skanuj0118 bmp

skanuj0118 bmp



236 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU

2.2.4. Doskonalenie wewnętrznej struktury płac

Struktura płac nie powinna być zbytnio rozbudowana, ale nie powinna być też zbyt uboga i ograniczać się wyłącznie do płacy zasadniczej i dodatku z tytułu stażu pracy. W przeszłości struktura ta była nadmiernie rozbudowana: płaca zasadnicza stanowiła zaledwie około pięćdziesięciu procent płacy ogółem, reszta zaś pochodziła z różnych źródeł, często powiązanych nie z charakterem pracy, lecz z imiennie określonym pracownikiem. Struktura taka była zdeformowana, a pracownicy często odbierali ją jako niesprawiedliwą i krzywdzącą, co wydaje się oczywiste, gdyż otrzymywanie w tym samym zakładzie za tę samą pracę zróżnicowanych płac musi powodować niezadowolenie i irytację tych, którzy pracują lepiej, a otrzymują tyle samo a nawet mniej, bo mają mniej dodatków. Przedsiębiorstwa, dokonując ostatnio reformy płac, znacznie uprościły ich struktury, zmieniając relacje między płacą zasadniczą a ruchomymi elementami płacy i podnosząc rangę wynagrodzenia zasadniczego. Często czyniono to jednak w sposób schematyczny, pozostawiając tylko dodatki gwarantowane ustawą (dodatki za uciążliwą pracę, za pracę nocną itp.), co osłabiło niewątpliwie motywacyjną funkcję płacy.

Każda struktura płac powinna zawierać pewne niezbędne dodatki do płacy zasadniczej, nie tylko ustawowo gwarantowane. Mogą to być na przykiad dodatki za kumulację zawodów, wysokie kwalifikacje, mistrzowskie wykonywanie pracy, wysoką jakość produkcji, nowatorskie rozwiązania itp. Dodatki takie, uzupełniając stawki taryfowe, pozwalają na zwiększenie płacy bez podnoszenia kategorii zaszeregowania, rozbudzają motywację osiągnięć, sprzyjają powstawaniu klimatu dla dobrej roboty, zachęcają do podnoszenia kwalifikacji, a także dostarczają satysfakcji z uzyskiwania dobrych wyników.


Ze „struktury" płacy obowiązkowo powinna być wyłączona premia. Nie może się ona przeradzać w regularną dopłatę do

niskiej płacy i być wypłacana bez względu na uzyskiwane przez pracownika efekty. Premia musi mieć charakter uznaniowy i uwzględniać obiektywną ocenę pracy, rzeczywiste, a nie pozorowane zasługi, a więc wynagradzać szczególne, nie zaś przeciętne osiągnięcia. Liczba tytułów uprawniających do premii i nagród powinna być niewielka, gdyż rozdrobnienie takich tytułów powoduje, że pracownik otrzymując jednocześnie kilka rodzajów premii przestaje dostrzegać związek między własnym wkładem pracy a otrzymywaną nagrodą, co znacznie osłabia jego motywację i aktywność zawodową. Odpowiednio krótki powinien też być odstęp czasowy między nabyciem prawa do premii a jej wypłatą. Zbyt długi okres wyczekiwania redukuje wartość gratyfikacyjną nagrody, krótki natomiast wydatnie ją podnosi.

2.2.5. Stosowanie efektywnych form płacy

Stosowane formy płac powinny stymulować efektywność gospodarowania, tj. ilość, jakość i oszczędność, a nie tylko samą ilość, albowiem ta powinna być kształtowana na optymalnym poziomie przez samą organizację pracy, nie zaś wyłącznie przez płacę. Poza tym powinny być one dostosowane do rodzaju pracy, stopnia trudności zadań i warunków sytuacyjnych ich wykonywania; w stosowaniu natomiast powinny być proste, zrozumiałe, sprawiedliwe i skuteczne. Zdaniem J. Jagasa, efektywna forma (system) płacy powinna spełniać następujące warunki1:

•    umożliwiać płacenie wysokich wynagrodzeń w przypadku bardzo efektywnej pracy i stwarzać możliwości pozbawienia znacznej części zarobku w przypadku nieefektywnej pracy;

•    w sposób precyzyjny i zrozumiały określać kryteria kwalifikacyjne, zaszeregowania robót oraz przyznawania stawek;

•    zawierać jak najmniejszą liczbę jasno sprecyzowanych elementów;

•    zawierać prawidłowe proporcje płacowe między elementami stałymi, należnymi z tytułu stosunku pracy, oraz elementami ruchomymi, uzależnionymi od wyników pracy;

1

J. Jagas, Etapy organizacyjnego doskonalenia systemu płac a wzrost wydajności pracy, [w:] Ekonomiczno-bodźcowe uwarunkowania wydajności pracy, praca zbiorowa pod red. J. Jagasa, Opole 1985, s. 209.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0139 bmp 278 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU 112. Dlaczego w procesie zarządzania nie struktury, lec
skanuj0036 bmp 72 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU *    samoświadomość obronna, tworzenie so
skanuj0039 bmp 78 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU *    uzdolnienia zawodowe, temperament,
skanuj0047 bmp 94 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU bezrobocie, mimo iż nie stać nas na koszty ekonomiczne,
skanuj0057 bmp 114 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIUTabela 5.Wpływ barw na organizm i psychikę
skanuj0064 bmp 128 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU formułuje je w postaci przekazu oraz (3) przekazuje pop
skanuj0065 bmp 130 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU i odczucia, prezentują własne przemyślenia i postawy, c
skanuj0068 bmp 136 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU1. ISTOTA I RODZAJE MOTYWACJI 0 X Osiąganie znaczących r
skanuj0069 bmp 138 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU od siły motywacji. Nawet silna motywacja, jeśli nie poc
skanuj0070 bmp 140 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU Aktywnością człowieka kierują różne cele, do których on
skanuj0074 bmp 148 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU mu zaspokajalności”. Wartości są celami dążeń ludzi, a
skanuj0076 bmp 152 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU jasna znaczenia omawianego układu potrzeb dla badania i
skanuj0078 bmp 156 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU •    potrzeba oparcia emocjonalnego - wy
skanuj0080 bmp 160 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU nym charakterem ludzkiej działalności”1. Wartości są wi
skanuj0081 bmp 162 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU Rys. 21. Motywacja zachowań według teorii oczekiwań
skanuj0082 bmp 164 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU cielami poszczególnych państw pod względem preferencji
skanuj0085 bmp 170 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU jeri (zachowań) w pracy, dających im zadowolenie i poma
skanuj0087 bmp 174 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU 4.    Powiedz podwładnym, co robią źle.
skanuj0090 bmp 180 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU łeczne oraz zapewniając im poczucie przydatności i znac

więcej podobnych podstron