skanuj0113 bmp

skanuj0113 bmp



226 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU

których płaca jest związana z wielkością tworzonego dochodu i jego przyrostem (na głowę mieszkańca). Nasz dochód wynoszący zaledwie około dwa tysiące dolarów na mieszkańca rocznie nie pozwala na taką wygórowaną rozpiętość, która powoduje, że jego skromne przyrosty rozkładają się wyjątkowo niesprawiedliwie: zasadniczą jego część zagarnia elita władzy i „biznesu”, zaś okrojona reszta trafia do podziału dla tych, którzy rzeczywiście ten dochód tworzą albo tworzyli w przeszłości.

Istniejące w płacach rozpiętości nie mogą być uznane za prawidłowe, tym bardziej że są one za duże i przekraczają wyraźnie podobne relacje za granicą, a poza tym powodują nieuzasadnioną degradację społeczną i poniżenie znacznej części społeczeństwa.

Prawidłowa polityka płac musi naturalnie uwzględniać pożądane rozpiętości. Jeśli rozpiętości te wynikają ze społecznie uznanych kryteriów różnicowania płac, wywierają korzystny wpływ na motywację, jeśli zaś je ignorują - niszczą motywację tych, którzy nie korzystają z niesłusznie przyznawanych dochodów.

Kreując zatem politykę płac z myślą o wzmocnieniu ich siły motywacyjnej należy mieć na uwadze, że siłę tę zmniejsza zarówno egalitaryzm podziału nie respektujący wkładu pracowników w tworzenie dochodu narodowego, jak i oderwana od tego wkładu (nadmierna) rozpiętość, która nie jest społecznie akceptowana. *


2.2.

Wewnętrzne uwarunkowania efektywności płac

Konkretny kształt motywacji w przedsiębiorstwie jest praktycznie pochodną kilku zasadniczych wartości (potrzeb), które pracownicy cenią najbardziej i pragną osiągnąć, pod warunkiem jednak, że dobra praca jest najskuteczniejszym środkiem ich zdobywania. Te wartości to przede wszystkim dobre wynagrodzenie, dobra i pewna praca, zdrowe warunki środowiska, kulturalne stosunki międzyludzkie, integracyjny styl kierowania itp.

Wśród tych wartości najważniejsza jest z pewnością dobra płaca, rozumiana jako wynagrodzenie za pracę - godziwe i sprawiedliwe. Płaca jest we wszystkich środowiskach, zwłaszcza robotniczych, podstawowym, a często najważniejszym środkiem motywacji, gdyż stwarza warunki do poprawy jakości życia i wzbogacania jego treści w czasie wolnym oraz podnosi status materialny pracownika i jego rodziny, a - jak wykazują badania

-    poczucie wzrostu tego statusu oznacza większą aktywność, ambitniejsze cele życiowe i optymizm człowieka, zaś poczucie obniżenia sprzyja ogólnym stanom frustracji i niezadowolenia, pesymizmowi w ocenie swojej sytuacji pracy i swojej przyszłości. U nas płaca robotników - zarówno w zakładach uspołecznionych, jak i prywatnych - nie jest wciąż tym czynnikiem, za pomocą którego mogą oni sobie ten status poprawić1. Jej wysokość sięga jedynie granicy płacy minimalnej i odbiega znacznie od poziomu uznawanego za społecznie godziwy (poziom płacy uwalniający pracownika i jego rodzinę od trosk materialnych). O wartości motywacyjnej płacy może więc decydować głównie to, czy jest ona w odczuciu pracownika sprawiedliwa

-    i to nie w sensie sprawiedliwości społecznej, ale w sensie związania jej poziomu i dynamiki z wysiłkiem pracownika i efektami jego pracy.

Aby płaca spełniała ten wymóg, musi być prawidłowo skonstruowany jej system, rozumiany jako zespół zasad, mechanizmów i instytucji regulujący sprawy wynagrodzeń w przedsiębiorstwie. Muszą być właściwie rozwiązane zwłaszcza następujące kwestie:

♦    wartościowanie (kwalifikowanie) pracy na podstawie metod analitycznych, które uwzględniają różne cechy pracy (złożoność, odpowiedzialność, wysiłek psychofizyczny, warunki środowiska, wymagane umiejętności zawodowe itp.) oraz ich wartości punktowe;

*    normowanie pracy na podstawie naukowo opracowanych metod (kryteriów) uwzględniających reguły biomechaniczne

1

W przeświadczeniu społecznym sektor prywatny zapewnia wysokie płace także i robotnikom. Jest to pewien mit. Poza nielicznymi firmami nie płaci się w nim lepiej, w czym pomaga konkurencja na rynku pracy. Statystycznie płace w tym sektorze są niższe niż w sektorze publicznym (D. Zagrodzka, Niegodziwe płace, „Gazeta Wyborcza” 1994, nr 22, s. 10-11).


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0070 bmp 140 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU Aktywnością człowieka kierują różne cele, do których on
skanuj0101 bmp 202 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU1. INSTRUMENTY POBUDZANIA MOTYWACJI Pobudzanie motywacji
skanuj0105 bmp 210 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU2. PŁACA JAKO ŚRODEK MOTYWACJI ■płaca stanowi i niewątpl
skanuj0106 bmp 212 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU większy jest odstęp czasowy między wykonaniem zadania a
skanuj0121 bmp 242 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU 242 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU w których ludzie będą pra
skanuj0125 bmp 250 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU i I Współdziałanie stron w procesie kontroli jest szcze
skanuj0036 bmp 72 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU *    samoświadomość obronna, tworzenie so
skanuj0039 bmp 78 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU *    uzdolnienia zawodowe, temperament,
skanuj0047 bmp 94 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU bezrobocie, mimo iż nie stać nas na koszty ekonomiczne,
skanuj0057 bmp 114 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIUTabela 5.Wpływ barw na organizm i psychikę
skanuj0064 bmp 128 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU formułuje je w postaci przekazu oraz (3) przekazuje pop
skanuj0065 bmp 130 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU i odczucia, prezentują własne przemyślenia i postawy, c
skanuj0068 bmp 136 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU1. ISTOTA I RODZAJE MOTYWACJI 0 X Osiąganie znaczących r
skanuj0069 bmp 138 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU od siły motywacji. Nawet silna motywacja, jeśli nie poc
skanuj0074 bmp 148 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU mu zaspokajalności”. Wartości są celami dążeń ludzi, a
skanuj0076 bmp 152 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU jasna znaczenia omawianego układu potrzeb dla badania i
skanuj0078 bmp 156 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU •    potrzeba oparcia emocjonalnego - wy
skanuj0080 bmp 160 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU nym charakterem ludzkiej działalności”1. Wartości są wi
skanuj0081 bmp 162 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU Rys. 21. Motywacja zachowań według teorii oczekiwań

więcej podobnych podstron