skanuj0131 bmp

skanuj0131 bmp



262 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU

tuacja staje się konfliktowa. Pracownicy będący w takiej sytuacji angażują się w spór emocjonalnie, zbyt ostro reagują i nie są zdolni do uznania innej niż własna racji. Ich zachowania cechuje irytacja i wściekłość, zazdrość i nienawiść, co niszczy wzajemną życzliwość i współpracę, przeszkadza w spokojnym, rzeczowym myśleniu. Przyczyn takich sytuacji w każdej firmie może być wiele1. Potencjalne źródła konfliktów pokazuje tabela 11.

W nowoczesnej firmie nie ma miejsca na konflikty, lecz jest miejsce na partnerskie stosunki, oparte na zaufaniu i współpracy, swobodnej i otwartej dyskusji, na wspólnym ustalaniu celów oraz środków ich realizacji (styl partycypacyjny). Tylko bowiem troska o wspólne dobro, pełne zaangażowanie pracowników w sprawy przedsiębiorstwa, rzeczowa dyskusja (nawet ostra), zdrowe stosunki międzyludzkie oraz dbałość o rozwój sprawności i zdolności pracowników (tzw. piąta funkcja zarządzania) mogą mu pozwolić na stawienie czoła konkurencji i wyzwaniom przyszłości2.

Kierownictwo firmy musi zapobiegać konfliktom, wyszukiwać i likwidować źródła ich powstawania, umieć się zachować w sytuacji konfliktowej i przede wszystkim - nie generować konfliktu. Niestety, często właśnie menedżerowie stają się przyczyną konfliktów, nie umiejąc reagować na krytyczne sytuacje społeczne3.


Zdaniem T. Wacha, powstawaniu konfliktów sprzyjają następujące cechy (ułomności) menedżera:

★    skłonności autorytarne,

★    makiawelizm,

★    dogmatyzm,

★    niska tolerancja na stres,

★    niewrażliwość empatyczna,

★    skłonności psychopatyczne,

★    brak umiejętności komunikowania się4.

Jeśli więc menedżer stosuje autokratyczny styl zarządzania i przypisuje sobie wyższą wartość niż innym, to będzie uważał za ważniejsze swoje potrzeby, cele i preferencje niż potrzeby podwładnych i będzie dążył do ich zaspokajania, nierzadko manipulując innymi i nie wykazując należytego zrozumienia dla ich potrzeb i aspiracji. Usunięcie sytuacji konfliktowej lub złagodzenie konfliktu wymaga zazwyczaj od menedżera sporo wysiłku i energii. Każdy konflikt jest jedyny w swoim rodzaju, trudno więc znaleźć uniwersalne rozwiązanie dla wszystkich sytuacji konfliktowych. Oznacza to, że sposoby rozwiązywania konfliktów muszą być różne, zależnie od stron biorących w nich udział i zaistniałej sytuacji krytycznej5. Niemniej, można zaproponować pewien ogólny sposób postępowania ułatwiający kontrolę przebiegu konfliktu i sterowanie sytuacją konfliktową. Poglądowo przedstawia to rysunek 29.

W procesie tego sterowania można wyróżnić kilka etapów działania menedżera:

Etap I


Identyfikacja przedmiotu sporu (postrzeżenie konfliktu i jego lokalizacja). Idzie tutaj o znalezienie odpowiedzi na pytanie, czy rzeczywiście jest konflikt, czy narasta on wokół jakiegoś procesu, rezultatu tego procesu czy obu spraw naraz; czy chodzi o osiągnięcie celu, czy sposobu jego zdobycia, czy obie strony zachowują się konfliktowo i czy konflikt zagraża organizacji. Menedżer powinien określić zaistniałą sytuacją w kategoriach wartości i współzależności poszczególnych zespołów pracowniczych przy wykonywaniu zadań. Powinien się starać ocenić stopień podobieństwa wyznawanych wartości (wartości, cele, orientację zespołów, wzajemne zaufanie itp.) oraz stopień współzależności rozwiązywanych zadań (wpływ

1

   Zob. Z. Nęcki, Negocjacje w biznesie, dz. cyt., s. 152-156.

2

   Por. J. Penc, Zarządzanie w zmieniającym się środowisku, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 1993, z. 1, s. 121-134.

3

   Por. K. Doroszewicz, Trudne sytuacje w kierowaniu, „Wektory Gospodarki1' 1989, nr 6, s. 52-55.

4

   T. Wach, Ryzyko konfliktu, „Przegląd Oragnizacji” 1991, nr 7, s. 27.

5

   Zob. P.J. Dąbrowski, Praktyczna teoria negocjacji, dz. cyt., s. 98-100; L.H.

Haber, Management. Zarys zarządzania matą firmą, dz. cyt., s. 217-219; R.

Stocki, Sposób na konflikty, „Businessman Magazine” 1944, nr 4, s. 100-101.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0108 bmp 216 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU robku. Uwalnia się w ten sposób od zagrożenia ubóstwem,
skanuj0078 bmp 156 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU •    potrzeba oparcia emocjonalnego - wy
skanuj0117 bmp 234 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU zmieniających się nagle i przerywanych. Ruchy swobodne
skanuj0129 bmp 258 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU 258 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU Dobra komunikacja opiera
skanuj0036 bmp 72 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU *    samoświadomość obronna, tworzenie so
skanuj0039 bmp 78 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU *    uzdolnienia zawodowe, temperament,
skanuj0047 bmp 94 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU bezrobocie, mimo iż nie stać nas na koszty ekonomiczne,
skanuj0057 bmp 114 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIUTabela 5.Wpływ barw na organizm i psychikę
skanuj0064 bmp 128 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU formułuje je w postaci przekazu oraz (3) przekazuje pop
skanuj0065 bmp 130 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU i odczucia, prezentują własne przemyślenia i postawy, c
skanuj0068 bmp 136 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU1. ISTOTA I RODZAJE MOTYWACJI 0 X Osiąganie znaczących r
skanuj0069 bmp 138 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU od siły motywacji. Nawet silna motywacja, jeśli nie poc
skanuj0070 bmp 140 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU Aktywnością człowieka kierują różne cele, do których on
skanuj0074 bmp 148 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU mu zaspokajalności”. Wartości są celami dążeń ludzi, a
skanuj0076 bmp 152 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU jasna znaczenia omawianego układu potrzeb dla badania i
skanuj0080 bmp 160 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU nym charakterem ludzkiej działalności”1. Wartości są wi
skanuj0081 bmp 162 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU Rys. 21. Motywacja zachowań według teorii oczekiwań
skanuj0082 bmp 164 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU cielami poszczególnych państw pod względem preferencji
skanuj0085 bmp 170 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU jeri (zachowań) w pracy, dających im zadowolenie i poma

więcej podobnych podstron