s05

s05




Wersje rozwojowe samolotu „Zero”:

A) prototyp 12*<Sfa‘f A6M1: B) Rtisen 21, A6M2; C) Rei-smki-rensen 11, A6M2-K; D) ./Vi-shiki-suiser., A6M2-N; E) Rtisen 32, A6M3; F) Rtisen 22, A6M3; G> Rtisen 52, A6M5; H) Rei-shiki-rmsen, A6M5-K; I) Rtisen 52c, A6M5c; J) Rtisen 63, A6M7; K) Rtisen 54c, A6M8c

zamiast jednostopniowej. Poprawiony silnik, oinaczotv Sakat 21, zastosowano do napędu wersji A6M3. Silnik ten, którego produkcje rozpoczęły zakłady w Musahi. osiągał moc startową 832 kW (1130 KM) przy 2750 obr/min.

Pierwszy egzemplarz samolotu A6M3, zmontowany w czerwcu 1941 roku. miał nową osłonę silnika ze zmienionym chwytem powietrza do sprężarki i poprawiony obrys górnej części przodu kadłąba w celu polepszenia widoczności z kabiny pilota. Silnik napędzał śmigło urno-przestawialne o średnicy powiększonej do 3,05 m. Z powodu większej masy i objętości silnika Sakat 21 konieczne stało się zmniejszenie pojemności zbiornika paliwa w kadłubie z 98 do 60 1. Począwszy od 4 płatowe* powiększono zapas amunicji do działek 20 mm z 60 do 100 pocisków na działko. Przeprowadzone próby wykazały, ze osiągi samolotu z nowym silnikiem wzrosły mniej, niż oczekiwano, a jednocześnie jednostki operacyjne proponowały likwidację mechanizmu składania końcówek skrzydeł a usunięcie klapki wyważającej lotki celem uproszczenia obsługi i poprawienia zwrotności przy dużej prędkości. Gdy zmiany te dały również wzrost prędkości wznoszenia i prędkości maksymalnej o 3 km h bez spadku zwrotności przy małej prędkości, dowództwo lotnictwa marynarki wojennej nakazało zakładom Mitsubishi likwidację składanych końcówek skrzydeł (co zmniejszyło rozpiętość do 11 m) a rozpoczęcie produkcji samolotu jako Myśliwiec

Pokładowy Typ 0 Model 32, A6M3. Zamówienie złożono również w zakładach \akajima. Od lipca 1941 roku wytwórnia Mitsubishi wyprodukowała 343 maszyny. Nowe samoloty, z którymi piloci amerykańscy zetknęli się po raz pierwszy w październiku 1942 roku nad Wyspami Salomona, początkowo identyfikowane były, z powodu prostego obrysu końcówek skrzydeł, jako zupełnie nowa konstrukcja, co spowodowało nadanie jej nowej nazwy kodowej ,.Kap** (było to przezwisko gen. H. Arnolda, szefa sztabu USAAF), szybko zmienionej, na skutek interwencji generała, na „Hamp”. Później, gdy pierwszy zdobyty w grudniu 1942 roku egzemplarz tego samolotu zidentyfikowano ostatecznie jako nową wersję samolotu ,,Zero”, jego kodowa nazwa zmieniona została na ,,Zeke 32’’.

R ELS EN 22, A6M3. Zmniejszenie łącznej pojemności zbiorników paliwa i powiększenie zużycia paliwa przez silnik o większej mocy spowodowało redukcję zasięgu samolotu Reiserr 32 w porównaniu z wcześniejszą wersją Reism 21. Zasięg samolotu był podstawowym kryterium w walkach nad Wyspami Salomona i jednostki bojowe zażądały dostarczenia zmodyfikowanej wersji tego samolotu o zasięgu co najmniej równym poprzednikowi. Po zakończeniu produkcji samolotów typu Rtisen 32, zakłady Mitsubishi przestawiły się na produkcję Modelu 22, wyposażonego w skrzydło z wersji A6M2 z końcówką składaną

5


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
s03 (4) Rozwój samolotów wielozadaniowych Jak-12 I    — AIR-5, 2 — AIR-6, 3 — AIR-6A,
13958 okladka2 5. Drugi prototyp 12-Shi, A6M1. Yokosuka, Honsiu, listopad 1939 r. 6. Reisen 11, A6M1
okladka2 (35) Sylwetki rozwojowe samolotów transportowych konstrukcji O. Antonowa (od góry): An-2, A
s12 (2) Klapa samolotu „Zero” w pozycji wychylonej (widok lewego skrzydła w kierunku kadłu
okladka2a Rozwój samolotów szkolno-tiJeningowych w PRL (od góry): Zak-3 z silnikiem o mocy 65 KM (19

więcej podobnych podstron