P1090009 (2)

P1090009 (2)



Nieobca była mi obawa, że publikacja dzieła zbiorowego na temat starożytności chrześcijańskiej może być trudna, że stanowić może za duże wyzwanie, gdyż różne aspekty tej problematyki cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem również wśród teologów, biblistów oraz patrologów, a liczba dziel i rozpraw z tą problematyką związanych jest znacząca i stałe rośnie. Zapraszając autorów do współpracy, miałem jednak pewność, że dorzucą do tej skarbnicy swe nowe przemyślenia. I mam nadzieję, że zaprezentowane dzieło pod tym względem nie rozczaruje.

Zgodnie ze zwyczajem na końcu tomu umieszczono kilka recenzji najnowszych publikacji z dziedziny antyku chrześcijańskiego oraz wykaz prac magisterskich, doktorskich i habilitacyjnych z tego samego zakresu, obronionych w Instytucie Religioznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego. Cieszę się, że u boku znanych i uznanych autorytetów występują młodsi pracownicy naukowi Zakładu Historii Chrześcijaństwa Instytutu Religioznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego, którym kieruję, a także niektórzy moi doktoranci.

Jan Drabina


Kraków, 13 października 2006 roku

ZESZYTY NAUKOWE UNIWERSYTETU JAGIELLOŃSKIEGO

2006


MCCLXXX1X    STUDIA REUGIOLOGICA Z. 39

Jan Słomka

Wydział Teologiczny Uniwersytet Śląski w Katowicach

PROROCY CHRZEŚCIJAŃSCY I-II WIEKU

Tradycja prorocka stanowi istotną część religijnego dziedzictwa Izraela. Wystarczy tylko przypomnieć, jak wielką część Starego Testamentu stanowią księgi prorockie, oraz fakt, że najwybitniejsi prorocy należeli do najbardziej szanowanych postaci starotestamentalnych. Ta tradycja była żywa w czasach Jezusa. Gdy Jezus chce podkreślić rangę Jana Chrzciciela, nazywa go prorokiem (Mt 11,9-10). W związku z takim znaczeniem proroków, a jednocześnie ich samodzielnością - prorok nie był przez nikogo powoływany, to on sam występował z przesłaniem, istotną część tradycji stanowiło odróżnienie proroków fałszywych i prawdziwych. W księgach Starego Testamentu pojawiają się wskazówki, jak rozróżnić proroka prawdziwego od fałszywego (por. np. Pwt 18,15-2). Również do tej tradycji nawiązuje Jezus, według relacji Mateusza, przestrzegając przed fałszywymi prorokami. Jednak sam kontekst tej wypowiedzi niejako zakłada, że będą - albo już są obecni we wspólnotach chrześcijańskich - także prawdziwi prorocy (Mt 7,15)'. Ten schematyczny przegląd źródeł biblijnych pokazuje, że w Palestynie chrześcijaństwo wyrastało na gruncie, gdzie tradycja prorocka była żywa i ceniona. Przy czym prorok to był ten, kto przemawiał w imieniu Boga. Jego mowy były karcące - wytykały nieprawość - oraz dające nadzieję, przede wszystkim nadzieję na przyjście Mesjasza.

Chrześcijaństwo, zwłaszcza pierwsze pokolenia chrześcijan, które wywodziły się z Izraela niejako spontanicznie, choć nie bez refleksji i sporów, akceptowały wiele elementów tradycji judaistycznej, w której zostały wychowane. Można więc zapytać, czy również tradycja prorocka została jakoś przejęta przez chrześcijan. Postawienie takiego pytania jest zasadne, gdyż skoro prorocy zapowiadali Mesjasza, a On już przyszedł, można stąd sądzić, że tradycja prorocka została zamknięta. Nieco analogicznie przecież postąpiono już w pierwszym pokoleniu judeochrześcijan z przepisami Prawa.

1 Kwestia dokładnej datacji i autorstwa poszczególnych ksiąg Nowego Testamentu jest ciągle przedmiotem dyskusji biblistów. Wstępy do Biblii Tysiąclecia generalnie przypisują autorstwo zgodnie z tradycją - wymienionym w tytule autorom i konsekwentnie umieszczają czas powstania w okresie ich życia Tu odwołujemy się generalnie do ustaleń niemieckich, zawartych m in. w Tcologische Rcalencyklopsdie (dalej - TRE) Na przykład ten logion z Ewangelii Mateusza jest uznawany za tekst sformułowany juz dłuższy czas po ziemskim życiu Jezusa i odzwierciedla sytuację we wspólnotach kościelnych przynajmniej z połowy I w Podobna sytuacja ma miejsce w odniesieniu do Listu do Efezjan i Drugiego Listu do Tesaloniczan, uznawanych przez niektórych biblistów za listy popawlowe.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
UCZĘ SIĘ Z KUBUSIEM 3 4 LATKA (03)(1) Rysowanie linii zgodnie ze wskazanym kierunkiemDziś wieczorem,
UCZĘ SIĘ Z KUBUSIEM 3 4 LATKA (03) Rysowanie linii zgodnie ze wskazanym kierunkiemVziś wieczorem, na
Rasizm, doktryna głosząca, że ludzie dzielą się na rasy nie tylko ze względu na cechy somatyczne (bu
DIGDRUK00106551 djvu 43 cała góra wydrążona, którćj wydrążenie podpierają ściany ) filary ze stalag
DSC2 (83) / CZASA WYDAJE MI SIĘ. ŻE MAM ( NAJGORSZA ROBOTĘ / NA i WIECIE /
świadczenia z Mac Hackiem każą mi przypuszczać, że tłumy gromadzące się na pokazach showmana przycią
. „Łabędzie" - zabawa ruchowa ze śpiewem, (e. 2.    Rozmowa kierowana na temat
img065 2 Energia była, on jest i jego konieczny człowiek zostanie w tym wam życiem. Jakaś może być j
Uważa się, że dopóki nie poznamy całej prawdy, dopóty nie może być mowy o poprawnym dialogu
d)    Transseksualizm : Trybunał stoi na stanowisku, że wpis a akcie urodzenia na tem
Porozmawiaj ze swoimi kolegami i koleżankami na temat tego pejzazu. Pomaluj go - posłuży ci za tło d

więcej podobnych podstron