skanuj0068 bmp

skanuj0068 bmp



136 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU

1.

ISTOTA I RODZAJE MOTYWACJI

0'X Osiąganie znaczących rezultatów w pracy i działalności 'zależy w głównej mierze od motywacji działania. |W teorii kierowania zespołami ludzkimi formułuje się nawetTezę, że przydatność zawodowa pracownika, mierzona tym, co wnosi on w rozwój firmy, jest funkcją jego kwalifikacji i motywacji1. Funkcja ta ma charakter multiplikatywny, co oznacza, że bbie te wartości muszą się wzajemnie wspomagać i że człowiek źle umotywowany może być dla przedsiębiorstwa mało przydatny, choćby nawet miał wysokie kwalifikacje.

W nauce zarządzania kształtowanie motywacji uznawane jest za jedną z głównych funkcji kierowania, a nawet jedną z bardzo ważnych technik zarządzania (management by motivation)Istnieją też interesujące studia i rozważania w tej dziedzinie, ale także i poważne obszary niewiedzy. Ciągle bowiem otwarte jest pytanie, co tak naprawdę motywuje ludzi do działania, jak na ich motywację wpływają takie czynniki, jak: inspirowanie, pobudzanie, zachęcanie a nawet wymuszanie, oraz w jakich warunkach chcą oni wydajnie pracować, przy założeniu, że zmieniają się zarówno ludzie jak i warunki.

Motywacja jest różnie rozumiana, rozbudzana i utrwalana, wiele jest bowiem czynników, które wpływają na ludzi i aktywne oraz świadome kształtowanie środowiska ich życia i pracy!1 Jak słusznie zauważa A. Maslow, „nie znaleziono jak dotąd dobrej behawioralnej definicji motywacji”2.

Motywacja odnosi się do przeżyć psychicznych człowieka, od których zależy możliwość i kierunek ludzkiej aktywności. Stanowi ona proces „regulacji, który pełni funkcje sterowania czynnościami tak, aby prowadziły do osiągnięcia określonego wyniku (celu)”3.

; Motywacja zatem - jako mechanizm psychologiczny uruchamiający i organizujący zachowanie człowieka skierowane na osiągnięcie zamierzonego celu - stanowi jego wewnętrzną siłę, analogiczną do siły fizycznej. Siła ta to „popędy, instynkty i życzenia, a także stany napięć”, które nazywa się „mechanizmami organizmu ludzkiego”1. Od jej wielkości i struktury (siły i rodzaju reakcji emocjonalnych) zależy ogólna aktywność psychofizyczna jednostki, mobilizacja jej sił i energii oraz chęć podejmowania zadań trudniejszych i ponoszenia ryzyka. Wpływa ona głównie na intensywność i trwałość wysiłków zmierzających do osiągnięcia wytyczonego celu, a więc decyduje o codziennej gotowości do pracy.

Im silniejsza jest motywacja, tym energiczniejszą aktywność przejawia pracownik i tym większą wykazuje uporczywość w dążeniu do pożądanego rezultatu, naturalnie w zależności od tego, jakie stawia sobie ceie i jak ocenia możliwości ich urzeczywistnienia w sytuacji swego działania.


Nie oznacza to, oczywiście, że nadmierne natężenie motywacji jest dla jakości jego działania korzystne, a zwłaszcza dla jakości rezultatu tego działania. Zbyt silna motywacja bowiem pogarsza działanie, a nawet je paraliżuje, gdyż silne stany uczuciowe (nadmierne napięcie emocjonalne) zakłócają i deformują ludzkie czynności i powodują ich dezorganizację. Przy silnej motywacji „pojawiają się liczne błędy, zahamowania, zawężą się pole uwagi, zmniejsza się zakres dostępnych skojarzeń (pustka w głowie), pewne tory rozwiązań utrwalają się, mimo że nie prowadzą do pożądanych rezultatów (fiksacja). Czasami organizacja czynności obniża się do poziomu charakterystycznego dla wczesnych faz treningu w danej dziedzinie (regresja). Należy podkreślić, że zmiany sprawności zależą od intensywności, a nie

działanie człowieka, utrzymujący je w toku i regulujący jego przebieg. (Ch.N. Coior, M.H. Appley, Motywacja. Teoria i praktyka, Warszawa 1972, s. 15).

1 I . Michoń, Organizacja i kierowanie w przedsiębiorstwie w świetle socjologii i psychologii pracy, Warszawa 1976, s. 118.

1

V.H. Vroom, Work and Motivation, New York 1964, s. 203.

2

A. Maslow, W stronę psychologii istnienia, Warszawa 1986, s. 27.

3

J. Reykowski, Teoria motywacji a zarządzanie. Warszawa 1975, s. 23-24. Wo-(llu(j Ch.N. Cofera i M.H. Appleya motywacja oznacza proces wzbudzający


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0069 bmp 138 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU od siły motywacji. Nawet silna motywacja, jeśli nie poc
skanuj0081 bmp 162 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU Rys. 21. Motywacja zachowań według teorii oczekiwań
skanuj0101 bmp 202 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU1. INSTRUMENTY POBUDZANIA MOTYWACJI Pobudzanie motywacji
skanuj0076 bmp 152 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU jasna znaczenia omawianego układu potrzeb dla badania i
skanuj0093 bmp 186 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU Rys. 22. „Neurofizjologiczny” model motywacji (wg D. Bi
skanuj0094 bmp 188 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU Rys. 23. Model motywacji (wg E. Lowlera) - związki bezp
skanuj0095 bmp 190 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU Każda motywacja ma określoną siłę, którą wyznaczają czy
skanuj0103 bmp 206 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU uprzejmość ze strony kierownika1. Inne środki tego rodz
skanuj0105 bmp 210 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU2. PŁACA JAKO ŚRODEK MOTYWACJI ■płaca stanowi i niewątpl
skanuj0125 bmp 250 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU i I Współdziałanie stron w procesie kontroli jest szcze
skanuj0036 bmp 72 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU *    samoświadomość obronna, tworzenie so
skanuj0039 bmp 78 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU *    uzdolnienia zawodowe, temperament,
skanuj0047 bmp 94 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU bezrobocie, mimo iż nie stać nas na koszty ekonomiczne,
skanuj0057 bmp 114 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIUTabela 5.Wpływ barw na organizm i psychikę
skanuj0064 bmp 128 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU formułuje je w postaci przekazu oraz (3) przekazuje pop
skanuj0065 bmp 130 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU i odczucia, prezentują własne przemyślenia i postawy, c
skanuj0070 bmp 140 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU Aktywnością człowieka kierują różne cele, do których on
skanuj0074 bmp 148 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU mu zaspokajalności”. Wartości są celami dążeń ludzi, a
skanuj0078 bmp 156 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU •    potrzeba oparcia emocjonalnego - wy

więcej podobnych podstron