skanuj0224 bmp

skanuj0224 bmp



2. Budowanie rynku usług medycznych 225

w szczególności - lekarzy. Przekłada się to na zróżnicowanie sytuacji materialnej, która jest ogólnie oceniana jako bardzo słaba. Dlatego też lekarze często poszukują dodatkowego źródła zarobkowania poza swoim pierwszym miejscem pracy. W takim przypadku niesłychanie ważnym postulatem jest budowanie lojalności wobec macierzystej organizacji. Tylko na niej można budować sprawne i efektywne zespoły pracownicze.

Ważnym aspektem zarządzania personelem jest budowanie kultury organizacji. Warto przytoczyć w tym miejscu definicję Ch. Gronroosa, który posługuje się pojęciem „kultury usługowej”102:

[...] jest to kultura organizacyjna, w ramach której istnieje zrozumienie dla znaczenia wysokiej jakości usług i gdzie świadczenie wysokiej jakości usług zarówno wewnętrznym, jak i zewnętrznym klientom stanowi naturalny sposób życia i najważniejszą normę dla wszystkich.

Usługi medyczne, z uwagi na swoją specyfikę, muszą być utożsamiane nie tylko z procesem organizacyjnym, ale przede wszystkim z punktem widzenia klien-ta-pacjenta, dla którego pobyt w zakładzie opieki zdrowotnej, zwłaszcza w szpitalu, jest przeżyciem. Intensywność przeżyć oraz ocena tego doświadczenia uzależnione są od charakteru interakcji, jakie występują pomiędzy pacjentem i personelem, czyli pomiędzy usługobiorcą i usługodawcą.

Jak wynika z ocen pacjentów, subiektywny odbiór jakości świadczeń zdrowotnych jest bardzo często uzależniony od fachowości i uprzejmości rejestratorki w przychodni i sprawności organizacyjnej zakładu. Jest to o tyle zrozumiałe, że obiektywna ocena fachowości personelu medycznego przez pacjenta nie jest możliwa w trakcie świadczonej usługi, o ile pacjent nie ma stosownego wykształcenia. Zwykle oceny takie możliwe są expost i opierają się na wynikach procesu leczenia i samopoczuciu pacjenta.

Siła i wartość relacji powstających pomiędzy pacjentem i personelem zakładu w trakcie świadczonej usługi zależy od nastawienia, umiejętności i kompetencji usługodawcy, a te mają fundamentalne znaczenie dla jakości usług świadczonych przez zakład.

Jednym z nowszych trendów zarządzania zasobami ludzkimi jest zarządzanie wiedzą. W dobie szybkiego rozwoju nowych technologii medycznych i rynku farmaceutycznego, prawidłowe zarządzanie wiedzą w zakładzie opieki zdrowotnej należy uznać za ważny obowiązek kadry zarządzającej.

1112 Cyt. za Szwajlik-Buczyńska A., Zastosowanie marketingu wewnętrznego w kształtowaniu kultury organizacji firmy usługowej, materiały IX Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Zarządzanie organizacjami gospodarczymi w przyszłości”, Łódź 2002.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0220 bmp 2. Budowanie rynku usług medycznych 221 Zdrowie jest priorytetem, którego realizację
skanuj0222 bmp 2. Budowanie rynku usług medycznych 223 Podstawową cechą rynku usług medycznych w Pol
skanuj0226 bmp 2. Budowanie rynku usług medycznych 227 niezbędnych danych, pozwalający na ich łatwe
skanuj0228 bmp 2. Budowanie rynku usług medycznych 229 Specyfika rynku usług medycznych przejawia si
skanuj0230 bmp 2. Budowanie rynku usług medycznych 231 na własności prywatnej. Prywatyzacja, to znac
skanuj0232 bmp 2. Budowanie rynku usług medycznych 233 w ochronie zdrowia"4. Na podstawie przea
skanuj00006 bmp Budowa genomu człowieka i”.:sekwencje
skanuj0144 bmp 3. Charakterystyka programów restrukturyzacji w województwach 145 szczególnie poza du
P1010059 26. Relacje popyt podaż na rynku usług medycznych bezpośrednio są kreowane przez: Ig A. kon
PL-B.W.32. Wymienia zasady funkcjonowania rynku usług medycznych w Polsce oraz wybranych krajach UE.
43441 skanuj0223 231 Jednym z podstawowych aspektów rynku oligopolis tycznego jest polityka cenowa.
skanuj0009 bmp Str.l/2 Załącznik: Zakładowy Kodeks GMP/GHP Podstawa prawna Akty prawne na podsta
skanuj0048 bmp 48 CZĘŚĆ I. Przegląd współczesnych instrumentów zarządzania wpływ wiedzy i nowych tec
skanuj0111 bmp 222 MOTYWOWANIE W ZARZĄDZANIU cej niż naukowcy, lekarze, nauczyciele czy pracownicy k
skanuj0174 bmp 7. Ustrój ochrony zdrowia 175 inspekcja farmaceutyczna. Obie inspekcje działają także
skanuj0257 bmp 258 CZĘŚĆ IV. Przyszłość systemu ochrony zdrowia stanu zdrowotności mieszkańców, na k

więcej podobnych podstron