img041 (19)

img041 (19)



Współczynnik

elastyczności cenowej popytu

Współczynnik

elastyczności dochodowej popytu

Dobro X

1,26

-2,16

Dobro Y

0,52

0,73

LITERATURA

1.    Begg D., Fischer S., Dornbusch R., Mikroekonomia, PWE, Warszawa 2007.

2.    Blaug M., Teoria ekonomii, Ujęcie retrospektywne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994.

3.    Czarny B., Rapacki R., Podstawy ekonomii, Wyd. II, PWE, Warszawa 2002.

4.    Dach Z., Pollak A., Przybylska K., Zbiór zadań z mikroekonomii, Wydawnictwo Naukowe SYNABA, Kraków 2002.

5.    Dach Z., Wprowadzenie do ekonomii, Akademia Ekonomiczna Kraków, Kraków, 2004.

6.    Kamerschen D.R., McKenzie R. B., Nardinelli C., Ekonomia, Fundacja Gospodarcza NSZZ „Solidarność” Gdańsk 1991.

7.    Klimczak B., Mikroekonomia, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2006.

8.    Marks S.G., Samuelson W.H., Ekonomia menedżerska, PWE, Warszawa 1998.

9.    Milewski R. (red.), Podstawy ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.

10.    Nasiłowski M„ System rynkowy, Podstawy mikro- i makroekonomii, Wydawnictwo Key Text, Warszawa 2002.

11.    Rekowski M., Wprowadzenie do mikroekonomii, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań, 2002.

12.    Varian Flal R., Mikroekonomia kurs średni - ujęcie nowoczesne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

13.    Zalega T., Mikroekonomia, Zbiór ćwiczeń i zadań, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007.

ROZDZIAŁ 5

TEORIA ZACHOWANIA KONSUMENTA

Iwona Gorzeń-Mitka

Konsument - niezależny podmiot gospodarczy, który podejmuje decyzje w oparciu o swoje własne preferencje i istniejące ograniczenia obiektywne w postaci dochodów i cen rynkowych dóbr konsumpcyjnych.

Gospodarstwo domowe - jedno- lub wieloosobowy podmiot gospodarczy działający w sferze konsumpcji, oparty najczęściej na więzach rodzinnych, którego celem jest wszechstronne zaspokojenie potrzeb wszystkich jego członków, dzięki dochodom uzyskiwanym również przez wszystkich bądź niektórych członków.

Użyteczność (utility) - miara (stopień) zadowolenia, jaką osiąga indywidualny konsument z konsumowania lub posiadania danego dobra.

Użyteczność interpretowana jest jako pewien dający się zmierzyć poziom zadowolenia, jaki konsument osiąga dzięki konsumpcji dobra.

Użyteczność całkowita (total utility - TU) - łączna satysfakcja uzyskiwana z konsumpcji (użytkowania) danej ilości określonego dobra

n


TU = ZQ,


(5-1)


gdzie: i = 0,1 ... n

Qi - ilość konsumowanego dobra

_—Użyteczność marginalna (marginal utility - MU) - przyrost użyteczności całkowitej wywołany wzrostem konsumpcji danego dobra o jedną jednostkę:

AG,

n


(5.2;

TU = Y.MU,


(5.3



prawo Gossena


i=0


lenie z pierwszej konsumowanej jednostki dobra jest znacznie większe niż z kolejnej jednostki. Przyrosty zadowolenia z konsumpcji mierzone jako uży teczność marginalna zmniejszają się wraz ze wzrostem ilości konsumowanego do bra. Zależność ta jest odwr;



2'


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
img041 (19) Współczynnik elastyczności cenowej popytu Współczynnik elastyczności dochodowej popytu
img041 (19) Współczynnik elastyczności cenowej popytu Współczynnik elastyczności dochodowej popytu
ekonomia Zależnie od wielkości współczynnika elastyczności cenowej popytu podniesienie lub obniżeni
= siła względnej reakcji popytu na względną zmianę ceny 0 Współczynnik* elastyczności cenowej popytu
Mikra3 Współczynnik elastyczności cenowej popytu dobraprzyjmuje znak ujemny (odwrotna relacja
Mikra3 Współczynnik elastyczności cenowej popytu dobraprzyjmuje znak ujemny (odwrotna relacja
elassssssssssssssss Tabela. Rodzaje elastyczności cenowej popytu Rodzą; (nazwa) popytu Opis słowny
Elastyczność dochodowaELASTYCZNOŚĆ CENOWĄ POPYTU (ZWYKŁA) •    WSKAŹNIK CENOWEJ
Determinanty elastyczności cenowej popytu, - czyli, od czego zależy 0 Poziom ceny - czym wyższa cena
Q Determinanty elastyczności cenowej popytu, - czyli, od czego zależy 0 Poziom ceny - czym wyższa ce
1499792p1158469924772?46136 n W przypadku dóbr niższego rzędu współczynnik elastyczności dochodowej
Determinanty elastyczności cenowej popytu: 1)    dostępność substytutów - jeżeli
86102 skanuj0071 (14) 79 proporcjonalnie w stosunku do wzrostu dochodów konsumentów. Współczynnik el

więcej podobnych podstron