyczne, dążenie do nieformalnego zdobywania informacji, aby „więcej wiedzieć”, czuć się ważniejszym i informować innych. Wszystko to tworzy zły klimat w przedsiębiorstwie i nie sprzyja osiąganiu dobrych wyników w pracy i dbałości o interes firmy.

Rzetelne informowanie pracowników, naturalnie -w niezbędnym im zakresie oraz w stylu i formach dla nich zrozumiałych, sprzyja wzajemnemu zaufaniu i właściwej wymianie informacji.


Dzięki właściwemu przepływowi informacji uzyskuje się wiele korzyści, polegających głównie na tym, że:

•    pracownicy mają poczucie pewności i unikają plotek;

•    stają się samodzielni i cieszą się ponoszeniem odpowiedzialności;

•    mają zaufanie do przełożonego, są wobec niego szczerzy i nie boją się wyrażania swoich poglądów oraz odczuć w różnych sprawach;

•    informują przełożonego rzeczowo, właściwie i wyczerpująco, chętniej też wnoszą swoje uwagi i propozycje;

•    chętnie przekazują informacje podległym sobie pracownikom i lekceważą (dezawuują) nieformalne „źródła" informacji.

W konsekwencji tego zwiększa się wiedza o pracownikach /i (naleje niewiedza menedżera o sobie, poszerza się otwartość na problemy innych, rośnie wzajemne zaufanie i chęć współ-piacy. Pracownicy wyrażają bez obawy swoje opinie, poglądy

1

   L.R. Bittel, Krótki kurs zarządzania, dz. cyt., s. 161-162.

2

   U. Gros, Organizacyjne aspekty zachowań ludzi o procesach pracy, <1/ > yi s. 77. Por. także Z. Nęcki, Negocjacje w biznesie, Kraków 1994, s. 9i) li)/

3

   Por. U. Gros, Zwiększanie efektywności porozumiewania się, „Hurmmi/m jn Pracy” 1993, nr 5-6, s. 66-74.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0036 bmp 72 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU *    samoświadomość obronna, tworzenie so
skanuj0039 bmp 78 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU *    uzdolnienia zawodowe, temperament,
skanuj0047 bmp 94 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU bezrobocie, mimo iż nie stać nas na koszty ekonomiczne,
skanuj0057 bmp 114 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIUTabela 5.Wpływ barw na organizm i psychikę
skanuj0065 bmp 130 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU i odczucia, prezentują własne przemyślenia i postawy, c
skanuj0068 bmp 136 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU1. ISTOTA I RODZAJE MOTYWACJI 0 X Osiąganie znaczących r
skanuj0069 bmp 138 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU od siły motywacji. Nawet silna motywacja, jeśli nie poc
skanuj0070 bmp 140 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU Aktywnością człowieka kierują różne cele, do których on
skanuj0074 bmp 148 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU mu zaspokajalności”. Wartości są celami dążeń ludzi, a
skanuj0076 bmp 152 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU jasna znaczenia omawianego układu potrzeb dla badania i
skanuj0078 bmp 156 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU •    potrzeba oparcia emocjonalnego - wy
skanuj0080 bmp 160 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU nym charakterem ludzkiej działalności”1. Wartości są wi
skanuj0081 bmp 162 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU Rys. 21. Motywacja zachowań według teorii oczekiwań
skanuj0082 bmp 164 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU cielami poszczególnych państw pod względem preferencji
skanuj0085 bmp 170 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU jeri (zachowań) w pracy, dających im zadowolenie i poma
skanuj0087 bmp 174 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU 4.    Powiedz podwładnym, co robią źle.
skanuj0090 bmp 180 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU łeczne oraz zapewniając im poczucie przydatności i znac
skanuj0093 bmp 186 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU Rys. 22. „Neurofizjologiczny” model motywacji (wg D. Bi
skanuj0094 bmp 188 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU Rys. 23. Model motywacji (wg E. Lowlera) - związki bezp

więcej podobnych podstron