IMG80 (3)

IMG80 (3)



Zastosowanie programów komputerowych w terapii pedagogicznej dzieci dyslektycznych

Dziecko dyslektyczne mające problemy z dokładnym postrzeganiem kształtów grając w „MatcITem” ma okazje doskonalić te funkcję. Pożądane jest, by dziecko omawiało każdą „odkrytą” kartę i wspomagało w ten sposób funkcjonowanie swego analizatora wzrokowego ■ słuchowym. Podczas pracy z „Match'em” ćwiczy sie również zapamiętywanie obrazów, co nie jest mocną stroną dyslektyka.

„Tetra-Veks”

„Tetra-Veks” to program S. Fergusona działający w środowisku Windows. Jest to niewielka, lecz bardzo ciekawa aplikacja przydatna w terapii wspomaganej komputerem. Zadaniem grającego jest zapoznanie się z czterema kwadratami (w wersji najprostszej), z których każdy podzielony jest przekątnymi na cztery trójkąty. W każdym trójkącie umieszczona jest jedna cyfra (ewentualnie litera łacińska lub grecka). Obok kwadratów znajduje się pole z czterema wolnymi miejscami. Grający, przy użyciu myszki, musi przenieść wszystkie kwadraty na sąsiednie pole tak, by figury stykające się łączyły trójkąty zawierające taką samą cyfrę. Istnieje możliwość uzyskania pomocy — po wybraniu opcji Hint — komputer umiejscawia właściwie jeden kwadrat, a potem kolejne. Jeśli grający nie potrafi poradzić sobie z zadaniem, może — klikając Solve — zobaczyć prawidłowo ułożone wszystkie elementy, zapamiętać je, a następnie samodzielnie ułożyć. Najłatwiejsza wersja zawiera cztery kwadraty, ale wybrać leż można pole — 3x3,4x4,5x5i6x6.

Każde dziecko, a uczeń z dysleksją w sposób szczególny, pracując z „Tetra-Veks" ma sposobność ćwiczenia rozpoznawania i odróżniania symboli graficznych. Podczas przemieszczania kwadratów doskonali się orientacja przestrzenna i znajomość stosunków przestrzennych. Wykorzystanie tej aplikacji ma również znaczenie dla rozwoju wyobraźni, pamięci i sprawności myślenia.

„Puzzle”

Ostatnim z przedstawianych tu programów mogących znaleźć zastosowanie w początkowej fazie terapii dyslcksji są „Puzzle”. Aplikacja ta stworzona przez P. Bauckinghama funkcjonuje w środowisku Windows. Osoba grająca zapoznaje się z ułożoną prawidłowo układanką składającą się z prostokątów. Na każdej z tych figur znajdują się kolejne litery alfabetu lub jako całość stanowią one pewien obrazek. Może ich być piętnaście, trzydzieści pięć lub sześćdziesiąt trzy. Po zapoznaniu się z ułożonymi puzzlami — dziecko wybiera opcję „scramble”, która powoduje przemieszczenie się prostokątów. Grający używając myszki przesuwa elementy tak, by powstała prawidłowo ułożona układanka. Prostokąty można przesuwać w miejsce, które jest puste — a takie jest tylko jedno. Kiedy puzzle zostaną właściwie ułożone—gnijący otrzymuje pochwalę.

Program ten pomaga dziecku dyslektycznemu usprawniać pamięć obrazów graficznych oraz ćwiczyć orientację przestrzenna i znajomość stosunków przestrzennych, które są niezbędne dla nauki czytania i pisania. Dziecko może również realizować zadanie we własnym tempie, co jest ważną zaletą „Puzzli”. Dodatkowym walorem tej aplikacji - istotnym dla dyslektyków —jest okazja do ćwiczeń w rozpoznawaniu kształtów wielkich i małych liter.

Praca ze wszystkimi omówionymi wyżej programami komputerowymi daje sposobność wyzbycia się nieśmiałości i lękliwości typowej dzieciom dyslektycznym. Dzięki samodziel-

41


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMG66 (3) Zastosowanie programów komputerowych w terapii pedagogicznej dzieci dyslektycznych kowska
IMG68 (3) Zastosowanie programów komputerowych w terapii pedagogicznej dzieci dyslektycznych Rys. 1
IMG78 (2) Zastosowani* programów komputerowych w terapii pedagogicznej dzieci dyslektycznych —
54680 IMG74 (2) Zastosowanie programów komputerowych w terapii pedagogicznej dzieci dyslektycznych
84424 IMG91 Zastosowanie programów komputerowych w terapii pedagogicznej dzieci dyslektycznych Zast
IMG82 (3) Zastosowanie programów komputerowych w tempu pedagogicznej dzieci dyslektycznych •‘•Prack
IMG87 (2) Zanotowanie programów komputerowych w terapii pedagogicznej dzieci dyslektycznych NE

więcej podobnych podstron