IMAG0802 (4)

IMAG0802 (4)



LXX „Robić z psychologii .|izjolQgię tó błąd**; ^ powiedział4^. Tak myśląc Sam był w błędzie. Bfa j ego - usprawiedliwienie ?to tylk| da się powiedzie^ że za jego .życia nauki biologiczne nie doś| jószcze były rozwiniętej aby na nich można ;ibyło budować pjsy-r chologięi.^Uczynił; to WU Wundt dopięto-.-w 1873 roku.

Tym się tłumaczy, dlaczego Herbart nie stosował w swoich badaniach metody eksperymentalnej, choó* niektóre . miejsca w jego pismach zdają się świadczyło tym, że potrzebę eksperymentu odczuwał. Tak np. ty Zarysie '(§ 290) powiada on: „Czy indywidualności mogą znosić bez szkody przymus, którego wymaga; wyćwiczenie zręczności^i’— jesteto zagadnię^Sktórego w tej*.^chwiM^me da. się rozstrzygnM.; b e z d o św i a d c ż e ń”.

Tak więc Herbart jak gdyby rozumiał potrzebę ekspery-^mehtmj^afe go nie podejmował poza tym, że naprawdę zaczynał nauczanie filologii klasycznej od czytania Odysei po grecku. To był .jego eksperyment pedagogiczny. Natomiast uprawiał obserwację. Osiągał przy tym trafne wyniki, o ile mu nie wypaczała faktów wyznaWana>|if:^^ niego doktryna. Ale to tafe lut jest — ludzie bardzo    Widzą nie to, co mają przedŁaj

oczami, ale to, w    Dobry...to przykład apercepej||

w znaczeniu, jakie Herbart nadawał temu terminowi. Zanadto Wierzył w swoją doktrynę, i dlatego do niej dociągał fakty dane W doświadczeniu. Tym się tłumaczy, dlaczego np. nie zauważył, że życie uczuciowe i Chcenia rozwijają się w dziecku wcześniej od życia umysłowego.

Zbytnie przywiązanie do własnej filozofii sprawiło, że Herbart, który tak usilnie pracował nad zbudowaniem pedagogiki | n a u k o w e j, stworzył właściwie system pedagogiki f i 1 o z o-ficznej. Taki charakter miały już dwie dyscypliny pomocni-^ cze pedagogiki: etyka i psychologia. Taki charakter miała również zbudowana na nich pedagogika. Była ona ważnym ogniwem w systemie filozofii Herbarta, a system ten pełen był dowolnych hipotez metafizycznych.

i Georg Weiss, Herbart wid seine Schnie, Miinchen 1928, s, 184. E. Reinhardt.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMAG0806 (5) LXXIV Adams J., Herbartian Psychologu Applied to Education, London 1897. Darroch A., He
[ego]04 66 Ego ficzne zarysy tej idei u Carusa i von Hartmanna, to musimy powiedzieć, że dopiero now
skanuj0019 (215) 220 ale niekoniecznie jest to błąd pochodzący z pobudliwości, bo może to być błąd z
RZYM 103 -    Doprawdy? To teraz powiedz mi całą resztę... Juan i Tatę włączyli się
skanowanie0077 (11) 562 TABULA RASA Inny psycholog rozwojowy, Frank Farley, powiedział dziennikarzow
page0141 131 mistykami. Ale równie niesłusznem byłoby sposobem takim dzielić psychologię od fizyki,
page0291 287 się go pozbyć. Któż jednak może to o sobie powiedzieć, któż chce być nieszczęśliwym? Na
skanowanie0077 (11) 562 TABULA RASA Inny psycholog rozwojowy, Frank Farley, powiedział dziennikarzow
skanowanie0082 (11) 567 DZIECI wieśnicy. „Pokładam nadzieję w Bogu, że to nieprawda” - powiedziała p

więcej podobnych podstron