P1010706

P1010706



4


2, Teoria zachowań konsumenta

podkreślana jest kwestia wyboru, podjęcia decyzji wyboru produktu lub usług oraz dokonanie zakupu. Niemniej, w konsekwencji przyjętych przez nas p0, przednio założeń dotyczących podejścia ekonomicznego zachowań ludzkich, na, leżałoby do nich dodać kwestie preferencji i reakcji na parametry rynkowe, p0. zostawiając poza polem rozważań kwestie konsumowania, spożycia czy dysponowania dobrami i usługami konsumpcyjnymi, które wykraczają poza obszar ekonomii.

Biorąc powyższe pod uwagę, zachowania konsumenckie można określić jako przygotowanie decyzji wyboru produktu lub usługi zgodnie z indywidualna skalą preferencji i realnie dostępną siłą nabywczą oraz dokonanie zakupu.

2.3. Tradycyjna teoria wyboru

Dotychczas funkcjonująca teoria zachowań konsumenta opierała się na założenia ze jednostka konsumpcyjna, na przykład gospodarstwo domowe, dąży do maksymalizacji użyteczności, którą uzyskuje bezpośrednio z usług dostarczanych przez tow ary kupione na rynku.

Maksymalizacja użyteczności zależeć będzie od dochodu i cen dóbr. Zmiany popytu niezwiązane ze zmianami dochodu realnego i cen relatywnych przypisuje sie zmianom w gustach. Te trzy czynniki łącznie: dochód, ceny i gusty, według tradycyjnej teorii wyboru, w pełni wyjaśniają zachowania konsumpcyjne.

W początkowej wersji teorii wyboru ekonomiści nadali pojęciu użyteczności charakter subiektywny, wiążąc je z psychicznym nastawieniem poszczególnych jednostek konsumentów do określonych dóbr. Prekursorem tego ujęcia był Herman H. Gosseo, który przyjął założenie, że człowiek tak kieruje swym życiem, by suma przyjemności (użyteczności) była jak największa. Sformułował również pewne prawidłowości, które nazwano pierwszym i drugim prawem Gossena (prawo malejącej użyteczności i prawo wyrównywania się użyteczności krańcowych/'. To drugie prawo miało oznaczać punkt równowagi konsumenta, optimum konsumenta lub gospodarstwa domowego.

Po Gossenie zarówno William S. Jevons (szkoła neoklasyczna), jak i Carl Menger (szkoła psychologiczna) i Leon Walras (szkoła matematyczna) nadają pojęciu użyteczność sens subiektywny.

Według Jevonsa należy odróżnić całkowitą użyteczność jakiegoś dobra, która stopniowo wzrasta, od użyteczności jednostki tego dobra, która maleje. Im

1 A. Hodoly, Wstąp do badań rynku, Warszawa 1961, s. 51 i dalsze.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
70000 P1010704 2. Teoria zachowań konsumenta Po trzecie, zakłada się, że preferencje konsumentów nie
45467 P1010702 2. Teoria zachowań konsumenta r-.;™. p,xła-M > cena. a więc podstawowymi parametra
43629 P1010714 40    X Teoria zachowań konsumenta ■ prvxes />cu społecznego,
*> 2. Teoria zachowania konsumenta b)    Przedstaw graficznie zbiór budżetowy kons
72087 P1010708 Peoriłi zachowań konsumenta UK i-► 1 V - użyteczność, Q - ilość dobra, UK - użyteczno
2. Teoria zachowania konsumenta 1ZADANIA 1. Wiesz, że dostępne obecnie dla konsumenta koszyki dóbr x
P1010712 2 7eori*i zachowań konsumenta ir d rTNt/iłwosci. kr ora spełnia określone kryteria CnP- co
P1010711 2.5. Racjonalność zachowań konsumenta 37 określonym poziomie nakładów. Natomiast w drugim u
14604 P1010712 2 7eori*i zachowań konsumenta ir d rTNt/iłwosci. kr ora spełnia określone kryteria Cn
PZK118 118 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH (amerykańskim) jest olbrzymia. Korzystając z porady zn

więcej podobnych podstron