ScanImage006 bmp

ScanImage006 bmp



przedmiotów, ruchy rączkami, podskakiwanie, darcie papieru, większe zainteresowanie przedmiotami niż ludźmi (np. rury, urządzenia, żaluzje), dziwactwa związane z ubieraniem.

Dziecko autystyczne z reguły funkcjonuje równo, poprawę można uzyskać dzięki długotrwałej, systematycznej pracy. Lepiej rokują dzieci o wyższym poziomie intelektualnym.

Teorie powstania autyzmu:

-    zmiany poszczepienne

-    zakażenie drożdżami/ grzybem- chęć na słodycze u tych dzieci.

-    uszkodzenia układu nerwowego (wczesnodziecięce padaczki, napady skłonów)

-    teoria podwzgórzowa

-    zbyt szczelny filtr podwzgórza, niewrażliwość na bodźce lub mało szczelny filtr podwzgórza, nadwrażliwość na bodźce

Dzieci autystyczne poznają przedmioty innymi zmysłami wtedy, gdy robić tego już nie powinny (np. obstukiwanie). Dzieci te mogą mieć trochę inny próg bólu, żeby w' ogóle coś poczuć, potrzebują silnych bodźców- stąd epizody autoagresywme.

Dziecko nie może całkowicie wyjść z autyzmu, ale może poprawić swóje funkcjonowanie.

Wybiórcze zdolności dotyczą pewnej sfery (np. uczenie się na pamięć cyfr, rozkładów' jazdy, programów' telewizyjnych)- gdy skupiają się na tej czynności, inne rozwijają się gorzej, bo nad nimi nie pracują.

Diagnostyka CUN (w' tym badanie funkcjonalne) —>■ strukturalnie    mózg    może    być

w porządku, ale nie funkcjonuje on jak trzeba.

-    brak leczenia farmakologicznego.

-    gdy dziecko jest bardzo pobudzone, podaje się środki uspokajające.

-    terapia behawioralne

-    metody często bardzo drastyczne (to wygląda jak tresura)

-    wzbudzanie ośrodka rytmu i rymu (ćw. aparatu mowy dzięki wierszykom- echolalie, skojarzenie czynności z gestem- nie tylko mówię, ale i pokazuję)

-    należy pracować nad kontaktami społecznymi

-    chodzenie do przedszkola, pow'olne wdrażanie dziecka w zajęcia (często najpierw lepszy kontakt z dorosłymi)

-    nie znoszą zmian terapeuty

-    intensywna terapia logopedyczna

-    terapia w kierunku usamodzielnienia tych dzieci

-    terapia 1 na 1 (jedna osoba z autyzmem + jeden terapeuta)

-    usługi opiekuńcze:    można uzyskać pomoc

psychologa, realizującego określony zestaw' zadań-pro wadzenie programów', stymulacja danej sfery

F 84.1 Autyzm atrmmt

-    późniejszy początek (po 3 r.ż.)

-    brak odchyleń w jednej lub dwóch sferach Problem: rozróżnienie autyzmu atypowego od dysfazji rozwojowej (możliwe dzięki badaniom funkcjonalnym ośrodków mowy - w Polsce raczej niedostępne). Postępowanie terapeutyczne wobec tych zaburzeń jest zasadniczo takie samo.

F 84.2 Zespó łRetia

-    typowe objawy autystyczne, ale jest to choroba UN

związana z przemianą    metaboliczną (choroba

genetyczna związana z przemianą białkową)

-    choroba postępująca (pomimo terapii coraz gorsze wyniki), może skończyć się śmiercią

-    zwykle dziewezynki przed 3 r.ż.

-    „myjące” ruchy rąk- stereotypowe, regres mowy, w

miarę trwania choroby    pojawiają się objawy

neurologiczne, niedobór    wagi, wzrostu, napady

bezdechu, napady padaczkowe

F 84.3 Dziecięce zaburzenia dezintezracyine

-    rzadko rozpoznawane-    często przypominają

schizofrenię wezesnodziecięcą

-    po okresie prawidłowego rozwoju szybka utrata umiejętności w 2-3 sferach, do twego izolacja od otoczenia, nasilone ruchy stereotypowe, mani ery zmy

-    bardzo często znajduje się przyczynę organiczną

F 84.4 Zaburzenia hiperkinelyczne z towarzyszącym upośledzeniem umysłowym i ruchami stereotypowymi

-    upośledzenie umysłowe od umiarkowanego w dół

-    pobudzenie i nadruchliwość

-    problemy w kontaktach społecznych

- bardzo zły rozwój mowy

- nasilone stereotypie    ruchowe (często autoagresywmem np. uderzenia głowę, gryzienie, wyry wenie włosów')

-    grupa dzieci, których jest najwięcej, jeśli chodzi o autyzm- 85%

F 84.5 Zespół Asperzera

-    występuje u osób z dobrym intelektem

-    przede wszystkim zaburzenia w' sferze społecznej (kontakty z osobami bliskimi nie są najgorsze)

-    dobry rozwej mowy

-    stereotypowe zainteresowenia —» mogą zmieniać się w' czasie, np. rysowanie komiksów, zainteresowanie konstrukcjami, czasem określonym przedmiotem szkolnym; poświęcanie się jednej sferze życia, zaniedbywanie pozostałych-próba wyrwania z tych zainteresowań może wywołać agresywne zachowanie

-    częściej chłopcy (10:1)

-    brak potrzeby nawiązywania kontaktów' społecznych

-    niezrozumienie żartów' (wszystko biorą na serio), przysłów', uogólnień, przenośni, znaczenia przezwisk

5


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ScanImage002 bmp Te same efekty obserwuje się również w narożach budynków, oraz na styku ścian zewnę
ScanImage003 bmp dostrzegane przez innych, za spokojne, za grzeczne, łubiane przez nauczycieli. 2. U
ScanImage004 bmp N i ep oprawne r oz w i ąza nie i zo i a ej i termicznej słupów żelbetowych w ścian
ScanImage005 bmp Lj- długość mostka liniowego o numerze ‘i’[m]. A- pole powierzchni przegrody w osia
ScanImage007 bmp -    ogromna różnica pomiędzy IQ sł i bsł na korzyść skali słow
ScanImage008 bmp -    w przypadku zaburzeń hiperkinetycznych zachowania kwalifik
ScanImage010 bmp Zespół Gilles de la Touretta wymaga intensywnej farmakoterapii, dzieci z tym zespoł
ScanImage011 bmp rozpoznawanie dwubiegunowych zaburzeń afektywnych (F31.-) lub nawracających zaburze
ScanImage012 bmp otoczenia po ok. 6 tygodniach systematycznej kuracji farmakologicznej, prowadzonej
ScanImage013 bmp 5.    Zaburzenia zachowania, które obejmują: -    nie
ScanImage015 bmp jest przewlekły ze średnim czasem trwania 5 lat. Należy pamiętać o wysokim wskaźnik
ScanImage016 bmp Terapia rodzin Farmakoterapia- skuteczne niektóre leki przeciwdepresyjne np. fluoks
skanuj0060 bmp s Przedmowa do trzeciego wydania się dowodzić przydatności tego rodzaju pomocy w kszt
wpr do ped bmp Przedmiot: Wprowadzenie do pedagogiki (studia stacjonarne pierwszego stopnia, I rok P
20101214 141607 bmp PRZEDMOWA Johnson Kent Wright Jeszcze siedemdziesiąt lat po pierwszym wydaniu Pa
ScanImage115 UKŁAD MIĘŚNIOWY mięsień piszczelowy przedni mięsień piersiowy większy mięsień
ScanImage63 600 ’ 400 —    dla suwnic o napędzie elektrycznym i udźwigu większym od 5
DSC07207 "■ssBssr- MŁODZI MĘŻCZYŹNI & PALACZE PAPIEROSÓW Większość <35 rż., część

więcej podobnych podstron