Nartowska Różnice indywidualne0031

Nartowska Różnice indywidualne0031



nia dzieci, a przede wszystkim na te, które wyraźnie mają charakter lękowy, jak wycofywanie się z aktywności, szukanie ochrony, nieuzasadniony płacz lub przeciwnie — wywołują pobudzenie, niepokój ruchowy, a nawet agresję. Problemy związane z rozwojem emocjonalno-spo-łecznym dziecka należy w wywiadzie naświetlić nie tylko od strony objawowej w postaci opisu zachowania się i reakcji dziecka, lecz również biorąc pod uwagę warunki, jakie stwarza środowisko rodzinne. Częściowo informacje na ten temat uzyskujemy omawiając osiągnięcia lub opóźnienia rozwoju w zakresie poszczególnych sfer psychomotoryki. Na ich podstawie możemy wytworzyć sobie obraz stosunku matki i innych członków rodziny do dziecka i do jego różnorodnej działalności oraz uzyskać pewną orientację w wewnętrznych układach rodzinnych. Dla problematyki rozwoju emocjonalno-społecz-nego bywa to jednak niewystarczające, szczególnie gdy dziecko wykazuje zakłócenia w tej sferze rozwoju.

Jak wiadomo, reakcje emocjonalne dziecka oraz prawidłowe ukształtowanie się jego życia uczuciowego uzależnione jest od atmosfery panującej w rodzinie, na którą składa się wiele czynników zewnętrznych (warunki bytowe, rodzaj pracy rodziców, organizacja życia domowego), jak i wewnętrznych (cechy osobowości dorosłych, rodzaj stosunków i związków uczuciowych między nimi, ich przyzwyczajenia, nałogi, zainteresowania itp.). Atmosfera rodzinna może ulegać trwałym lub chwilowym zmianom i przekształceniom pod wpływem różnorodnych zdarzeń i sytuacji. Mogą one spowodować zakłócenia w związkach emocjonalnych rodziców lub rodziców i dzieci. Wszelkie nagłe lub stopniowo narastające negatywne przekształcenie się stosunków rodzinnych jest czynnikiem wybitnie zaburzającym emocjonalno-uczuciową sferę rozwoju dziecka.

W przypadkach zakłóceń emocjonalno-uczucio-wych i w społecznym funkcjonowaniu dziecka obserwowanym na terenie przedszkola powinniśmy, przeprowadzając wywiad z matką, dążyć do naświetlenia ich źródła. Wprawdzie nauczyciel przedszkola ma małe możliwości dogłębnego poznania życia rodziny swego wychowanka, tym niemniej pewien zakres wiadomości na ten temat ułatwi współpracę z rodzicami, uchroni ■ nauczyciela od popełniania błędów w stosun-* kach z opiekunami oraz pozwoli zrozumieć problemy dziecka.

Zbierane informacje powinny dotyczyć następujących zagadnień:

p Osobowości matki i ojca oraz osób bezpośrednio zajmujących się dzieckiem.

2.    Rodzajów interakcji między członkami rodziny i ich związków uczuciowych.

3.    Cech procesu wychowawczego realizowanego na terenie domu.

4.    Zdarzeń i sytuacji zakłócających normalny tryb funkcjonowania rodziny.

Jak już wspomniano, informacje na temat wewnętrznego życia rodziny uzyskujemy na podstawie wypowiedzi matki przy omawianiu rozwoju dziecka. Najkorzystniej jest więc rozwinąć w rozmowie powyżęj podane punkty, gdy. . nadarzy się ku temu okazja, nie wyodrębniając tej problematyki z całości wywiadu. Doświadczenie wskazuje, że na pytanie: „Czy rodzina pani żyje w zgodzie?” otrzymujemy najczęściej odpowiedź pozytywną lub stwierdzenie — „No wie pani, jak to w rodzinie, czasem się prze-

65


4 — Różnice Indywidualne...


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Nartowska Różnice indywidualne0042 nia piaskownicy, wspinają się na nie, czasem gonią się wzajemnie,
Nartowska Różnice indywidualne0037 W rodzinach dzieci samodzielnych przeważała postawa częściowo wyr
CCI00077 parlamentu, a przede wszystkim na skład komisji. Kluby mają niejako podwójny charakter - z
Zabawa do Piosenki Dzieci należy podzielić na te, które będą grały na instrumentach oraz te które bę
DSCF0544 91 POCHODZENIE INDYWIDUALNYCH RÓŻNIC W ZAKRESIE EMPATII dzieci. Zwrócono uwagę przede wszys
Nartowska Różnice indywidualne0070 sobie sprawę, na przykład kolorem, rodzajem czcionki itp. Dzieci
Nartowska Różnice indywidualne0008 wykonania konkretnej czynności, bądź opisu zachowań godnych naśla
Nartowska Różnice indywidualne0011 eiętnej populacji dziecięcej stwierdzamy stosunkowo wysoki, proce
Nartowska Różnice indywidualne0019 omawiając zachowania dzieci w różnych sytuacjach. Przedstawione p
Nartowska Różnice indywidualne0034 ezerpują jednak wszystkich problemów, które niesie życie. Modylik

więcej podobnych podstron